3798
Sök

koppling av mitt slutsteg

50 Inlägg
23 september 2007
Trådstartare
#1
jag vet inte hur jag ska koppla mitt slutsteg hmm

GTO 75.4

4 kanaligt slutsteg
4x75 Watt RMS eller
2x260 Watt 4Ω RMS
2x400 Watt max
Inbyggda delningsfilter
PWM MOSFET nätdel

samt en 12 " bashögtalare

Basreflex låda

1000 Watt max, 250 Watt RMS

Rek. förstärkare 50-400 Watt RMS

Känslighet 94 dB 2,83 Volt/1meter

Frekvensomfång 26-300 Hz

Impedans 4 Ohm. Re 3,5 Ohm

Höjd 36 cm

Bredd 46 cm

Störst djup 44 cm, minsta djup 23,5 cm

Nu ere så att jag ska koppla in framsystemet och baslådan till steget
så ja undrar , behövs det två st rca kablar från stereon då?
och vilken frekvens ska man ha inställd till basen och vilken frekvens till högtalarna?
lägsta möjliga till basen, högsta möjliga till högtalarna?
och går det at brygga basen utan att pajja ngt?
lowpass till basen och highpass till högtalarna eller?
kabelarea till baslådan?

hjälp me allt ja kan få hjälp med smile

21 761 Inlägg
23 september 2007
#2
blue_saint skrev:
Nu ere så att jag ska koppla in framsystemet och baslådan till steget
så ja undrar , behövs det två st rca kablar från stereon då?
och vilken frekvens ska man ha inställd till basen och vilken frekvens till högtalarna?
lägsta möjliga till basen, högsta möjliga till högtalarna?
och går det at brygga basen utan att pajja ngt?
lowpass till basen och highpass till högtalarna eller?
kabelarea till baslådan?
Det brukar behövas två par lågnivåkablar (front och rear) från stereon om du ska koppla in både bas och framhögtalare.

Lämplig delningsfrekvens för baslådan och framsystemet beror lite på vilka framhögtalare man har. Exempelvis 6,5" högtalare brukar kunna spela ner till 60-70 Hz, då fungerar det ganska bra att dela både baslådan och framsystemet vid runt 60-70 Hz.

Har man 5,25" högtalare så kan man få dela lite högre, typ 70-80 Hz. 4" högtalare brukar inte spela mycket lägre än 80-100 Hz, sedan bottnar konen och det låter illa. Det viktiga är alltid att framhögtalarna sitter stabilt och tätt mot dörrsidan, annars klarar de inte av att spela midbas.

I princip alla steg som kan bryggkopplas klarar av en belastning på 4 Ohm när man bryggar steget, din bas är på 4 Ohm och då kommer det att fungera mycket bra. Så länge som allt är rätt kopplat och rätt dimensionerat så behöver du inte bekymra dig för att steget går sönder. smile

Lowpass till basen och Highpass till framsystemet, stämmer bra det.

Kabelarean bör vara minst 16mm2 och den kabelarean får ha upp till 60A säkring, vilket ditt steg är avsäkrat med. Men om du har tänkt uppgradera ditt system i framtiden så kommer det att behövas grövre kabel, då räcker inte 16mm2 till.

50 Inlägg
23 september 2007
Trådstartare
#3
men ska man ha samma frekvens då på lowpass (baslådan) som highpass (framsystemet)
jag har dem här framhögtalarna
Beskrivning:
* 6½" (16 cm) Koaxialhögtalare.
* Toppeffekt 200 watt. 40 watt RMS.
* Frekvensgång: 35Hz - 30kHz.
* OEM 16cm adapter medföljer.
* Nomex-spider.

vilken blir lämplig frekvens?
tacksam för hjälp

21 761 Inlägg
23 september 2007
#4
Ja, du kan prova att ha samma frekvens. Eftersom det är 6,5" högtalare i dörrarna så kan du prova med 70 Hz från början och höra hur det låter.

50 Inlägg
25 september 2007
Trådstartare
#5
kan man skada baslåda lr högtalare med att ha en felaktig frekvens?
såg nu att man inte kan se vilken frekvens steget är inställt på
står bara 32hz-320 hz tror ja

och när ja spelar låg volym då spelar basen så dåligt, hörs så oäkta och passar inte musiken
men om man drar på volymen ordentligen då blir basen bra
va kan man göra för att få en skön bas hela vägen`?

21 761 Inlägg
25 september 2007
#6
Bashögtalaren skadas inte av för höga frekvenser, däremot om den får spela väldigt djupa frekvenser som är lägre än avstämningen så kan konrörelserna bli för stora och då bottnar den.

Framhögtalarna skadas egentligen inte av för låga frekvenser, bara om man spelar för högt så är det skadligt. Orsaken är att konrörelserna kan bli för stora och den bottnar, men man hör ganska tydligt när ljudet börjar låta illa och då får man vrida ner volymen.

Om framhögtalarna låter illa och rör sig för mycket även vid lägre ljudvolymer så får man prova att dela lite högre upp på filtret.

Att basen låter dåligt på låg volym kommer jag inte på någon orsak till just nu, någon annan ger säkert ett bra svar.
Senast redigerat av Drönirettab (25 september 2007)

50 Inlägg
25 september 2007
Trådstartare
#7
okej men man ska sikta på att ha både basen o högtalarna på ungefär samma frekvens?
och vilken nivå skall ja ställa in deras båda gain?

21 761 Inlägg
25 september 2007
#8
Ja, ungefär samma frekvens är åtminstone en utgångspunkt. Sedan kan du småjustera lite fram och tillbaka och höra hur ljudet blir.

För att ställa in gainen så börjar du med att vrida ner båda gainarna helt och ställ stereons bas/diskantkontroller i neutralläge, sedan spelar du en CD med någon musik som du brukar lyssna på. Vrid upp stereons volym till 75-80%, vrid sedan upp basens gain tills det börjar att låta aningen dåligt.

Ställ ner gainen igen tills det precis börjar låta bra, då ska basarna ha fått rätt justering av gainen. Vrid bort basen med stereons faderkontroll, gör om samma sak med framhögtalarnas gain.

När det också är klart så vrider du upp faderkontrollen och provar att spela både bas och framsystem tillsammans, lyssna om de spelar ungefär som du vill ha ljudet eller om du måste ställa ner gainen på antingen basen eller framsystemet så att de matchar varandra enligt din uppfattning.

50 Inlägg
26 september 2007
Trådstartare
#9
"och ställ stereons bas/diskantkontroller i neutralläge"
ursäkta att ja är jobbig me mkt frågor
men hur ska ja göra detta?

6 851 Inlägg
26 september 2007
#10
blue_saint skrev:
"och ställ stereons bas/diskantkontroller i neutralläge"
ursäkta att ja är jobbig me mkt frågor
men hur ska ja göra detta?
att du ställer loud på off, bas på 0 och diskant på 0. Alltså skall du ha en helt opåverkad signal när du ställer in ljudet.


21 761 Inlägg
26 september 2007
#11
På din bilstereo så borde det finnas någon sorts bas och diskantkontroll. Nu vet jag inte vilken stereo du har, men är det en stereo med menysystem så går du bara in och sätter bas+diskant i neutralt läge. Antagligen ska det stå i läge 0dB ifall det är en skala som graderas i dB.

Att du bör göra den där inställningen är bara för att annars kan ljudet börja låta dåligt ganska tidigt om någon av kontrollerna står i maxläge, när man ställer in ljudnivåerna så bör man inte ha extra förstärkning av bas eller diskant pga att ljudet lätt kan låta dåligt så fort man ökar volymen en del.

När man sedan har ställt in alla nivåer, då kan man ställa in bas+diskant som man själv vill att det ska låta. En del vill höra jättemycket bas jämfört med övrig musik och andra vill höra mer diskant istället.

Vad har du för stereo?
Senast redigerat av Drönirettab (26 september 2007)

50 Inlägg
30 september 2007
Trådstartare
#12
jäpp förstod vad som menades andra gången ja läste texten tongue
så skall ut och göra det nu!
men i manualen stod det att när man ställer in FREKVENSEN på steget till basen ska man vrida upp frekvensen till då "removes vocal information" stämmer de?
för blir det inte ganska hög frekvens då?
man ska väl sikta på runt 80hz?

21 761 Inlägg
30 september 2007
#13
"For subwoofers, choose the highest frequency that removes vocal information from the sound of the subwoofer"

Det är väl en generell grundinställning enligt deras rekommendationer kan jag tänka mig, man ställer upp frekvensen så högt att rösterna precis tas bort. Jag tycker att du kan testa med 80 Hz först och sedan ställa lite lägre, typ runt 70 Hz.

När man delar vid 80-100 Hz så börjar man nog höra att basljudet kommer bakifrån skuffen, många föredrar att dela lägre förutsatt att framsystemet hänger med.


Sök