3936
Sök

Sluten vs basreflex - val av lådtyp

230 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
Tjenare. Jag har köpt en ny bashögtalare som jag nu ska bygga låda till.
Basen är en CDT Audio HD12SQ
- Qts 0,23
- Vas 65L
- FS 25Hz

Jag undrar nu vad som är bäst att ha till min bas. Sluten låda eller basreflexlåda?

Skulle också vilja, om någon orkar, ha förklarat vad som är skillnaden ljudmässigt mellan de två lådtyperna.

Second place is the first loser

50 Inlägg
17 oktober 2007
här kan du surfa runt lite om du vill veta lite  fakta. lagom nivå.
http://www.ljudia.se/se/teknik/tips/skola1.html#avd7

6 851 Inlägg
17 oktober 2007
Du kan väl ha båda delarna..
Vad skall du ha för steg och vad lyssnar du på för musik?
Skall du spela högt (kanske inte med tanke på val av bas) eller skall det låta rent och snyggt,"finlir"?

539 Inlägg
17 oktober 2007
tycker att du ska satsa på basreflex. Hade min bas i sluten låda först och sen byggde en basreflex till den, den blev MYCKET bättre ljud! Både högre och renare

6 851 Inlägg
17 oktober 2007
PS: vad ska den sitta i för bil?

230 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
Jag ska framför allt spela rent och snyggt men vill kunna dra på lite nån gång ibland. Jag gillar inte allt för höga volymer utan vill hellre känna basen i magen/bröstet.

Val av bil är inte riktigt gjort ännu, jag kvaddade min förra bil (R.I.P darling). Men det lutar åt antingen en Opel Tigra eller en Honda CRX Del Sol eller någon mindre coupé.

Främsta syftet med bilen är väl att göra den till en multimediabil. Film, musik, tv-spel. Men den ska också göras om rätt så radikalt på utsidan.

Lådan, den det nu blir - sluten eller basreflex, skall byggas in i resten av inredningen med hjälp av glasfiber och plast. Lådan skall dock bestå av 22mm² MDF då jag får gratis sådant av brorsan.

Så, nu vet ni lite om mina planer, kanske blir enklare att hjälpa mig välja låda då smile

Tack så mycket till alla som orkar ta sig tid wink
Senast redigerat av empe (20 oktober 2007)

6 851 Inlägg
17 oktober 2007
JAG skulle helt klart kört på en sluten. (såvida du inte skaffar en sedan?)

med lem
1 925 Inlägg
18 oktober 2007
TT-Avant skrev:
JAG skulle helt klart kört på en sluten. (såvida du inte skaffar en sedan?)

så säger jag me ! smile skaffar du en sedan så tycker jag du ska köra bandpass smile

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

2 600 Inlägg
18 oktober 2007
jag kör en sluten i min sedan bil och det funka bra. dok inte provat en öppen så jag vet inte hur det låter. men så länge man är nöjd så:P

gör som jag kör gubba racer=)

230 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
Får se hur mkt MDF brorsan har. Kanske kan bygga två lådor och testa lite innan jag bestämmer mig tongue

1 171 Inlägg
18 oktober 2007
Den där behöver en basreflexlåda. Med sluten låda så får du inte ut så mycket bas pga det låga q-värdet. Prova att simulera lite på det så ser du att du kommer förlora en massa känslighet och djup i basen med sluten låda.

230 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
Nu har jag simulerat det hela i Probox2000. Med Sluten låda blir procentstapeln låg och röd. Men med en basreflex dito blir det grönt och 100%. Säkert en massa grejer jag inte fattar, men det lutar ju åt basreflex.

En till grej, hur långt ska basröret vara? Det står att jag ska ha ett 4" rör på 33cm. Hur mycket fritt bakåt (mot den lutande väggen) måste röret ha för att funktionen ska fyllas?
Senast redigerat av empe (18 oktober 2007)

1 171 Inlägg
18 oktober 2007
Det låter som en rätt hög och spetsig avstämning, bas som bara är tänkt att låta starkt. Om det vore min bas så skulle jag kört på runt 20liter och ett 3"-rör på 40-50cm som en snabberäkning.

Sök