2732
Sök

okänd ventil?

7 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
Tjo,
Har precis fixat mig en audi a4 1.8T.
Har hittat en t-koppling på framkanten av turbon som sedan leder till en slags ventil med reglage som det blåser igenom? varför? kan det vara det som kallas för wastegateventilen?
Träffade en annan audi ägare och tittade i hans motorum, och där fanns ingen sådan ventil som jag har.
Vad kan den göra för nytta?

Såhär ser den ut, (bilder nedan)

http://img409.imageshack.us/my.php?imag … 188ur7.jpg
http://img119.imageshack.us/my.php?imag … 183jj1.jpg

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 oktober 2007
Tycker det ser ut som om nåt spån har försökt pystrimma den, skruva igen ventilen så det inte blåser ur den/skarva ihop ledningen igen...

7 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
Okej, de pyser inte något om den ialf.

★★★★★
455 Inlägg
9 oktober 2007
ne de ska väl bara pysa när turbon laddar? om det är som det ser ut o verkar vara en hemmagjor pysventil för att höja laddtryck

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
9 oktober 2007
Ta bort skiten är mitt tips... Laddtrycket styrs ju med magnetventil och du förstör bara säkerhetssystemet med den pysventil...

7 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
Med andra ord så om trycket pyser ut där blir turbon svagare och bilen går sämre?
Varför vill man ha dit en sådan ventil om den inte gör någon nytta? Hörs inget pys/dump ljud ifrån den. Borde den inte fylla någon funktion alls?

Smålänning
7 883 Inlägg
9 oktober 2007
Den läcker ut luft som ska reglera wastegaten så att dne inte reglerar som den ska --> bilen laddar mer.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

7 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
Okej, alltså ska jag stänga den.

Har hört att på volvos lätttrycksturbo kunne man öka luftinsuget till turbon med en T-koppling och 3 mm insug. Då laddade turbon hela tiden mycket bättre.
Trodde först att detta var samma men denna blåser ut luft istället för suger.

Sök