2644
Sök

Varför startar inte våran Saab 900?

24 Inlägg
17 oktober 2007
Trådstartare
#1
tjao, första tråden åå allt här då.

Kan ingenting om bilar så prata med mig som en tre-åring tack tongue

Nåväl, vår familj är stollt ägare till en Saab 900 vet inte, 94:a eller nått kanske. Alltså inte den äldsta sorten den som ser ut som gamla 9-3an, japp japp ni vet nog.

Det konstiga är att bilen inte går att starta varm, är den kall så funkar det utmärkt, men har vi kört den typ något så kort som en kilometer som den endå hinner bli varm på, sen stänger av den, och startar en minut senare så är det inte alltför vanligt att den startar.

Utan vi får öppna haha vet ens inte va de heter på svenska aja, "we pop the hood" väntar ett tag, och sen startar den.

Vi har lämnat in den på Saab, dom vet inte vad felet är, kylaren fixades av Saab eller byttes för cirkus två veckor sedan, samma dag så var samma fel på oss igen.

Känns ju jävla skumt, vi har lämnat den mer än en gång till Saab och dom vet inte vad felet är, det kan ju inte vara något elektroniskt som påverkas på det sättet? :S

Som sagt kan inget om bilar, prata med mig som en tre åring, eller det behövs inte kan visa vad ni har skrivit till dom som kan sen istället isåfall.

Skit i min kassa svenska skrev detta så snabbt jag bara orkar, på andra forum ska dom anmärka hela tiden.

Tacksam för svar big_smile

584 Inlägg
17 oktober 2007
#2
Hmm min bror hade ungefär samma problem på sin volvo 240 och då var det brytarspetsarna, rotorn och något mer som var utslitet.. men jag har inte en aning om det är samma fel på din bil.. God Jul!


31 Inlägg
18 oktober 2007
#3
min flickväns familj hade en saab 9-3 en gng, och den hade samma problem som din om jag minns rätt, saab själva kunde inte lösa problemet. tror att det var så att detta är ett mystiskt fel som drabbar saab av lite äldre modell utan nån ordentlig förklaring, (eller så har man inte kommit på vad felet är). haha kanske inte så mkt till hjälp för dig ändå...


658 Inlägg
18 oktober 2007
#4
brush skrev:
tjao, första tråden åå allt här då.

Kan ingenting om bilar så prata med mig som en tre-åring tack tongue

Nåväl, vår familj är stollt ägare till en Saab 900 vet inte, 94:a eller nått kanske. Alltså inte den äldsta sorten den som ser ut som gamla 9-3an, japp japp ni vet nog.

Det konstiga är att bilen inte går att starta varm, är den kall så funkar det utmärkt, men har vi kört den typ något så kort som en kilometer som den endå hinner bli varm på, sen stänger av den, och startar en minut senare så är det inte alltför vanligt att den startar.

Utan vi får öppna haha vet ens inte va de heter på svenska aja, "we pop the hood" väntar ett tag, och sen startar den.

Vi har lämnat in den på Saab, dom vet inte vad felet är, kylaren fixades av Saab eller byttes för cirkus två veckor sedan, samma dag så var samma fel på oss igen.

Känns ju jävla skumt, vi har lämnat den mer än en gång till Saab och dom vet inte vad felet är, det kan ju inte vara något elektroniskt som påverkas på det sättet? :S

Som sagt kan inget om bilar, prata med mig som en tre åring, eller det behövs inte kan visa vad ni har skrivit till dom som kan sen istället isåfall.

Skit i min kassa svenska skrev detta så snabbt jag bara orkar, på andra forum ska dom anmärka hela tiden.

Tacksam för svar big_smile

Kolla in forum.saabturboclub.com, där har du många experter på saab

Kilowatts is my living, horsepower is my life.

100 Inlägg
18 oktober 2007
#5
brush skrev:
tjao, första tråden åå allt här då.

Kan ingenting om bilar så prata med mig som en tre-åring tack tongue

Nåväl, vår familj är stollt ägare till en Saab 900 vet inte, 94:a eller nått kanske. Alltså inte den äldsta sorten den som ser ut som gamla 9-3an, japp japp ni vet nog.

Det konstiga är att bilen inte går att starta varm, är den kall så funkar det utmärkt, men har vi kört den typ något så kort som en kilometer som den endå hinner bli varm på, sen stänger av den, och startar en minut senare så är det inte alltför vanligt att den startar.

Utan vi får öppna haha vet ens inte va de heter på svenska aja, "we pop the hood" väntar ett tag, och sen startar den.

Vi har lämnat in den på Saab, dom vet inte vad felet är, kylaren fixades av Saab eller byttes för cirkus två veckor sedan, samma dag så var samma fel på oss igen.

Känns ju jävla skumt, vi har lämnat den mer än en gång till Saab och dom vet inte vad felet är, det kan ju inte vara något elektroniskt som påverkas på det sättet? :S

Som sagt kan inget om bilar, prata med mig som en tre åring, eller det behövs inte kan visa vad ni har skrivit till dom som kan sen istället isåfall.

Skit i min kassa svenska skrev detta så snabbt jag bara orkar, på andra forum ska dom anmärka hela tiden.

Tacksam för svar big_smile

Svar: Kolla tändmodulen och tändspolen... det är nåt av dem som är kassa...

Jag har nog råkat ut för alla fel på mina bilar. nackdel: Många gånger dyrt, Fördel: Man lär sig till nästa gång

406 Inlägg
18 oktober 2007
#6
Hur går bilen när ni väl får igång den? behöver lite mer att gå på för att försöka bedömma vad felet är,

:DPlattan i mattan:D

kevlar_soul
18 oktober 2007
#7
Bästa idag "We pop the hood" !smile Haha..

men men lycka till, tror de löser sig med tips från allt duktigt folk här från garaget!

2 164 Inlägg
18 oktober 2007
#8
Har dom mätt upp alla sensorer som finns?
Kollat tändstiften efter ett start försök när den är varm?
Hör även med en trim firma. Dom är mycket duktigare på att hitta fel är märkes verkstäder.

MVH

F


blacken
18 oktober 2007
#9
Bränslepumpen/bränslefiltret?
Senast redigerat av blacken (18 oktober 2007)

90 Inlägg
18 oktober 2007
#10
Vevaxellägesgivaren

371 Inlägg
18 oktober 2007
#11
Turbo_danne2 skrev:
Vevaxellägesgivaren

Japp smile

Saab 9-3 SE 2.0t t5suite steg1 e85

5 710 Inlägg
18 oktober 2007
#12
För att inte "snurra in dig" på felaktiga saker så kan jag skriva av några utav förslagen i tråden direkt.
-Brytarspetsar har inte SAAB haft sedan 80 någongång.
-Tändmodul , tändspole....beroende på modell så är det inte säkert det finns någon tändspole utan det är tändspolar (DI-kasett).
Tändmodul finns det iaf ingen.

Det hetaste tipset hittills tycker jag är vevaxelgivaren, men det borde SAAB ha knäckt/testat då det är ganska vanligt fel vid sådanahär "symtom".

Lämpligt är att du börjar med att läsa denna:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=30856
...så vi får all info.

MVH Jonas
..............

2 164 Inlägg
19 oktober 2007
#13
Är de en insprutare är de vanliga tändkablar och rotor och ingen DI kassett.
Men en vevaxel givare är troligt att de kan vara.
Hoppar varvräknaren när du försöker starta bilen?

MVH

F


24 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
#14
tack för alla svar, ska försöka få reda på mer info idag om bilen ;D

kan ju säga vad jag vet en så länge, den går bra när den väl går igång, växelspaken är dock helt slö och kopplingspedalen ger ett jävla motstånd.
onödigt fakta säkert men men.
Senast redigerat av brush (19 oktober 2007)


Sök