3427
Sök

högtalar märken!

539 Inlägg
30 december 2005
Trådstartare
tjenare!

jag undrar vilket högtalar märke som är mest pris värdast!?

tex basen ska dunka på bra men inte heller kosta shortan!

och spelar 15" mycke bättre än 12" ?

6x9  har ni nåe bra tips om en pris värd sådan?

tack för seriösa svar

6 851 Inlägg
30 december 2005
Mazda6needspeed skrev:
tjenare!

jag undrar vilket högtalar märke som är mest pris värdast!?

tex basen ska dunka på bra men inte heller kosta shortan!

och spelar 15" mycke bättre än 12" ?

6x9  har ni nåe bra tips om en pris värd sådan?

tack för seriösa svar

Vad får det kosta..man kan i regel inte säga att en bas är bättre än just den andra basen. Alla har olika smak. Men om man har ett pris att utgå från så blir det lättare att säga vilka som är prisvärda för just den summan.

Att en 15" skulle spela bättre än en 12" går heller inte säga. Hur menar du med bättre?

719 Inlägg
30 december 2005
Vad kostar "shortan" ett ca pris annars är det svårt.

Gas som säljs av BRL är mkt ljud för pengarna.

Ju större bas desto lägre spelar basen (Djupbas).
Och mindre desto "snärtigare" bas (snabb bas).

Storleken väljer du efter vad lyssnar på för musik. Lyssnar du på blandat så är en 12" ett bra val.

Finns självklart små basar som kan spela bra djupbas oxå men det är nog såna basar som du säger kostar "shortan".

live free, die young.

2lateuloose
543 Inlägg
30 december 2005
skulle satsa på SPL Dynamics basar.. bra, pallar massa watt, & dom har bra priser! annars finns det många sjyssta märken & dom har oftast olika prisklasser på sina produkter som Kicker, Orion, Rockford Fosgate m.m.

Ta en 12" funkar till all musik & kräver inte en fetstor låda..

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young

4 554 Inlägg
30 december 2005
Scratch skrev:

inte helt rätt.. matar du på bra me effekt på en påkostad 15tummare så slår den  de mesta.. men billigare märken lägger samma magnet på 10 12an och 15tummaren och då blir följden att den minsta funkar bäst...

10 287 Inlägg
30 december 2005
Tänk på att många (framför allt billigare) märken tillverkas av samma tjing-tjong i taiwan och säljs under kanske 30 olika namn.
Behöver iofs inte vara dåligt för det. Även tex JBL gör så med sina lågprisserier.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Hewi
571 Inlägg
30 december 2005
Scratch skrev:
Vad kostar "shortan" ett ca pris annars är det svårt.

Gas som säljs av BRL är mkt ljud för pengarna.

Storleken väljer du efter vad lyssnar på för musik. Lyssnar du på blandat så är en 12" ett bra val.

Finns självklart små basar som kan spela bra djupbas oxå men det är nog såna basar som du säger kostar "shortan".

Jag bara var tvungen att köpa deras(GAS) aktiva baslåda med 8":are och mosfet steg på 200w när BRL sålde ut dom för 498kr! Jag förväntar mig inte mkt men i våran mb skåpbil med 4":are på brädan så kanske den lyfter ljudet lite grann.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

719 Inlägg
30 december 2005
loudness skrev:
inte helt rätt.. matar du på bra me effekt på en påkostad 15tummare så slår den  de mesta.. men billigare märken lägger samma magnet på 10 12an och 15tummaren och då blir följden att den minsta funkar bäst...

Sant... men tycker inte han ska köpa en 15" då det inte fick kosta "shortan".
Och en bra 15"are kostar endel och steg till det ännu mer.

live free, die young.

6 851 Inlägg
30 december 2005
Sharky skrev:
Tänk på att många (framför allt billigare) märken tillverkas av samma tjing-tjong i taiwan och säljs under kanske 30 olika namn.
Behöver iofs inte vara dåligt för det. Även tex JBL gör så med sina lågprisserier.

/Göran

Själv tycker jag att Sharky som är moderator borde tänka lite på sina ordval ibland..!

10 287 Inlägg
30 december 2005
OK, skjut mig för att jag skriver som jag pratar. "Tjing-tjong" använder jag som ett samlingsnamn för asiatiska lågpris-tillverkare av elektronik och har använt det ordet i alla sammanhang i tjugo år.
Med detta sätter jag bara en etikett på företeelsen och inte på någon ras, hudfärg, folkslag eller religion då allt sådant står mig ytterst främmande.
Det är dessutom BTW exakt samma uttryck som en av japanerna på min avdelning, Shinya, använder om tveksamma produkter från sitt hemland.

/Göran

(Groucho Marx).

Better than God \o/
1 883 Inlägg
30 december 2005
DLS & Kicker körde jag med. Speciellt impad av DLS som diskanter & mellanreg. Körde två Kicker 12" basar med. Fläktade på bra...

Edit; Undvik hopbyggda element som tex 6x9or separata disknter mellanreg spelar bättre. (renare)
Senast redigerat av MrTurbo (30 december 2005)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

85 Inlägg
30 december 2005
JBL:s grejjer är ganska bra för en liten peng!!..

Varför tanga när man kan ha boxer?

539 Inlägg
31 december 2005
Trådstartare
basen vill jag väll inte ska över stiga ca 1900-2000skr

och en till fråga ! kan man plasera basen och 6x9or brevis varann? eller ska man hellst plasera dom ifrån varann?

6 851 Inlägg
31 december 2005
Mazda6needspeed skrev:

och en till fråga ! kan man plasera basen och 6x9or brevis varann? eller ska man hellst plasera dom ifrån varann?

Tycker ej du behöver 6x9" högtalare bak om du ahr ett bra framsystem. Skall du ha 6x9" så placera dem då ej i samma låda (kammare).  vet inte hur du tänkt göra, men skall du ha dem så sätt 6x9 i hatthyllan avskärmade (typ egen låda) från basen.

10 287 Inlägg
31 december 2005
Som Tiaz skriver, måste du ha kvar dina 6x9 så isolera dom från din bas.

/Göran

(Groucho Marx).

539 Inlägg
1 januari 2006
Trådstartare
Tiaz skrev:
Mazda6needspeed skrev:

Tycker ej du behöver 6x9" högtalare bak om du ahr ett bra framsystem. Skall du ha 6x9" så placera dem då ej i samma låda (kammare).  vet inte hur du tänkt göra, men skall du ha dem så sätt 6x9 i hatthyllan avskärmade (typ egen låda) från basen.

tänkte ha 6x9 i hatthyllan..å basen i bagaget..men jag har mina funderingar efter som det skallrar så mycke när man har basen där asså bagage luckan skallrar:S...nån som kan nå tips om det?

6 851 Inlägg
1 januari 2006
Mazda6needspeed skrev:
Tiaz skrev:
Mazda6needspeed skrev:

tänkte ha 6x9 i hatthyllan..å basen i bagaget..men jag har mina funderingar efter som det skallrar så mycke när man har basen där asså bagage luckan skallrar:S...nån som kan nå tips om det?

Dämpa hela bagageluckan med asfalts matta.

676 Inlägg
1 januari 2006
typ alla säger att 15" dunkar på allt för mycke så man inte hör ngt annat än just basen, men då är de väll förstås hur man ställer in basen osv. jag köpte ett baslåde paket på BRL (GAS) för ca 2200kr, då va de med slutsteg som är anpassat till baslådan (2*12") o de dunkar på riktigt bra i min bil (nissan sunny N13) så jag är väldigt nöjd med mitt ljudpaket, det finns även ett par grymma 6*9:or på brl för ca 500kr. visserligen är ju GAS inte världens bästa märke men om man vill ha grejjer för låga priser och bra kvalitet så tycker jag iaf att GAS är bra. men som sagt, de e ju en smaksak

539 Inlägg
1 januari 2006
Trådstartare
Tiaz skrev:
Mazda6needspeed skrev:
Tiaz skrev:

Dämpa hela bagageluckan med asfalts matta.

aa det kan va en bra ide!

539 Inlägg
1 januari 2006
Trådstartare
nån som har nått tips om hur jag ska placera högtalarna för att få sånt jämt ljud som möjligt asså så att man inte bara känner ljudet bakifrån...

å vad ska man ha för typ av hötalare då? räcker bas å 2st 6x9.or?

Sök