2786
Sök

godkännt av bilprovningen???

16 Inlägg
7 oktober 2007
Trådstartare
ja har raka rör från katten och sen en Jappsdämpare.. undrar bara om det är godkännt av bilprovningen?

Tack på förhand

ClubJDM
531 Inlägg
7 oktober 2007
Martin89e skrev:
ja har raka rör från katten och sen en Jappsdämpare.. undrar bara om det är godkännt av bilprovningen?

Tack på förhand

Jagundrar me det:|

755 Inlägg
7 oktober 2007
har 3" hela vägen med en dämpare godkännt.

510 Inlägg
7 oktober 2007
Martin89e skrev:

Tack på förhand

kanske är helt ute och snurrar nu .. men bilar som inte har katt original mäter dom inte avgasvärdena på .. Så man behöver nog inte oroa sig då ..

Sen om det var ljudnivån så är det säkert ingen fara .. Hade en golf II med 2.5" från hälften .. Och det gick igenom, fick "bra att veta", "avgasrör, läckage" smile Då hade jag bara en flamdämpare, den lilla simons-dämparen wink Altså inget du ska behöva oroa dig för om du har kvar katten osv .. Mvh Johan .. (rätta mig om jag har fel)

Reparatör
630 Inlägg
7 oktober 2007
wimhed skrev:
Martin89e skrev:

Tack på förhand

kanske är helt ute och snurrar nu .. men bilar som inte har katt original mäter dom inte avgasvärdena på .. Så man behöver nog inte oroa sig då ..

Sen om det var ljudnivån så är det säkert ingen fara .. Hade en golf II med 2.5" från hälften .. Och det gick igenom, fick "bra att veta", "avgasrör, läckage" smile Då hade jag bara en flamdämpare, den lilla simons-dämparen wink Altså inget du ska behöva oroa dig för om du har kvar katten osv .. Mvh Johan .. (rätta mig om jag har fel)

klart dom mäter avgasvärdena på alla bilar som besiktigas . Hur skulle det annars se ut om man "råkar" ha en trasig cat tex big_smile

151 Inlägg
7 oktober 2007
kompisen hade rensat innanmätet i sin cat med ett spett hmm men den gick igenom besiktningen utan problem, en nissan 200 s13

Lita aldrig på bilar, och kärringar som är hårt spacklade...

9 108 Inlägg
7 oktober 2007
Det är godkänt, så länge avgassystemet håller tätt så påverkas inte avgasvärdena av raka rör. Det finns väl en gräns för hur högt bilen får låta också men det är säkerligen lugnt smile

.......
2 655 Inlägg
7 oktober 2007
finns väl bara en gränns på hur högt de får låta och om ja inte e helt ute å cyklar å tänker fel så är de typ nånting på 80DB för att de inte ska va godkännt...

1 997 Inlägg
7 oktober 2007
beemern skrev:
finns väl bara en gränns på hur högt de får låta och om ja inte e helt ute å cyklar å tänker fel så är de typ nånting på 80DB för att de inte ska va godkännt...

Hur långt ifrån är de dom mätar då?
För de ja kommer bygga på min bil så småningom kommer nog leva om en del.. tongue

761 Inlägg
7 oktober 2007
Såvida det inte låter alldeles för djävligt så bryr dom sig inte.. De gör en uppskattning av ljudet och ingen DBa mätning.

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

.......
2 655 Inlägg
7 oktober 2007
Galad8 skrev:
beemern skrev:

Hur långt ifrån är de dom mätar då?
För de ja kommer bygga på min bil så småningom kommer nog leva om en del.. tongue

haha ingen aning tongue. men du får väl de till å ha en extra liggande i garaget så du bara byter ut sista metern typ till "besiktningsrör" som du har 2 dämpare på eller nått tongue...

SKÅNING
1 215 Inlägg
7 oktober 2007
Markus_MR2 skrev:
Såvida det inte låter alldeles för djävligt så bryr dom sig inte.. De gör en uppskattning av ljudet och ingen DBa mätning.

precis så länge det inte dönar som fan på tomgång så bryr dem sig inte du behöver inte vara orolig

Projekt:Volvo 244 GL blir TURBO Bilen som ALDRIG kommer bli 100% färdig

644 Inlägg
7 oktober 2007
Dom har mätare,tycker dom att det låter för mycket plockar dom fram den och mäter,en kompis fick ombes på ljudet för nån vecka sedan..

121 Inlägg
8 oktober 2007
beemern skrev:

Min bror har en 205 1.9 Gti Med 3"rostfritt hela vägen, den gick igenom men besiktningsmanen sa att detta måste vara på gränsen att gå igenom. (Han syftade då på ljudvolymen som är gräsligt högt, säkert en bra bit över 80deci.)

Sök