3036
Sök

Värdering av en krockad 325 TDS -94 i fint skick? Motparten bröt mot väjningsplikt!

.......
2 655 Inlägg
2 oktober 2007
aha men då va de lite värre:(. va ja fått lära så får du ta alla delar du satt på bilen så länge du sätter tillbaka orginal...

1 997 Inlägg
2 oktober 2007
Optonic skrev:
De ser inte så farligt ut på bilderna men a stolpen är knäckt så man måste byta ut hela den + tröskeln. Det är det som drar iväg mest i pengar. Sedan kostar de å lacka om alla delar m.m.

Jag hade ju gärna velat att de lagade upp bilen, men de motiverar att det kostar för mycket att laga upp den ca.60000:-

Men sedan tänkte jag på en sak till? Hur mycket skulle ni värdera fälgarna till. Försäkringsnissen sa att de var värda ca. 5000:- tyckte det var väldigt lågt värderat med.

Men sedan om du löser in bilen måste väl jag få behålla fälgarna, eftersom att det inte är orginal delar utan eftermarknadsdelar. eller har jag fel?

Sedan har jag satt dit värre bromsar Brembo (4000kr) men de får jag inte extra för, men de kunde jag byta ut å sätta dit de gamla bromsarna om jag ville.

Men ett bud på 37000:- tycker jag var alldeles för långt.
Vad tycker ni jag ska säga för pris?

Jag har lagt upp bilder på http://www.garaget.org/?car=39850

Hmm vet inte riktigt va ja ska säga förutom att de ser ut som när du krocka me mantan :S
http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … mage=41178
fast på andra sidan då... hmm
Om de vore jag så skulle ja nog laga den. men ja.. 60 000 är mycke pengar...

ååh, va jobbigt. sen så borde du hitta nån annan snubbe som är lite bilkunnig å värderar bilen. eller fråga flera olika å hör va dom säger.

Sen har ja en fundering.. kan man inte göra så att bolaget lagar A stolpen och tröskeln. sen fixar man resten själv. borde bli billigare? om de ens funkar så vet ja inte. menmen.
Stå på dig  Johan så hoppas vi på de bästa!

Hade! smile

Jägermeister
910 Inlägg
2 oktober 2007
Ta loss allt som är av värde på bilen, du kommer inte få nått extra för avgassystemet, kcr boxen eller annat heller och du kan ju tjäna på att sälja dom löst.

Boxen ska du ta bort innan dom märker den, har du otur och dom märker den så är dom inte skyldiga att betala dig ett enda öre för bilen i sig med effektbox är olaglig...

Var in på besiktning med golfen förra veckan och frågade lite om effektboxar mm och dom sa att "egentligen" om tex en besiktningsman eller om man vid flygande besiktning åker fast med boxen installerad åker man på reggbesiktning av bilen.

Med försäkringsbolag gäller det att, dom kan vägra ersätta bilen helt enkelt.

Fälgarna är väl värda kring det dom bjuder, kanske aningen mer för dom ger ju inte ett högt bud för dom vil ju komma undan billigast möjligt.

Acceptera aldrig första budet och ta ut tex annonser från blocket med likvärdiga bilar och visa dom och sen ska du argumentera för varför du vill ha mer än 37 000kr.
Senast redigerat av gemini78 (2 oktober 2007)

En gång är ingen gång...

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
2 oktober 2007
Optonic skrev:
Pratade med värderingskillen idag, han sa att det skulle kosta ca. 60000:- att reparera
bilen. Så de kommer inte att repa bilen utan lösa in den.

Han erbjöd mig 37000:- för bilen som den stod nu med fälgar och allt!

Tyckte de var lite dålig bud. De finns en ungefär likvärdig 325 TDS -94 på blocket för 47000:-

Då säger du 50 papp eller så reparerar ni bilen, punkt slut.
Sätt hårt mot hårt...Säg att det finns bilar i sämre skick ute på blocket för 47´ förklara att din bil var utställningsskick och det finns ingen bil i den klassan på blocket(dra på med allt du kan!)....

Var faktamässig, rak och hård...

Har fått ut pengar över marknadsvärdet på både Länsförsäkringar & Trygg Hansa. Gäller att VÄLJA RÄTT ORD.

Lycka till!

PS. 37´000 DRÖM o GLÖM... Gå aldrig med på det skambudet!
Senast redigerat av Jill (2 oktober 2007)

37 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
Tackar för de Jill! smile Satt ju å funderade på att säga 49000:- så vi var ju rätt så nära varandra. Jag tycker att de är så dåligt att man jämt ska behöva bråka om ersättning med bolagen! Betalar ändå 12000:- per år till bolagen vilket är ett hutlöst pris!

Var samma sak med förra bilen som de löste in, hade lagt ut 80000:- på Opel Manta hade kvitton m.m.  Den var oxå i utställningskick.
Efter långa förhandlingar åt och fram fick jag 30000:- + att jag fick behålla bilen.
Så de blev ju inte så dåligt, sålde delar å så så jag fick nästan igen pengarna.

Hoppas de löser sig den här gången oxå, tur att man har sparat kvitton och sånt.
Är alltid bra att kunna visa upp de nu!

Sedan så sa värderaren att han bara tittat på kort å så. Måste inte han åka dit och kika på bilen, eller?

37 Inlägg
2 oktober 2007
Trådstartare
Ripley333 skrev:
pfa skrev:
Vad jag vet så får man väl inget betalt för delat man satt på som inte är original? (avgassystem) osv.

men hur är det med fälgar, bodykit, ljudanläggning mm?

På bolaget sa de att de inte värderar ljudanläggning, men däremot får du plocka ut delarna. Om allt ser bra ut när du plocckat ut grejerna.

Men generellt sätt så betalar de inte för andra delar du satt dit som inte är orginal. Men
man får byta ut delarna mot orginal iallafall.

4 418 Inlägg
2 oktober 2007
Optonic skrev:
Tackar för de Jill! smile Satt ju å funderade på att säga 49000:- så vi var ju rätt så nära varandra. Jag tycker att de är så dåligt att man jämt ska behöva bråka om ersättning med bolagen! Betalar ändå 12000:- per år till bolagen vilket är ett hutlöst pris!

Var samma sak med förra bilen som de löste in, hade lagt ut 80000:- på Opel Manta hade kvitton m.m.  Den var oxå i utställningskick.
Efter långa förhandlingar åt och fram fick jag 30000:- + att jag fick behålla bilen.
Så de blev ju inte så dåligt, sålde delar å så så jag fick nästan igen pengarna.

Hoppas de löser sig den här gången oxå, tur att man har sparat kvitton och sånt.
Är alltid bra att kunna visa upp de nu!

Sedan så sa värderaren att han bara tittat på kort å så. Måste inte han åka dit och kika på bilen, eller?

Många värderare åker ut själva o kollar... Kräv det om han inte ger med sig på telefonen!

Säg åt han att gå ut på blocket o förklara att din inte ens går att jämföra med dom "skit bilarna som ligger ute"... Du måste få han att inse värdet på bilen.

Kör hårt! smile

37 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
Nu har jag pratat me försäkringskillen igen.
Sa att jag inte godkände hans summa som jag skulle få för inlösen.
Han erbjöd mig 40000:- och motiverade att min bil inte var värd mer än de.
Stod på mig å sa att jag inte kunde hitta en likvärdig bil för de pengarna.

Så nu skulle Svenska Handelskammaren göra en opartisk värdering av bilen istället.
De kostar 1000:- men de står ju bolaget för om dom förlorar.

Har någon varit med om att Svenska Handelskammaren värderat bilen åt er?
Är de bra att ha å göra med, eller?

Hur ju mycket kvitto och annan dokumentation på bilen som jag kan visa honom.

Tacksam för svar!

37 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
Är det ingen som har haft med Svenska Handelskammaren att göra?

1 997 Inlägg
3 oktober 2007
Optonic skrev:
Är det ingen som har haft med Svenska Handelskammaren att göra?

Inte de...
Inte än iallafall roll

4 418 Inlägg
4 oktober 2007
Optonic skrev:

Så nu skulle Svenska Handelskammaren göra en opartisk värdering av bilen istället.

Tacksam för svar!

Vad har du för försäkringsbolag?

Usch vad arg jag blir när jag läser.... 40´000 är UNDERpris... Dom ligger på 45000 på blocket!

Maila länkarna till honom:
http://www.blocket.se/vi/13530179.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/13306606.htm?ca=11_s

Ring honom sen och fråga om han fått länkarna.... Berätta sen att han måste vara uppdaterad med priset om han ska sitta på en sån tjänst som han gör. Fråga om deras policy är att lura kunder på pengar... osv osv...

Usch vad arg jag blir...

1 997 Inlägg
4 oktober 2007
Jill skrev:
Optonic skrev:

Tacksam för svar!

Vad har du för försäkringsbolag?

Usch vad arg jag blir när jag läser.... 40´000 är UNDERpris... Dom ligger på 45000 på blocket!

Maila länkarna till honom:
http://www.blocket.se/vi/13530179.htm?ca=11_s
http://www.blocket.se/vi/13306606.htm?ca=11_s

Ring honom sen och fråga om han fått länkarna.... Berätta sen att han måste vara uppdaterad med priset om han ska sitta på en sån tjänst som han gör. Fråga om deras policy är att lura kunder på pengar... osv osv...

Usch vad arg jag blir...

Sköna svar du har! smile
Vart får du allt ifrån? Verkar ju som du har varit me om sånt här förr? smile

644 Inlägg
4 oktober 2007
Gå in på www.bilpriser.se och kolla värdet så får du nog ungefär samma värdering som du får från svenska handelskammaren.

1 997 Inlägg
4 oktober 2007
Pellefax skrev:
Gå in på www.bilpriser.se och kolla värdet så får du nog ungefär samma värdering som du får från svenska handelskammaren.

Provade länken lite...
Enligt va ja vet så blev den värderad till cirka 39 000.. De e ju ännu sämre. men ja kanske inte hade rätt information om bilen. men ändå..

4 418 Inlägg
5 oktober 2007
Galad8 skrev:
Sköna svar du har! smile
Vart får du allt ifrån? Verkar ju som du har varit me om sånt här förr? smile

Haha... Jo ett par gånger faktiskt. Tog mig an svärföräldrarnas bil så dom fick ut 10´mera big_smile

Men svårare är personskador(mitt fall) håller på o strida med Länsförsäkringar... är uppe i kammarrätten fär närvarande... Skam den som ger sig!

Sök