3198
Sök

Mycket konstiga elfel på Volvo 740

746 Inlägg
16 september 2006
Trådstartare
#1
Har en 740 88:a som jag har ganska konstiga elfel på.... Det börja med att när vi va och kollade på bilen så visste jag att det va ett elfel på den för bakljusen kunde slocka rätt va de va. Men tillslut kom jag fram till att det var när man satte sig i förarstolen så gick en säkring, därav slockna bakljusen. Så då kopplade jag bort elvärmen och bältesvarnaren i förarstolen och problemet va löst. Sen har jag upptäckt mer grejer nu. Bilen blev krockad i vintras och stod sedan ett par månader innan jag fick tummen ur a**let och fixa iordningen den igen. Då upptäckte jag att det va nått skumt med tempmätaren. Den går upp till normaltemp som vanligt sen sjunker mätaren ner i botten igen när motorn blivit varm. Sen är den i botten även om bilen startas om så länge motorn är varm. Sen när den e kall och man startar igen så är det samma visa. Och ÄNNU en sak jag upptäckt är att visa varningslampor i instrumentpanelen troligtvis inte fungerar. Imorse när jag åkte till jobbet så hade jag handbromsen i och jag vart förvånad för då funka lampan som indikerar att handbromsen är i. Så jag testade att slå av tändningen och dra på tändningen igen. Då lös alla lampor så som de ska göra när man vrider på tändningen(En kontroll grej så alla funkar eller va de e) Sen när bilen blir varm så funkar dom inte längre. Stänger jag av och vrider på tändningen så lyser endast oljelampan samt batterilampan. Batterilampan lyser varje gång man startar bilen också. När det är kallt ute och man ska till jobbet på morgonen så lyser inte lampan men alltid annars så lyser den när man startar sen när man varvar till motorn så slocknar den. Glömde jag säga att elbakrutan är också ur funktion. Om det har med allt det andra att göra har jag ingen aning om men men. 

Sådär det vart en lång historia men det är säkert några grejer jag glömt... Nu har ni nått att klura på grabbar och tjejer wink

[Turbolover]

746 Inlägg
17 september 2006
Trådstartare
#2
Ingen som har nått förslag?? hmm

[Turbolover]

personbilstekniker
147 Inlägg
17 september 2006
#3
Jonnybcool skrev:
Sådär det vart en lång historia men det är säkert några grejer jag glömt... Nu har ni nått att klura på grabbar och tjejer wink

Det var något å klura på ja! Det man kan börja leta efter är jord fel, öppen krets och kortslutning.
Det kan vara troligt att det har brunnit/kortslutning någonstanns kanske? Börja med att kolla runt det krockade delarna på bilen och se om det finns några kablage som kan vara skadade, Mät sedan efter kortslutningar på linjerna runt kombinationsinstrumentet, andvänd en ohm mätare för att se om det finns kontakter till jord där det ska varar och där det inte ska vara.
Det är mycket som strular på bilen din, inget man kan räkna med att lösa med en handvändning!

Lycka till!

Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
17 september 2006
#4
har bara en sak att säga, jordfel. ett helvete att hitta.

har man problem med att lampor lever sitt egna lilla liv, eller att lampor blinkar när du kör med blinkers osv brukar det vara just jordfel.  det du beskriver låter som ett jordfel och har oftast med den ursprungliga källan att göra - i ditt fall värmen i motorn. kolla allt som har med motorn, värme och jordning att göra.

man lever bara en gång så lev väl!

746 Inlägg
23 september 2006
Trådstartare
#5
Det kan inte vara fel på själva kombiinstrumentet då? Det sitter ju även original tempmätare i kombiinstrumentet men den är likadan som allt annat. Iof nu så fungerar den inte överhuvudtaget men på vintern så fungerar den de första minuterna bilen är igång sen slocknar den igen.

[Turbolover]

608 Inlägg
23 september 2006
#6
hörs nog som om det sku va jordfel nånstans!

old volkswagens never die,they just get lower:D

Fritidssysslande elektriker/Volvo doktor
695 Inlägg
3 oktober 2007
#7
Har nästan liknande problem med min.. ena bakljuset funkar inte när jag bytar till 90ans ..
Funkar inte nu heller när jag satt på det gmala igen.. men om det du tipsar mig om att förarstolen ska kopplas ur.. ska kolla på det.. men jag tror ju inte det.. kan det vara något annat? har testa att skarva om i högerkablen och se om det hjälpte men det gjorde det f*n inte.. nu vill jag ha råd.. tacksam för PM

Volvo-power, vad står annars V-power för?(:


Sök