3383
Sök

högtalar märken!

6 851 Inlägg
1 januari 2006
Mazda6needspeed skrev:
nån som har nått tips om hur jag ska placera högtalarna för att få sånt jämt ljud som möjligt asså så att man inte bara känner ljudet bakifrån...

å vad ska man ha för typ av hötalare då? räcker bas å 2st 6x9.or?

Så jämt ljud som möjligt så bör du skippa dina 6x9". Kör på ett mer avancerat framsystem men kanske en 8" eller 10" sub fram.
skall du säta högtalare bak så vrid ner dem på gain eller fader så de inte hörs nått fram.

539 Inlägg
1 januari 2006
Trådstartare
Tiaz skrev:
Mazda6needspeed skrev:
nån som har nått tips om hur jag ska placera högtalarna för att få sånt jämt ljud som möjligt asså så att man inte bara känner ljudet bakifrån...

å vad ska man ha för typ av hötalare då? räcker bas å 2st 6x9.or?

Så jämt ljud som möjligt så bör du skippa dina 6x9". Kör på ett mer avancerat framsystem men kanske en 8" eller 10" sub fram.
skall du säta högtalare bak så vrid ner dem på gain eller fader så de inte hörs nått fram.

men sub trycker inte den fram det mörka registret ur låten?..vad jag hört?..

6 851 Inlägg
1 januari 2006
För att du skall höra  all musik så bra som möjligt där du sitter. (antar fram vid förarsätet) så placera tex: diskanter, 4" mellanregister, 6½" midbasar (och en 10" sub fram, beroende på kvalité på dina 6½")
Allternativ, Diskant, 5,25" mellan/mid och 8"sub fram.
Seden kan du ha 12" eller 15" baktill.

Detta gör då att du kommer få i stort sett allt hörbart ljud framtill. Endast den djupaste basen kommer att komma bakifrån, vilket inte kommer spela dej så stor roll då toner under 60hz är väldigt svårt att riktinings betämma.

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
1 januari 2006
loudness skrev:
Scratch skrev:
Ju större bas desto lägre spelar basen (Djupbas).
Och mindre desto "snärtigare" bas (snabb bas).

inte helt rätt.. matar du på bra me effekt på en påkostad 15tummare så slår den  de mesta.. men billigare märken lägger samma magnet på 10 12an och 15tummaren och då blir följden att den minsta funkar bäst...

exakt, ska du ner i pris så tycker jag inte att du ska satsa på nåt mastodontelement utan en/två 10:or, som oftast är mer ljud för pengarna.

man lever bara en gång så lev väl!

539 Inlägg
1 januari 2006
Trådstartare
om vi säger så här då..jag ska ha ett ljud som inte är för utställning!..hur blir ljudet med bas å 6x9.or?...bara bas lr?

21 761 Inlägg
1 januari 2006
Det beror på hur bas, 6x9:or och steg matchar varandra.

Det man kan konstatera är att om du bara ska ha en baslåda och 6x9:or i hatthyllan så kan du inte få ett jämnt ljud, allt ljud kommer bakifrån.

Du måste ha ett bra framsystem för att få jämn ljudbild, precis som flera i tråden har sagt. Om du har ett framsystem och vill ha 6x9:or i hatthyllan så får du dra ner ljudet på 6x9:orna så att det inte hörs att ljudet kommer därifrån, som Tiaz sa.

2lateuloose
543 Inlägg
1 januari 2006
har du ett kasst framsystem... kör med 6x9
har du ett sjysst framsystem skippa 6x9

Jag gillar inte direkt 6x9 men, jag har själv kört med dom i några bilar
när jag bara ville ha billigt ljud, för man får ofta mycket ljud för pengarna av dom, men endå skulle jag tipsa om att sälja 6x9 satsa lite cash på ett sjysst system fram! det förlorar man aldrig på

en 12" skulle passa dej perfekt!

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

Sök