2492
Sök

Problem med öppen dumpventil, för hård fjäder?

819 Inlägg
18 september 2007
Trådstartare
Köpte mig en öppen dumpventil igår och testade idag denna på polarens supra.
Lät inte alls så mycket som jag tänkt mig, så vi öppnade huven och tog en titt, såg då att kolven i dumpen inte rör sig alls mycket vid gaspådrag. Långt ifrån hur mycket den kan röra på sig. Tog då och skruvade isär dumpen för att titta och upptäckte att fjädern var jäääkligt hård, kan det vara så att det överblivna trycket inte orkar den ordentligt? Bilen laddar 0,7 bar ungefär.
Dumpen är en sådan här: http://www.stylingbutiken.se/Shop/Index … rtId=DV-02

Har för mig att dom rackarna ska väsnas riktigt ordentligt.
Men det här var inte mycket mer än vad en återcirkulerade gör.

/Andreas

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533

BMW Power
2 362 Inlägg
18 september 2007
minns att brorsan klippte bort en bit av sin fjäder för att det skulle låta mer smile

Edit: och det gjorde de också wink
Senast redigerat av FugitivE (18 september 2007)

BMW, bogsering med wire :/

1 661 Inlägg
19 september 2007
Japp, bara att kapa fjädren på dem, passa så du inte kapar för mkt bara, då går de inte köra sen. Men det finns ju alltid brickor. smile

819 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
Kapa fjädern säger ni. mjo det får vell bli så big_smile
Men då skulle jag vilja köpa en ny fjädern så jag fortfarande har kvar originalfjädern. Någon som vet var man kan få tag på detta? Har letat som en skållad iller men hittar ingen =/

133 Inlägg
19 september 2007
andreasgustavsson skrev:
Kapa fjädern säger ni. mjo det får vell bli så big_smile
Men då skulle jag vilja köpa en ny fjädern så jag fortfarande har kvar originalfjädern. Någon som vet var man kan få tag på detta? Har letat som en skållad iller men hittar ingen =/

har du kollat där du köpte den? de brukar ha reservdelar på de ställena man köper de på. jag köpte ny fjäder till min dump där jag hade köpt den, var bara en beställnings vara men men de hade ju det:) lycka till. hör gärna av dig med resultat och hur den låter:)

Jonas

103 Inlägg
19 september 2007
Skit i å kapa fjädern å ställ på laddet istället big_smile tongue

Avstängd
653 Inlägg
19 september 2007
ja kapa fjädern sen återkommer du om hur det gick! tongue

Jag har rätt i vad jag än säger.

56 Inlägg
19 september 2007
Varför inte köpa en annan mjukare fjäder ? .. Fins massor med företag som bara hållerpå med fjädrar .. Fins heltklart nån som passar

Zoom Zoom

819 Inlägg
19 september 2007
Trådstartare
Den är köpt från stylingbutiken, så tänkte ringa dom imorgon och höra.
Nizze_ du säger att jag ska leta rätt på en anna mjukare fjäder. Vad kan hända om fjädern är för mjuk? Kan dumpen ta skada av det ?

1 062 Inlägg
19 september 2007
kapa fjädern, en rätt justerad dump, ska öppnas när man gasar, och vara stängas när man släpper gasen. dumpen får inte vara öppen på tomgång, bästa sättet är att testa sej fram, ett tips, kolla in i tratten och se om kolven rör sej, när nån gasar, gör den inte dett, så kapa fjädern mer, de tipset fick ja, och funkade hur bra som helst, lycka till smile
Senast redigerat av Ricky (19 september 2007)

819 Inlägg
20 september 2007
Trådstartare
okej får bli att kapa fjädern så fort jag köpt en till.. vill som sagt inte kapa av originalfjädern tongue
tack för alla svar!

Offroad tokig
226 Inlägg
20 september 2007
Ricky skrev:
ska öppnas när man gasar, och vara stängas när man släpper gasen.

Nu har du blandat ihop det lite va:D ska vara tvärt om. wink

Lev livet som fan innan livet lever fan med dig

355 Inlägg
20 september 2007
skogsvild skrev:
Ricky skrev:
ska öppnas när man gasar, och vara stängas när man släpper gasen.

Nu har du blandat ihop det lite va:D ska vara tvärt om. wink

Japp!

56 Inlägg
20 september 2007
andreasgustavsson skrev:
Nizze_ du säger att jag ska leta rätt på en anna mjukare fjäder. Vad kan hända om fjädern är för mjuk? Kan dumpen ta skada av det ?

Vad som kan hända om fjädern är för mjuk vet jag inget om .. Men att det skall gå ganska så lätt att hitta en någor mjukare är jag säker på. Borde inte kosta många kronor heller.

Zoom Zoom

1 207 Inlägg
17 oktober 2007
Nizze_ skrev:
andreasgustavsson skrev:

Vad som kan hända om fjädern är för mjuk vet jag inget om .. Men att det skall gå ganska så lätt att hitta en någor mjukare är jag säker på. Borde inte kosta många kronor heller.

Det som händer är väl helt enkelt att den inte pallar något tryck.. Låt oss säga att bilen ifråga laddar 0,8 bar och sedan komprimeras fjädern vid 0,7 bar. Detta kommer ju att göra så att den inte kan hålla inne trycket.

Sök