3731
Sök

Minskad volt i batteri när bilen accelererar (Audi 80) gör att stereon stängs av

4 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
#1
Kort beskrivet: när jag gasar och bilen accelererar till ca 50 km/h så minskar voltspänningen  i kontakterna till bilstereon (ner mot 9V), vilket gör att den stänger av sig själv. När bilen saktar in igen så går voltspänningen tillbaka till ca 12V.

Jag tänkte ge en utförlig beskrivning, så att jag inte missar någon detalj.

Jag har en Audi 80 årsmodell 90. Jag hade en vanlig Pioneer stereo typ DEH-1900R (t.ex. http://www.brl.se). Den blev stulen i våras och de fick sätta in en ny ruta i samband med det. Köpet av en ny stereo drog ut på tiden så det var först nu som jag köpte en Sony
CDX-GT111 (finns också på brls hemsida).

När jag skulle installera upptäckte jag att den inte var iso-standard och jag fick då flytta på två av stiften (Listade ut hur jag skulle göra tack vare ett annat inlägg här på Garaget). När jag fått den att fungera och körde iväg med bilen, så stängde stereon av sig själv varje gång som bilen accelererade för mycket, men när man sedan bromsade in kraftigt så kunde den gå på igen.

Jag mätte då strömmen i kontaktdonen som kopplas till stereon och såg att spänningen sjönk då bilen åkte för snabbt (ca 50km/h) och att spänningen gick tillbaka sedan när farten minskade.

Jag har inget slutsteg eller avancerade högtalare, samt att jag mätte minskningen även när jag kopplat bort själva stereon. Och det var aldrig något sådant här problem med Pioneeren.

Kan det vara att batteriet är för gammalt och behöver bytas ut, eller att generatorn inte orkar med ordentligt? Vad tror ni att det kan kosta att laga i så fall?
Annars är det inga större problem med bilen, men jag skulle gärna vilja ha lite ljud.

Tackar för allt hjälp jag kan få. Är som sagt inte speciellt kunnig med bilar.

MVH Micke

21 761 Inlägg
19 september 2007
#2
Om det bara händer när du accelererar så kan det vara dålig kontakt någonstans, men du bör ta reda på om det egentligen beror på motorvarvtalet eller inte. Stå med bilen på tomgång och gör samma mätning igen, varva upp motorn till tex 2000 varv och se hur spänningen beter sig.

4 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
#3
Jag testade att köra på tomgång och gasade på ordentligt, men spänningen rörde sig inte mer än 0,01.

När motorn var igång så låg volten på ca 13.3 på den sladd som alltid ger ström och den visade 12.5 någon minut efter att jag stängt av motorn.

Den andra switch-sladden låg på 11.96V (och det är den som går ned mot 9V när jag accelererar med bilen mot 50km/h).

Några möjliga slutsatser?

69 Inlägg
19 september 2007
#4
Låter som det är glapp någonstans. Kan ju också hända att du tar ström från fel sladd. Du kan   prova att dra lite provisoriskt kablage direkt från batteriet för att kuna testmäta medans du kör.
MVH/Alexander

Bilar! Vilket jävla påhitt.

Evolution
1 627 Inlägg
19 september 2007
#5
jag hade liknande på min audi tog styrström från annan ställe sen funkade det

Fäll ner pungen och landa

4 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
#6
Vilket annat ställe menar du? Hur ska jag koppla?

Med styrström, menar du då den sladden som ger ström när jag slår på motorn (dvs den där jag tappar spänningen)?

Smålänning
7 883 Inlägg
19 september 2007
#7
Skulle nästan vilja säga att din generator håller på att säga upp sig. 13,3 i laddspännig är för lite om den är obelastad...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Evolution
1 627 Inlägg
19 september 2007
#8
mikli skrev:
Vilket annat ställe menar du? Hur ska jag koppla?

Med styrström, menar du då den sladden som ger ström när jag slår på motorn (dvs den där jag tappar spänningen)?

du får hitta nån annan ström med plus på när nycklen är på sen kopplar du därifrån

Fäll ner pungen och landa

4 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
#9
Om jag hittar ett annat ställe att dra styrström, ska jag ändå göra något åt generatorn?

Var någonstans på bilen hittade du det andra stället?

21 761 Inlägg
19 september 2007
#10
Gör en ny mätning med motorn på tomgång och endast halvljuset påslaget, mät på batteripolerna (inte på polskorna). Att det visade 13,3V på pluskabeln till stereon kan innebära att det är dålig kontakt just i den kabeln.

Om spänningen på batteripolerna är 14-14,4V så är det inget fel på generatorn, däremot om det visar under 13,5V så är det för lite. I så fall kan du även mäta på generatorn, mellan B+ och generatorchassie.


Sök