2982
Sök

elfel, generatorfel på Volvo 740

11 Inlägg
20 oktober 2007
Trådstartare
#1
Min flickvän blev stående med vår 89´a GL/E. Hon såg inga varningsmeddelanden förutom att radion tystnade och sedan gick motorn orent och bluddrade. Hon stängde genast av den.

Batteriet var inte mycket kräm kvar i kunde snabbt konstateras.

Nu har jag laddat upp batteriet och provade starta igen- nu lyser desto fler- dock flimrande

*Generatorladdningen- självklart känns det som en given lampa att lysa.

*Bromskrets ur funktion- lagom mycket bromsvätska i allafall.

*Trasig lampa säger den- nja, inte vad jag kan se

*handbroms i- svar nej

(*) abs ur funktion- den lyser ganska ofta- utan något klart samband. - denna lyser starkt, likaså säkerhetsbälteslampan.

Nu till det spännande: När jag varvar upp motorn till 1600/rpm så slocknar abs och de fyra och tonar ut.

Vad tror ni problemet sitter i?

Tacksam för svar snarast.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 oktober 2007
#2
Kolen är helt slut. Var samma på min, bortsett från att den bara laddare över 4000 varv.
När man får mer fart på generatorn så håller den uppe spänningen bättre.

När ABS enheten får för lite spänning tänder den lampan, när det är fel på abs så tänds bromsvarningslampan.

Vad har du för batterispänning på tomgång? Vad händer om du lägger den på 3000 varv? Stiger den mkt?

Ut och mät! smile

MVH Hampus


11 Inlägg
20 oktober 2007
Trådstartare
#3
Tack för svaret!

har inte någon micrometer eller vad nu som behövs. kan nog låna en sån men nu är batteriet nästan tomt så jag antar att det inte blir nog så rättvisande värden. Får göra det imorgon efter laddning.

Hoppas på att det ska vara kolen- blir dock tveksam när så många lampor lyser. Brukar de lysa när laddningen är kass? någon som vet?
Senast redigerat av Sim (20 oktober 2007)

178 Inlägg
20 oktober 2007
#4
När när fläktremmen gick av på min så lös bara laddlampan neutral
Inte Nissen då alltså, 740:in

Multimeter behöver du wink
Senast redigerat av -Bergan- (20 oktober 2007)

Courage is when you're scared to death but saddle up anyway!!!

2 655 Inlägg
20 oktober 2007
#5
Klassiskt problem på Volvos 80A generator är att släpringarna, det som kolen går mot är dåliga. Det märks när du har tagit den laddningsreläet och det ena kolet är mera slitet än det andra.
En temporär lösning är att byta laddningsreläet men det brukar bara funka en kortare tid.

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 oktober 2007
#6
Sim skrev:
Hoppas på att det ska vara kolen- blir dock tveksam när så många lampor lyser. Brukar de lysa när laddningen är kass? någon som vet?

Läs mitt förra inlägg en gång till så klarnar det...


11 Inlägg
20 oktober 2007
Trådstartare
#7
bumpe skrev:
Sim skrev:
Hoppas på att det ska vara kolen- blir dock tveksam när så många lampor lyser. Brukar de lysa när laddningen är kass? någon som vet?

Läs mitt förra inlägg en gång till så klarnar det...

Jo, det klarnade, försökte få lite fler verifieringar. Det fungerade också.

Nu har jag kollat kolet och de var inte så stora- se bild i galleriet.

11 Inlägg
20 oktober 2007
Trådstartare
#8
Streckkoden skrev:
Klassiskt problem på Volvos 80A generator är att släpringarna, det som kolen går mot är dåliga. Det märks när du har tagit den laddningsreläet och det ena kolet är mera slitet än det andra.
En temporär lösning är att byta laddningsreläet men det brukar bara funka en kortare tid.

se mitt bildgalleri- antar att det är vad du anser som ojämnt slitet.

tack för hjälpen

Du vet förresten inte var jag kan få tag på nytt under morgondagen?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 oktober 2007
#9
Sim skrev:
bumpe skrev:
Sim skrev:
Hoppas på att det ska vara kolen- blir dock tveksam när så många lampor lyser. Brukar de lysa när laddningen är kass? någon som vet?

Läs mitt förra inlägg en gång till så klarnar det...

Jo, det klarnade, försökte få lite fler verifieringar. Det fungerade också.

Nu har jag kollat kolet och de var inte så stora- se bild i galleriet.

Ja de e ju nästan lika slut som mina var. Kolla bara så att ytan på axeln är bra, annars är det pengar i sjön att byta kolen...


392 Inlägg
21 oktober 2007
#10
blev samma problem med min bil förra veckan, men hade inte lika många lampor som lös! Jag hade airbagen, motorelektronik och abs lampa som lös.

Åkte till ett ställe som kollade upp om de va fel på generatorn, fick konstaterat att jag hade fått kortslutning i generatorn :S:S

BTW ngn som vet hur kortslutning i generatorn uppstår? fått förslag på att det är mitt slutsteg. Men har ett random slutsteg och två bättre högtalare på den?! tveksamt om det är anledningen eller?


11 Inlägg
21 oktober 2007
Trådstartare
#11
striper skrev:
Åkte till ett ställe som kollade upp om de va fel på generatorn, fick konstaterat att jag hade fått kortslutning i generatorn :S:S

Nu slog det mig att jag bytte säkerhetsbälteslås på min bil två dagar innan bilen stannade.

Kan jag ha lyckats göra något knas där?

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 oktober 2007
#12
du kan ha klämt en kabel så det blir kortis å drar ur batteriet

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

11 Inlägg
21 oktober 2007
Trådstartare
#13
turboforssen skrev:
du kan ha klämt en kabel så det blir kortis å drar ur batteriet

låter rimligt.

Men kan det påverka generatorn?

21 761 Inlägg
21 oktober 2007
#14
Ja, kortslutning någonstans i bilens elsystem kan göra att diodbryggan i generatorn pajjar. Det spelar ingen större roll vart det blir kortslutning, det kan påverka generatorn ändå. Ett exempel är om man kopplar startkablar fel, då kan flera saker i elektroniken gå sönder.

striper: Vad jag vet så kan det bli kortslutning i diodbryggan när generatorn får jobba mycket hårt en längre tid, diodbryggan blir överbelastad och då går dioderna sönder. Streckkoden kan säkert förklara bättre, han jobbar med sånt.

2 655 Inlägg
21 oktober 2007
#15
Tvivlar på att du har haft sönder diodbryggan när du bytte bälte.. Däremot så är det solklart att du behöver byta släpringar på din generator eller att handla en ny. Rekommenderar inte skroten, alla 80A generatorer ser ut som dina, ena släpringen slits snabbare än den andra.
Ska du kolla på skroten så får man kliva ner till de lite klenare, där klarar sej släpringarna bättre.

Det är ganska lätt att bränna dioder i diodbryggan. Som Dönirettab var inne på så räcker det med en liten kortslutning för att knäcka en diod. När dte gäller stora strömuttag så är det oftast värmen som knäcker diodbryggan/statorn.

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
21 oktober 2007
#16
det kan va så att generator inte hinner ladda batteriet

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

2 655 Inlägg
21 oktober 2007
#17
turboforssen skrev:
det kan va så att generator inte hinner ladda batteriet

Generatorn laddar inte alls, det översta kolet gör inte kontakt med släpringen, då laddar inte generatorn.

11 Inlägg
21 oktober 2007
Trådstartare
#18
jag monterade ett nytt kol på den nu och den funkar fint. Men den ena släpringen såg inte allt för vacker ut. Ska lösa det i veckan men nu torde bilen fungera några dagar i allafall.

Kan man köpa släpringar separat? hittar inte någonstans- tacksam för tips.

2 655 Inlägg
22 oktober 2007
#19
Släpringarna går att köpa lösa. Men det tar sin lilla tid att byta dem. Man måste löda loss släpringarna, sen ska den nya pressas på. När den nya är fastlödd så ska den upp i svarven för att putsa till dem. Inget som man kanske gör hemma i garaget.

Skickar lite tips om var du får tag på nya släpringar.

Hoppas att du inte handlade laddningsreläet på Biltema? De funkar inte riktigt som de ska.


Sök