3483
Sök

Var ska laddtrycket ligga vid tomgång?

Digital Designer
198 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
#1
Har äntligen fått tid över och har nu installerat klar min laddtrycksmätare.
Nu undrar jag finns det nått spciellt tyck som mätaren ska ligga på vid tomgång?
Det känns lågiskt att tycket ska ligga på 0 vid tomgång, men min visar -0,5?
Ska jag då plussa 0,5 på mitt laddtyck hela tiden för att få en korrekt bild avd laddtycket?
Eller finns det nått sätt att justera trycket så att det ligger på 0 vid tomgång?

Slangen är kopplad innan dumpen.

Tackpå förhand.

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

3 295 Inlägg
16 oktober 2007
#2
det är fullt normalt att mätaren visar ca -0.5 bar på tomgång.. det kallas vacum i insuget.när du belastar motorn så blir det övertryck, även kallat laddtryck. du ska inte plusa på ditt under tryck med övertrycket..
med andra ord, din bil är fullt normal.
mvh johan


1 827 Inlägg
16 oktober 2007
#3
Den ska ligga på -0.5 ca...

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

80 Inlägg
16 oktober 2007
#4
Om jag har fattat det hela rätt så är noll atmosfärstryck, när man kör på tomgång så arbetar motorn precis som en vanlig sugmotor, det vill säga med undertryck.

/ClaytoN

526 Inlägg
16 oktober 2007
#5
de e meningen att när bilen är på tommgång så ligger turbon på "Vakum läge" och då går den ner under noll.. min står mycket under noll när ja står på tommgång... hoppas att du visste att turbon inte andvänds i tomgångskörning smile


Digital Designer
198 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
#6
Tack för alla svar!!!!!, nu kan jag pusta ut.

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

5 710 Inlägg
16 oktober 2007
#7
Det man mäter med den där mätaren är igentligen inte turbotrycket utan insugstrycket.
I insuget råder som sagt undertryck vid stängt spjällhus, atmosfärstryck vid halvöppet och övertryck om turbon laddar.
Skulle man mäta på turbon skulle man se lite andra värden.

MVH Jonas
..............

Digital Designer
198 Inlägg
19 oktober 2007
Trådstartare
#8
En grej jag inte riktigt fattar är att iblan så går nålen ner under -0,5 och ibland laddar den bara till ca 0 och högst 0,5. Ska det vara så eller har jag kopplat fel? Det går la att sätta T koreset precis innan dumpen?

"Öka!!! Det är fan 90 på denna 70 vägen!!!"
Seat Leon FR 2,0TFSI -07 250hk.

5 710 Inlägg
19 oktober 2007
#9
webdiddy skrev:
En grej jag inte riktigt fattar är att iblan så går nålen ner under -0,5 och ibland laddar den bara till ca 0 och högst 0,5. Ska det vara så eller har jag kopplat fel? Det går la att sätta T koreset precis innan dumpen?

Tar det igen då med andra ord:



Jag skrev:
I insuget råder som sagt undertryck (minusvärde) vid stängt spjällhus, atmosfärstryck (0 värde) vid halvöppet och övertryck (plusvärde) om turbon laddar.

MVH Jonas
..............

666 Inlägg
19 oktober 2007
#10
Kolla t-korset så slangarna sitter ihopa riktigt och inte läcker, då de kan ge fel värde på ladd trycksmätaren.

//Silver



Sök