3773
Sök

Koppla in relä och extraljusknapp till effektljuset?

205 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
Jag försöker göra så att jag kan stänga av och sätta på P-ljuset med extraljusknappen men det vill inte fungera.

Köpte jag mig en reläsats på Mekonomen för att få det att fungera men det fungerade ändå inte... Testade att koppla in relät etc till ljusvredet och då fungerade perfekt.

Kopplade såhär på relät å extraljusknappen, vilket borde fungera men som ändå inte fungerade...

85 Jordades i chassie
30 Strömmen från p-ljuset gick in här
86 Kopplades till switchen (provade alla kontakter på extraljusknappen)
87 Kopplades till + på P-ljuset i extraljusen.

Detta fungerade som sagt inte men när jag tog kabeln från stift 86 till ljusvredet så fungerade det... Varför fungerar det inte med extraljusknappen?

Just det ja, bilen är en Volvo V70 1998 som jag försöker åstakomma detta på...

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT
DLS CAD 11 / Pioneer TS-W1241D 12" x 2

NoFuckNoRide
474 Inlägg
6 oktober 2007
en ska la gå direkt till batteriet?

Sug Performance Club

205 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
Behövs inte då jag tar strömmen direkt från positionsljuset samt att den redan är avsäkrad i säkringsdosan. Vill att p-ljuset i extraljusen bara skall fungera när man har ljusvredet på bara p-ljus eller i halvljusläget. Dumt om man glömmer att stänga av knappen till ljuset annars.

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT

NoFuckNoRide
474 Inlägg
6 oktober 2007
jo ja gkopplade ju mina extraljuse för mindre än en vecka sen men då kopplade jag en strömbrytare till positionen

Sug Performance Club

21 761 Inlägg
6 oktober 2007
timebandit skrev:
Jag försöker göra så att jag kan stänga av och sätta på P-ljuset med extraljusknappen men det vill inte fungera.

Köpte jag mig en reläsats på Mekonomen för att få det att fungera men det fungerade ändå inte... Testade att koppla in relät etc till ljusvredet och då fungerade perfekt.

Kopplade såhär på relät å extraljusknappen, vilket borde fungera men som ändå inte fungerade...

85 Jordades i chassie
30 Strömmen från p-ljuset gick in här
86 Kopplades till switchen (provade alla kontakter på extraljusknappen)
87 Kopplades till + på P-ljuset i extraljusen.

Detta fungerade som sagt inte men när jag tog kabeln från stift 86 till ljusvredet så fungerade det... Varför fungerar det inte med extraljusknappen?

Just det ja, bilen är en Volvo V70 1998 som jag försöker åstakomma detta på...

Nu vet jag inte exakt hur extraljusknappen är kopplad på en V70, men normalt sett får extraljusknappen sin spänning via helljuskabeln. När du kopplar in stift 86 på relät till extraljusknappen, så drar relät bara när knappen har spänning vilket bara är när helljuset är tänt.

205 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
Attans också, trode att det kunde vara något sånt dumt. Det är alltså så att brytaren får strömmatning via extraljusrelät och inte agerar typ "jordbrytare"?
Så det är alltså extraljusrelät som gör att knappen inte fungerar så som jag vill hmm
Det går alltså inte att lösa på nått bra sätt med att använda samma knapp?

Om jag köper en likadan knapp som jag bara kopplar på det nya relät så borde det alltså fungera då den nuvarande knappen inte får ström utan att man sätter på helljuset?

Edit:
Vad händer om jag kopplar in en strömtjuv med konstant ström till extraljusknappen? Då drar väl inte extraljusrelät igång heller förrens man sätter på helljuset?
Får tillbaks min multimeter imorgon så då kan jag försöka mäta mig till detta på något sätt.

Edit:
Kom på att om jag sätter dit konstant ström på styrspänningskabeln till extraljusknappen så är väl funktionen för att stänga av och sätta på extraljusen helt borta?
Senast redigerat av timebandit (6 oktober 2007)

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT

21 761 Inlägg
6 oktober 2007
Om du kopplar konstant spänning till extraljusknappen så lyser extraljusen hela tiden när knappen är intryckt, även när bilen är avslagen. Det.......kanske inte är så bra. wink

Det är som du skriver, det fungerar inte att utnyttja samma knapp. Eftersom det fungerade när du kopplade till ljusvredet så är det nog enklast att göra så.
Senast redigerat av Drönirettab (6 oktober 2007)

205 Inlägg
6 oktober 2007
Trådstartare
Om jag får tillbaks min multimeter imorgon så skall jag ta och mäta upp knappen för att verkligen försäkra mig om att så är fallet med knappen.
Så jag tackar så mycket för hjälpen med insikten i detta.
Om det är någon av er som vet någon strömställare/switch som passar i en V70 1998 så får ni gärna säga vart man kan hitta en sådan då en orginal kostar flera hundra hmm

Volvo V70 1998
Pioneer DEH-P9800BT

Sök