Behöver hjälp med lådberäkningen... fick med en manual till basen men vet inte riktigt hur jag ska tolka en viss text..
Så här står det:
*)add additional 2,8 L for woofer **): calculate and add volume displacement of port (s) formula: outer diameter [dm] square times 3,14 devided by 4, times length [dm] ports should be rounded (aeroports)! in cases where round tubes don't fit, channels with same cross-section (rounded at both ends) may be built. damping: sealed encl. Fill loosely with poly-padding, vented encl.: 2 walls covered by acoustic foam. enclosure wall thickness: MDF/Multilayer: 19 to 22 mm. Woofer screwed by metric thread knock-in nuts. Subsonic-filter: high pass filter of 3rd order or higher
Hur viktigt är det att man räknar in elementets volym? Ska man ha några väggar (2?) inne i lådan för akustikens skull, eller vad blarrar den om? Dämpull? MDF har jag vart och köpt en skiva idag (19 mm)....nåt mer jag ska tänka på?
Vill ha en så pass djup & möjlig bas karaktär som det bara gå att få, och då är det 55 L jag ska ha, med en 34x10 cm basport rör. Eller? Står så iallafall i manualen (går att välja mellan low/definition, normal, loud (55 L under low/definition))
Okej, men får inte ihop det här med måtten, kör ihop sig rent utsagt... Gör det nåt om man inte håller sig till den exakta volymen som anges? (i detta fallet 60 l då)
För skulle gärna vilja göra en låda på 70 liter istället..
Okej, men får inte ihop det här med måtten, kör ihop sig rent utsagt... Gör det nåt om man inte håller sig till den exakta volymen som anges? (i detta fallet 60 l då)
du kan nog göra en låda på 70L om du vill det, men då måste du kompensera det med porten, för jag fattade som att du skulle ha en portad låda,
bästa är ju att räkna i ett program vad de säger först så de inte blir hel tokigt, nu skiljer det inte så mycket jämfört med vad dom rekomendera så ska nog inte göra nå, så lyssna dig fram vad du tycker låter bäst.