3955
Sök

Hur kraftig förstärkare?

67 Inlägg
1 oktober 2007
Trådstartare
Har inte längre nytta av min bilbas. Bor inte hemma längre så jag har ingen bil... Det är 12" som finns på bild som jag nu funderar på att stoppa in i hemmabiosystemet. För nu står den bara och samlar damm. Hur pass kraftig förstärkare behövs för att driva den på ett bra sätt? Jag har tyvärr inga specifikationer på den, bara att den är av märket MTX.
Funderar lite på denna: http://www.mds.se/?Link=http%3A//www.md … nId%3D2225
eller borde jag sattsa på storebrodern istället? http://www.mds.se/?Link=http%3A//www.md … nId%3D2225

Har lite ansträngd ekonomi pga jag spelat sönder min nuvarande bas... Hoppas verkligen att det räcker med den billigare men jag vill ju inte ha en för klen förstärkare så att även denna bas ger upp.

/Axel

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
1 oktober 2007
länkarna funkar inte smile men jag skulle tro att det inte behöver vara nån monster steg.. eftersom det är väll inte världens värsta bas om jag förstått det rätt?? sen så tycker jag att plaseringen på en bas inomhus är väldigt viktigt smile

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

67 Inlägg
1 oktober 2007
Trådstartare
Monsterbas vet jag inte, men den fick det mesta i bilen att skaka iaf. Så det var ingen billig skit. MDS PH-120 låter lite lite till att driva två st 12" tongue Hade dock hoppats på att de skulle orka driva en 12"...
Och jag det är inbyggnadsslutstegen jag menade.
Kom på att jag har kvar bilslutsteget i mina föräldrars bil, där det inte gör någon nytta. Kan man köpa någon omvandlare som gör om 230V till 12V och använda det slutsteget? Slutsteget jag har är  från Kenwood och är på 500W har jag för mig om och om det finns en sådan omvandlare hur löser jag då problemet med att man måste koppla in en signalkabel till steget som gör att den känner av att "cd-spelaren" är på?

67 Inlägg
3 oktober 2007
Trådstartare
Ingen som kan hjälpa mig???

blacken
7 oktober 2007
Koppla in ett kraftrelä på kabeln som går till elantennen eller styrspänningen till påslag för slutsteg , så att reläet styr strömpåslaget till slutsteget

67 Inlägg
8 oktober 2007
Trådstartare
Hmm skrev kanske lite otydligt.
Vad jag menar är att jag vill använda grejerna hemma istället för i bil då jag inte längre har någon bil. Kan man köpa någon slags omvandlare som gör om 230V till 12V å använda något till signalkabeln så att förstärkaren fattar att den ska gå igång?

MvH Axie

340 Inlägg
9 oktober 2007
Alltså att ha en bilbas hemma med ett bilslutsteg är inga problem. Men....   du måste alltså strömförsörja steget och det är inte det lättaste. Kan du lite elektronik kan du fixa en egen nätdel är det smidigaste. Det enklaste är att du kopplar in ett bilbatteri i lägenheten och har en billadare som du ansluter när spelar. En sak o tänka på oxå är att du antagligen inte behöver spela lika högt som i bilen för att få bra bas. Efter som akustiken i ett rum är lite annorlunda och du har dessutom ingen säte/hatthylla som dämpar heller.

67 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
newBadboy skrev:
Alltså att ha en bilbas hemma med ett bilslutsteg är inga problem. Men....   du måste alltså strömförsörja steget och det är inte det lättaste. Kan du lite elektronik kan du fixa en egen nätdel är det smidigaste. Det enklaste är att du kopplar in ett bilbatteri i lägenheten och har en billadare som du ansluter när spelar. En sak o tänka på oxå är att du antagligen inte behöver spela lika högt som i bilen för att få bra bas. Efter som akustiken i ett rum är lite annorlunda och du har dessutom ingen säte/hatthylla som dämpar heller.

Ok, men vad för typ av batteri och hur många ampere bör det vara på? Kan jag använda ett startbatteri eller måste jag ha ett fritidsbatteri?
Och hur löser jag problemet med signalkabeln?

Axie

21 761 Inlägg
9 oktober 2007
Du kommer knappast att spela riktigt högt, då fungerar det bra med ett fritidsbatteri på tex 75Ah eller så. Ett startbatteri går också att använda, men i så fall bör det inte dras ur mycket eftersom startbatterier inte är gjorda för djupa urladdningar.

Signalkabeln, remoten alltså, drar du från batteriet. Det är ju 12V som går i den kabeln och därför är det lämpligast att dra en kabel från batteriet till en strömbrytare och sedan vidare till slutsteget.
Senast redigerat av Drönirettab (9 oktober 2007)

67 Inlägg
10 oktober 2007
Trådstartare
Hmm, vet inte vad du menar med riktigt högt men har lyckats bränna en 12" bas. Så när de e fest blir det HÖGT. Hinner en av de billigaste laddarna från t.ex biltema med att ladda ett startbatteri om men spelar duktigt högt? Kan man använda ett mc batteri?

Lite simpla frågor kanske men jag behöver svar :p

Tack för de svar jag fått hitills

/Axie

Sök