3825
Sök

Behöver ett par 6x9: or liter (låda)?

16 Inlägg
5 oktober 2007
Trådstartare
Ja, har aldrig sett någon information om ett par 6x9:or behöver en låda att spela i...med liter & volym så att säga? Vet ju att bas element behöver det...

http://www.sandbyljud.se/?cid=126068

Har ett par såna om någon undrade...tänkte börja med min bärbara bergsprängare imorgon (ej till bil) så måste veta detta lite kvickt. big_smile

//noOb smile

21 761 Inlägg
5 oktober 2007
Om de ska kunna spela djupare bastoner så är 15-20 liter lämpligt för 6x9" högtalare rent generellt, så står det iaf i manualerna till DLS:s koaxialhögtalare. Fast det blir ju lite väl stora lådor för en bergsprängare förstås.

Hur stora lådor tror du att det går att ha?

16 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hur stora lådor tror du att det går att ha?

Ja, det är det jag inte vet.. hmm

Men 15, 20 liter får jag nog räkna med då?

Och btw, lite OT; hur räknar man ut en liter? Dvs hur mycket är 15 liter i mått (cm)..höjd, längd blabla... kan ingenting om nåt sådant.. sad

21 761 Inlägg
6 oktober 2007
I en fyrkantig låda med raka vinklar så tar man längd x bredd x höjd. Man gör om deras mått till decimeter först innan man räknar, då får man svaret i liter eftersom 1 liter är 1 kubikdecimeter (1dm x 1dm x 1dm).

Har du tex en låda som är 30cm x 30cm x 20cm, då blir det 3dm x 3dm x 2dm=18dm3 (kubikdecimeter) =18 liter.
Du kan ju testa med tex 10 liter, då blir det nog mer dunk vilket kanske låter tuffare. smile
Senast redigerat av Drönirettab (6 oktober 2007)

Sök