2964
Sök

Dåligt ljud i basarna. Ska dom spelas in först?

9 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
Hej Hej! har köpt 2 nya mds 10" X-MAX basar och får inte de dära rediga bas ljudet.
Tror att jag har hört att det tar lite tid att "spela i dom" stämmer detta?
Och i såna fall hur lång tid tar det att göra det?
driver lådan (har gjort den själv) med ett
gp3 steg ligger på 4 ohm 1* 380 watt (två veckor gammalt)

ha' dä'

Lidhultare.
325 Inlägg
3 oktober 2007
jo, jag kan svara på en sak o det är att du måste spela in basarna innan du kan dra "fullt" o så... dock vet jag inte hur länge man ska spela in dom :S

-Twiajävlen-

9 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
eclips3 skrev:
jo, jag kan svara på en sak o det är att du måste spela in basarna innan du kan dra "fullt" o så... dock vet jag inte hur länge man ska spela in dom :S

okeej testa aldrig det men då vet jag tills i morrn

ha' dä'

16 197 Inlägg
3 oktober 2007
va har du för låda??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

alias_kladde
3 oktober 2007
kan vara för klent steg jag är inte säker, men kolla också hur mycket ström du får ut till steget, har hört att 4 kanals ska vara bra till dubbla basar eller mono och 2 kanals skall användas till framsystem.. ring mds och fråga de ska kunna lösa det..
för du borde inte behöva köpa kondensator för att det ska låta bra..

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
3 oktober 2007
JA ! Dom MÅSTE spelas in. Exakt alla nya basar. Det är olika timmar till olika märken.
Sen kan det ju vara att du helt enkelt inte är nöjd med mds tyvär...
Men iaf dom måste spelas in som sagt

C H E V R O L E T <3

9 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
lådan är en rek. låda från mds. (mds har ritnigar till de flesta av deras basar)

slut steget ska funka hade ett par audiophile 1090 10" och drev med detta slut steg
http://www.mds.se/?artnr=17213

ha' dä'

9 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
Children-Of-Bodom skrev:
JA ! Dom MÅSTE spelas in. Exakt alla nya basar. Det är olika timmar till olika märken.
Sen kan det ju vara att du helt enkelt inte är nöjd med mds tyvär...
Men iaf dom måste spelas in som sagt

okeej! va bra !! big_smile slipper vara orolig att det är alvarliga fel på dom

ha' dä'

med lem
1 925 Inlägg
3 oktober 2007
jag spelade in mina basar i 2 låtar sen drog jag på för fullt, har aldrig vatt någon hörbar skillnad på dom, visst, på en db mätare gör det nog skillnad men inte för örat,, åtminstone inte mitt smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

2 123 Inlägg
3 oktober 2007
_fillan_ skrev:
jag spelade in mina basar i 2 låtar sen drog jag på för fullt, har aldrig vatt någon hörbar skillnad på dom, visst, på en db mätare gör det nog skillnad men inte för örat,, åtminstone inte mitt smile

Smart gjort, kickers basar har en inspelningstid på 30h om jag inte minns fel så du kunde ju lika gärna haft sönder konan då inspelningstiden är för att den ska mjukas upp.

845 Inlägg
3 oktober 2007
håller emd dig där.. tongue
m,an hör oftast inte skillnad tongue man blir juh bara döv ;D

med lem
1 925 Inlägg
3 oktober 2007
Fredrik.Gustavsson skrev:
_fillan_ skrev:

Smart gjort, kickers basar har en inspelningstid på 30h om jag inte minns fel så du kunde ju lika gärna haft sönder konan då inspelningstiden är för att den ska mjukas upp.

det räcker att man mjuknar upp dom liten stund, sen är dom mjuka bara dom får röra på sig lite, så de så smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

543 Inlägg
4 oktober 2007
_Fillan_ ; Varför har dom då en rekomenderad inspelningstid på basarna?

Jag har haft fel en gång, det var den gången jag trodde att jag hade fel men det visade sig att jag hade rätt.

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
4 oktober 2007
_fillan_ skrev:

tro fan att du inte hör någon skilldnad med dom kicker du har. Du måste ju vara rätt tondöv efter pumpat med sånna tongue

C H E V R O L E T <3

BilstereoNörd
576 Inlägg
4 oktober 2007
De X-max basarna är det väl ingen som fått att spela.. De funkar inget vidare enligt en del inlägg man läst.. parametrarna stämmer inte heller så det går inte räkna fram en rimlig låda...

All inspelningstid på Högtalare är enbart en reservation från tillverkaren att de kanske inte låter som de ska föräns de spelat ett visst antal timmar..
Så att all upphängning mjukat upp sig så att det blir rätt parametrar på högtalaren i förhållande till tex en låda som är uträknad efter högtalarens parametrar..
Om konen skulle gå sönder så är det ingen bra högtalare.

Jag har då aldrig spelat in en högtalare och det är aldrig nån som gått sönder pga det.
Går den sönder så är det fabrikationsfel bara att hämta en ny i butiken där du köpt den.

I många fall där vi lekt med dB expriment så har vi gett högtalare 3ggr rekommenderad RMS effekt direkt från start, och de har alltid fungerat utan att gå sönder eller låtit illa..
Det enda som händer är att de blir uppmjukade fortare..hehe

Men det gäller säkert inte alla märken en del kanske ligger på gränsen..
// Tommy

Bertilsson Auto Electronics (SM-Guld Street Stock-10)
(Fysisk butik i Lidköping) Bilstereo, Multimedia, Xenonkonvertering m.m.
BAE SPLpro (dB-mätare)
Pioneer, Mohawk, Carpower, B2 Audio, Dragster, Impact, Hertz m.fl

10 sec före dig...
540 Inlägg
4 oktober 2007
när jag köpte basar sist sa dom att man inte skulle spelaför full efekt i ca 80h, men jag har inte hört att man ska spela in dom som man ska köra in en bil. konstigt har du kollat inställningarna på steget?

Sök