3463
Sök

Vad är en catch tank

32 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
Tjenre prcis som topic säger så vad är en catch tank igentligen?
vet om att dom kopplas till vevhusventilationen och att den ska sammla upp olja...men till vilket syfte?
menar ska inte den oljan som trycks upp från vevhuset bara "rammla ner" igen?
När behöver man en sånn?
efter vad försorts modofiktioner?
eller kan man sätta dit en sånn å få mer effekt roll...låter ganska långsökt roll men men är tacksam för så mycke info om ämnet som möjligt...tongue ha de gott tills vidare

Mvh Alex

5 710 Inlägg
18 oktober 2007
nitropunch skrev:
vet om att dom kopplas till vevhusventilationen och att den ska sammla upp olja...men till vilket syfte?

Vevhusventilationen är återkopplad till insuget antingen direkt eller via turbons sugsida (om man har någon)
Anledningen är för att skapa undertryck i VV:n samt att motorn skall suga i sig miljöovänliga gaser som inte får släppas ut.
Gaser gör inte så mycket men olja....kladdar ned turbo-->LLK-->rör-->vilket är "obra" och att få in olja i förbränningen är inge vidare.
Sätter man en fälla på VV:n slipper man det där.
nitropunch skrev:
menar ska inte den oljan som trycks upp från vevhuset bara "rammla ner" igen?

Jooo....viss olja gör det men en viss mängd följer med.
Grejjen är den att den följer med luftströmmen i form av små små droppar som med tiden fastnar på diverse väggar och blir en hel del olja.
nitropunch skrev:
När behöver man en sånn?

När man själv vill.

nitropunch skrev:
efter vad försorts modofiktioner?

Finns inga "regler" för detta.

nitropunch skrev:
eller kan man sätta dit en sånn å få mer effekt roll...

Nej, en fälla ger ingen effekt.

MVH Jonas
..............

1 417 Inlägg
18 oktober 2007
Man brukar även ha en catch-tank för bensin också va?
Som jag förstått har man det som en liten depå i motorutrymmet med bränsle, utifall man kränger så jävligt med bilen att soppan hamnar bredvid pumpen så att säga. För att man inte ska få enbart luft med soppapumpen så har man en liten uppsamling under huven.

Hade jag rätt? :S

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
18 oktober 2007
Holme skrev:
Man brukar även ha en catch-tank för bensin också va?
Som jag förstått har man det som en liten depå i motorutrymmet med bränsle, utifall man kränger så jävligt med bilen att soppan hamnar bredvid pumpen så att säga. För att man inte ska få enbart luft med soppapumpen så har man en liten uppsamling under huven.

Hade jag rätt? :S

Helt rätt, catch tank är egentligen bara för bensin.
Till vanlig VV har man ju oljefälla och till torrsump har man ju catchtank och catchcan. Dock ser man ju inte torrsump så ofta.

Däremot kan torrsump ge 15-25 hk om det gamla tråget är dåligt byggt.

5 710 Inlägg
18 oktober 2007
bumpe skrev:
Helt rätt, catch tank är egentligen bara för bensin.

Håller jag inte med om....smile
Catch= fånga
Tank= behållare
Varför skulle man inte kunna använda samma term till olja?

MVH Jonas
..............

Sök