3381
Sök

Kylar problem! Hjälp!

20 Inlägg
20 oktober 2007
Trådstartare
Hejsan!

Jag var ute och sladdade lite på en grusplan igår med min bmw. Heltplötsligt så började det ryka som satan från huven så jag stängde av motorn. Jag såg att ena slangen till kylaren hade låsnat och kylarvattnet kokade, jag lät allt svalna och sen satte jag tillbaka slangen och körde försiktigt hemmåt.

Nu idag så köpte jag glycol och fylde på kylaren. Åkte runt lite och temperatut mätaren stog som vanligt (pekandes uppåt). Men så helt plötligt så började mätaren röra sig mot det röda så nu har jag parkerat bilen.

Vad kan det vara för fel?

Tack!

mvh Bengan!

Evolution
1 627 Inlägg
20 oktober 2007
Brukar inte flänsen på kylfläckten gå på bmw. är det inte dom som har dom i plast

Fäll ner pungen och landa

20 Inlägg
20 oktober 2007
Trådstartare
Fläkten snurrar som vanligt.

Det pyser från kärlet där man fyller på kylaren. (tror det är därifrån, det är svårt att höra).
Senast redigerat av swinton (20 oktober 2007)

Eliminator
1 441 Inlägg
20 oktober 2007
Låter nästan som du blåst topplockspackningen, kompression i kylsystemet.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

20 Inlägg
20 oktober 2007
Trådstartare
Hej fy fan! sad Hur vet man säkert om det är det som är felet då? Borde det inte läka olja då också, eller är jag fel ute.

Eliminator
1 441 Inlägg
20 oktober 2007
Nej, det behöver inte komma olja, beror helt på var packningen gått. Dock så brukar det fyllas vatten i cylinder när den står still, då brukar den gå lite illa vid uppstart innan den tryckt ut vattnet och gnistan funkar på cylindern igen.

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
20 oktober 2007
swinton skrev:
Hej fy fan! sad Hur vet man säkert om det är det som är felet då? Borde det inte läka olja då också, eller är jag fel ute.

tror också du har blåst packningen..
ta en ficklampa och kolla noga efter olja mellan toppen och blocket..det behöver ju inte vara mycket som den läcker

20 Inlägg
20 oktober 2007
Trådstartare
Jo, det är lite, lite, olja som mynnar ut, vid bulltarna på ena sidan. Det rinner ju inte eller sprutar direkt, men det är olja som är där iafl.

Hur mycket kan en topplockspackning kosta då?
Senast redigerat av swinton (20 oktober 2007)

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
20 oktober 2007
Finns lite att välja på..
Kolla på t.ex. mekonomen.
Senast redigerat av GT90 (20 oktober 2007)

20 Inlägg
20 oktober 2007
Trådstartare
Okej, tackar! Ska kolla upp det!

20 Inlägg
20 oktober 2007
Trådstartare
Nu fungerar bilen som vanligt igen! Jag är jävligt lycklig!

Jag började klämma och pumpa på kylarslangarna och så åkte vattnet in i motorn, så komprissionskärlet blev tomt, jag fylde på 1 liter till, samma sak, det blev tomt, efter 4 liter så var nivån vid strecket, och systemet var luftfritt och nu fungerar allt prima!

Tack för alla tips! Och tur att det inte var toppen!

Med vänliga hälsningar - Bengt Rosén

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
21 oktober 2007
swinton skrev:

Jag började klämma och pumpa på kylarslangarna och så åkte vattnet in i motorn, så komprissionskärlet blev tomt, jag fylde på 1 liter till, samma sak, det blev tomt, efter 4 liter så var nivån vid strecket, och systemet var luftfritt och nu fungerar allt prima!

men var har vattnet tagit vägen då?

Montör
664 Inlägg
21 oktober 2007
maximus skrev:
swinton skrev:

men var har vattnet tagit vägen då?

Vet inte riktigt vad du menar.. Men det som hänt borde vara följande:

Kylarslangen lossnade, så bilen började koka osv. för att det pumpades in luft i systemet. Sen när swinton satt på kylarslangen igen och börjat fylla på vattnet, så är det ju fullt med luftfickor i systemet. Och som vi alla vet så kokar små mängder vatten lättare än stora mängder vatten (tänk stor vs. liten kastrull). Ett system fullt med luftfickor kokar. Sen då när swinton här tryckt och klämt på kylarslangarna så har luft tryckts ut, och vatten in, så han har därigenom lyckats fylla upp hela systemet med vatten, istället för både och. smile

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Sök