3676
Sök

Frågor kring 4wd bil.

RS
886 Inlägg
9 oktober 2007
#21
Jevlaranamma skrev:
Tjo

Har lite frågor kring en 4wd bil då jag blivit väldigt sugen att köpa en sådan sedan förrigår.
Var ute som många andra och lekte lite med bilen, har en fwd hitils, i allafall så fastna jag överallt och det var knappt kul att leka då jag var tvungen att dra handbromsen.

Sedan dess så har jag tänkt mer och mer på att skaffa mig en 4wd bil, fast jag har lite frågor här kring 4wd då jag aldrig kört en sådan, har åkt med bara i en Subaru Impreza GT fast då var det på sommarn och polarn körde lugnt haha smile

Jag undrar om det lönar sig att köpa en 4wd bil? Har kollat in Golf syncro och 4 motion.
Har även kollat in lite Audi quattro. Hur är väghållningen på sommarn? Märker man av någon skillnad eller är det som en fwd bil, på vintern kan jag ana att 4wd är oslagbart.

Blir inte bensinförbrukningen högre? Vet inte riktigt vad jag ska fråga mer, men ni som har en 4wd bil eller som kört en får mer än gärna skriva positiva och negativa saker big_smile

Det stämmer att bensinförbrukningen blir högre. Väghållningen på sommaren är jättebra. Skillnaden mellan fwd och 4wd på sommaren är att man får bättre fäste med 4wd tycker jag, fast det tar mer kraft från motorn sad

Oslagbart att leka med på vintern!!!!!!!!!!!!!!! big_smile

Focus RS

34 Inlägg
10 oktober 2007
#22
Hallojs,
Lite förvirring här ang awd som jag kanske kan hjälpa till att reada ut. Har lite ont om tid nu, men jag försöker kolla in tråden ibland.

1. Audi har Haldex koppling på A3/S3 och TT. De andra har Torsen differential, som är att föredra.

2. Subaru har extremt bra fyrhjulsdrift som skiljer i utförande beroende på modell, motor, växellåda etc. De anpassar AWD för att bäst passa med kombinationen motor/växellåda modell.

3. Väghållningen är bättre oavsett underlag, men märks såklart mest på dålig väg eller snö/is/blöta.

4. Framkomligheten är bättre, MEN här skiljer det mycket på olika AWD modeller beroende på om de har diffbromsar/difflås etc.

5. Bränsleförbrukningen är inte våldsamt högre på de som har bra AWD (Subaru, Audi) sålänge bilmodellen är sedan/kombi. Så fort man kliver upp på tunga bilar med högre luftmotstånd (SUV, Buss, Pickup etc) så ökar däremot bränsleförbrukningen. Oavsett AWD eller 2wd.

6. Man blir 'beroende' av AWD smile Det är underbart och en viktig säkerhetsdetalj. Bilbälte, Antisladd, Airbags, ABS och AWD skall det vara.
Senast redigerat av erito (10 oktober 2007)

~ det är alltid gratis ost i råttfällan ~

165 Inlägg
10 oktober 2007
#23
Jag tycker att ska du ha någon nytta av 4x4 så är det en sportbil eller en offroader du ska ha..Ska det vara sportigt (+200hk) så tar det en del bensin..min bil tar ca 1,2L/M och då har den konstant 4x4.


34 Inlägg
10 oktober 2007
#24
Min bil drar ca 0.88 l/mil och den är konstant 4x4 och automatlåda. "Bara" 165hk, men ändå bra tycker jag.

~ det är alltid gratis ost i råttfällan ~

150 Inlägg
10 oktober 2007
#25
Min standard Legacy (2.2 liter, 136 hästar) drar mellan 0.78-0.95 beroende på hur jag kör. När jag var ung och tuff hade jag säker fått den att dra långt över litern. 4wd gör ingen större skilnad på sommaren för mig som familjefar, men på vintern... gosse vad lätt man kör om allt som inte är fyrhjulsdrivet så fort det är lite halt.

Mekar på en Mondeo TDCi -06 och en gammal Ducato husbil från 1999.

498 Inlägg
10 oktober 2007
#26
chrizz skrev:
Audi (åtminstone nyare modeller, jag vet inte hur äldre är) har ju Haldex-system, vilket gör att fördelningen av kraften varierar beroende på hur du kör. Vid normal körning är det 50/50 fördelning, men kraften flyttas bakåt vid acceleration. Vid fullgas kan du som mest få 30/70, vilket gör att det blir hysteriskt kul att köra med vintertid smile

Måste få klargöra eftersom flera inte verkar ha klart för sig hur 4wd systemen funkar inom VAG gruppen.

Det finns 3 namn för 4wd: quattro på audi, 4motion på vw och 4x4 på skoda.
det finns dock bara 2 st system för 4wd som OBS blandas över märkerna!
Systemen är: torsendiff (quattro, 4motion)  och haldex(4motion, quattro , 4x4)
Torsen är "äkta quattro" om man ska säga så.
Vilka bilar har vad då?
Alla Audi  har torsendiff utom TT och a3(s3) som har haldex.
Alla vw  har haldex utom passat och pheaton som har torsendiff (tror att motorn sitter på fel ledd för haldex).
Dock har nya passat haldex.
Skoda har bara 4wd på oktavian och där är det haldex.

Vad skiljer systemen åt?

Torsendiff är en mekanisk (BRA!)fyrhjulsdrift som normalt alltid ger 50/50 fördelning, diffen kan dock om ett hjulpar får sämre grepp skjuta över75% till det hjulpar som har bättre grepp.
Detta sker genom ett sinnrikt system som bygger på att kraften bara kan gå från större kugghjul till mindre(eller om det är tvärtom)  detta säkerställer i sin tur att det hjulpar som har bäst grepp alltid får mest kraft.
Detta kompleteras ofta av eldiffar(eds genom abs bromsarna) på varje hjul vilket kan skjuta över kraften mellan varje  enskilt hjulpar.

Haldex är ett el/hydraliskt(ekonomiskt men fortfarande hyffsat) 4wd system.
Detta ger i normalfallet 95/5(inte så säker på siffran) fördelning mellan hjulparen vilket ger en mer ekonomisk drift.
Systemet känner av hastighetsskillnad mellan hjulen och kan då elektroniskt påverka en ventil som hydraliskt flyttar drivkraften mellan hjulen.
beroende på hur ny bilen är sker detta olika snabbt, framhjulen kan snurra 1/4 varv innan systemet griper in på äldre bilar och 1/20 varv på nyare(är dock inte 100 på siffrorna igen).

Kan bara tillägga att det förut fanns ett äldre system på vw(syncro).
Dessa hadde en viskodiff med silikonolja som också hadde den mesta(90/10) kraften på framhjulen, dock så är detta system hopplöst långsamt.
framhjulen kan spinna flera varv innan bakhjulen griper in och under längre belastning så slutar bakhjulen att driva.
Detta är tyvärr ett billigt system som ofta sätts in med lätthet av många tillverkare.
ex: äldre volvo awd, vw syncro, hundai santa fee osv..

Hoppas att jag klargjorde lite med detta.
//Putte


34 Inlägg
11 oktober 2007
#27
enpatte, jättebra kort utredning. Du glömde en viktig sak för vintertid. Mekaniska diffbromsar. Jag vet inte vilka torsen installationer som har "Limited Slip Differential" på fram respektive bak axel. Vet du det?

Inga haldex varianter har denna och det betyder alltså att inga bilar med haldex kan flytta kraft från sida till sida. Bara fram och bak. Subaru har vLSD på sina bilar och är alltid minst tre-hjulsdrivna. Jmfr. Haldex som ibland är en-hjulsdriven....

~ det är alltid gratis ost i råttfällan ~

498 Inlägg
11 oktober 2007
#28
erito skrev:
enpatte, jättebra kort utredning. Du glömde en viktig sak för vintertid. Mekaniska diffbromsar. Jag vet inte vilka torsen installationer som har "Limited Slip Differential" på fram respektive bak axel. Vet du det?

Inga haldex varianter har denna och det betyder alltså att inga bilar med haldex kan flytta kraft från sida till sida. Bara fram och bak. Subaru har vLSD på sina bilar och är alltid minst tre-hjulsdrivna. Jmfr. Haldex som ibland är en-hjulsdriven....

En liten korrektion först:P en (haldex)4wd bil utan spärrbara diffar kan bli två hjulsdriven(om man inte räknar in reaktionstiden på 1/20 varvs hjulspinn) lika som en 2wd bil kan bli enhjulsdriven.

Ok vad jag vet är(inom vag):

Quattro(torsen) har funnits i många versioner, från början hadde man mekaniska vaccumstyrda diffar i centrum och i bakdiffen, detta var fram till86-88 någon gång(denna hadde alltså inte torsendiffen utan hadde spärrbar centrumdiff)

Sedan kom torsendiffen på quattro bilarna men de behöll den vaccumstyrda mekaniska bakdiffen, diffspärren var kvar till -94 tror jag sedan försvann spärren med det nya torsensystemet.

De fick troligtvis då eldiffar genom abs bromsarna(vet inte så noga där).

VW:s 4motion på passat och pheaton hadde torsendiff och då även eldiffar genom abs:en.

På resterande med haldex finns det inga diffar än så länge.

Höll på att glömma... På gammla vw transporter syncro fanns det mekanisk diffspärr bak.
Senast redigerat av enpatte (11 oktober 2007)


34 Inlägg
11 oktober 2007
#29
enpatte skrev:
En liten korrektion först:P en (haldex)4wd bil utan spärrbara diffar kan bli två hjulsdriven(om man inte räknar in reaktionstiden på 1/20 varvs hjulspinn) lika som en 2wd bil kan bli enhjulsdriven.

Njo, men jag har hört flera fall där tex XC70 (haldex) och Hyundai SantaFe (visko utan diffbroms) stå på is med bägge framhjulen > vilket ger att kraften skall gå till bakhjulen , varav ett står på is = endast det bakre på is snurrar. Bägge fram bromsas av elektronik och bak går kraften lättaste vägen.

Hur är det med VW Syncro?

Touareg har ju iallafall diffbromsar och difflås.

~ det är alltid gratis ost i råttfällan ~

66 Inlägg
11 oktober 2007
#30
Haldex på volvo = 95% av tiden är det framhjulsdrift...  leta efter en bil med permanent 4wd.. haldex är ju det sämsta du kan hitta! big_smile


1 661 Inlägg
11 oktober 2007
#31
amby skrev:
Jag tycker att ska du ha någon nytta av 4x4 så är det en sportbil eller en offroader du ska ha..Ska det vara sportigt (+200hk) så tar det en del bensin..min bil tar ca 1,2L/M och då har den konstant 4x4.

Låter mkt tycker jag.
Jag kör snitt 1.2l/mil och då gasar jag ganska bra. Landsväg under en liter.
Då är detta en 1.7 tons bil med 3liters motor och konstat 4WD.

Men som tidigare skrivare sagt, AWD är ju till för sportbil eller off road. Även vinter kanske.
Men på vintern kör jag Alton FWD och jag tar mig fram, har aldrig fastnat.
Senast redigerat av Hardjim (11 oktober 2007)

1 436 Inlägg
11 oktober 2007
#32
http://fredrikmedia.se/blandat/blogg_forrrd.jpg
Ford Sierra Xr4x4i cool

I körupplevelse på grus är det det roligaste jag någonsin gjort.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.

RS
886 Inlägg
11 oktober 2007
#33
Hardjim skrev:
amby skrev:
Jag tycker att ska du ha någon nytta av 4x4 så är det en sportbil eller en offroader du ska ha..Ska det vara sportigt (+200hk) så tar det en del bensin..min bil tar ca 1,2L/M och då har den konstant 4x4.

Låter mkt tycker jag.
Jag kör snitt 1.2l/mil och då gasar jag ganska bra. Landsväg under en liter.
Då är detta en 1.7 tons bil med 3liters motor och konstat 4WD.

Men som tidigare skrivare sagt, AWD är ju till för sportbil eller off road. Även vinter kanske.
Men på vintern kör jag Alton FWD och jag tar mig fram, har aldrig fastnat.

Jo det låter mycket, men min drar lika mycket och lite till. Celica 4x4 drar mycket soppa helt enkelt.

Focus RS

34 Inlägg
22 oktober 2007
#34
Här kan man se lite om hur VW fördelar sitt 4x4 utbud. Det är ingen slump att de billigaste bilarna har Haldex koppling och de som verkligen skall ha fyrhjulsdrift har andra system smile

http://personbilar.volkswagen.se/mediad … _27449.pdf

Det gamla 'låtsas' 4x4 systemet på V70 ersattes -03 av ett nytt 'låtsas' system baserat på Haldex kopplingen. Haldex må vara billigt och enkelt att sätta in i en bil, men någon riktig fyrhjulsdrift är det fortfarande inte.

Jämför tex Subaru som har riktig fyrhjulsdrift på alla sina modeller (utom minsta Justy). Manuella bilar har lågväxel, med automatlåda så har de liknande Touareg lamellkoppling eller motsvarande Torsen diff. Till detta har de diffbromsar och elektroniska stabilitetssystem.

~ det är alltid gratis ost i råttfällan ~

167 Inlägg
22 oktober 2007
#35
Innan det blir lite för mkt hyllningssång här vill jag hejda er lite. Visst är fyrhjulsdrift bra i vissa situationer och då speciellt dåligt väglag men att det enbart skulle handla om någon ekonomisk fråga när man har bakhjulsdrift (eller för den delen även framhjulsdrift) håller jag inte med om. Det finns ju flera nackdelar med fyrhjulsdrift också där kanske högre vikt och drivlineförluster är de största. På sommaren skulle jag dessutom säga att en bakhjulsdriven bil generellt sett är snabbare om vägen är bra! Precis som framhjulsdrivna bilar så lider ju även fyrhjulsdrivna ofta av lite understyrning även om det inte är i samma grad.

Och kör man inte som en rallyförare så stannar ju faktiskt inte en fyrhjulsdriven bil bättre än en tvåhjulsdriven, snarare tvärtom pga av högre vikt! Vet inte huruvida det är sant men har hört att det finns uppfattning bland bärgare att närmast vägkanten hittar du bakhjulsdrivna bilar. En bit längre in i skogen ligger de framhjulsdrivna och längst in ligger det som är kvar av de fyrhjulsdrivna! Det är lätt att få övertro på greppet vilket väl inte är en nackdel i sig men värt att tänka på!

Jag gillar själv fyrhjulsdrivna bilar men det blir ibland lite väl mkt skönmålning när Audi och Subarufolk får gå loss! wink


186 Inlägg
22 oktober 2007
#36
Vet inte inom vilken prisklass bilen får hamna, men haldex kommer ju nu med sitt nya system som om jag har förstått det rätt skall vara ruggigt bra. (Till nya saab 9-3 aero) och det nya system skall väll vara "riktigt" fyrhjulsdrivet?

Den största njutningen i livet är att gör det andra säger att man inte får göra

Smålänning
7 887 Inlägg
22 oktober 2007
#37
pfa skrev:
Haldex på volvo = 95% av tiden är det framhjulsdrift...  leta efter en bil med permanent 4wd.. haldex är ju det sämsta du kan hitta! big_smile

Haldex senaste kan typ "mappas" för att fördela olika.
Haldex är den Absolut bästa icke konstanta fyrhjulsdriften som finns.
Moderna haldex kan man t.o.m åka med fyrhjulsställ.
Dom du tänker på är nog viscodiffarna som är helt värdelösa.

Dom enda som har helt äkta fyrhjulsdrift är subaru, som inte kan fördela kraften, utan alltid har 50-50 (utom STI som har justerbar mittdiff).
Visco VS "Äkta" (subaru dennan gång):
http://www.youtube.com/watch?v=XyLgYskj-oc

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

34 Inlägg
22 oktober 2007
#38
Visst kan Haldex 'mappas' för olika karraktär, men det är hela installationen som är intressant för hur bra det fungerar.

Overmann har bra synpunkter som alla bör tänka på.

Den nya gen4 som kommer i Saab XWD kommer även att ha en diffbroms på bakaxeln.
Jag håller absolut inte med om att en Haldex lamellkoppling skulle vara det bästa som finns. Tvärtom, är det inte alls så bra, men billigt smile XWD kommer däremot kanske tillochmed att vara bra. Vi får väl se.

twin_cam har fel om Subaru. De har massor med varianter på sin AWD och kan fördela 100% av kraften till det hjul som behöver det om så skulle vara. Tex i Outback 3.0R sitter en vridmomentskännande mellandiff + diffbroms. Sedan sitter även diffbroms på bakaxeln något som Haldex och Saab nu skryter för fullt om och Subaru haft i massor med år....
På de värre modellerna av Impreza kan du tillochmed justera diffarna medans du kör.
Min Outback har ett lamellpaket och diffbroms på både center och bak-axel. Överföringen sker på liknande sätt som i VW Touareg, fast mer effektivt hos Subaru. Utgångsläge är 60% fram och 40% bak på just den varianten. Subaru har även ett system som kallas VDC (introducerades 2001) som beräknar sannolikheten för hjulspinn baserat på en massa parametrar. Denna data tas med och kan alltså anpassa kraft innan ett hjul spinner eller tappar fäste. Systemet häver även sladd m.m.
Alla andra tillverkares 4x4 system reagerar först efter hjulet redan har spunnit 1/x-dels varv.

Visst blir det 'hyllnings-sång', men bara för att jag provat det mesta 4x4. Mina åsikter är dock mest för framkomlighet och säkra köregenskaper. Prestanda på torr bana har jag inte ngn erfarenhet av.

smile
Senast redigerat av erito (22 oktober 2007)

~ det är alltid gratis ost i råttfällan ~


Sök