Att köpa en 405 topp kostar oftast mer än 1000kronor exklusive kostnad för sotningssats och allt annat du kan behöva byta ut och med den lilla flödesskillnaden så är det nästan inte värt det. Ska du dessutom inte köra med någon mästarkamaxel eller något större förgasare så är ett extraktorgrenrör knappast heller värt pengarna.
Då skulle jag hellre flisa omkring på skroten och leta efter ett K-insug för stående Solex Vakumförgasare och skruva dit en Weber 36DCD och en K-kamaxel. Allt detta bör gå på under tusenlappen och det är ganska mycket kärlek för pengarna. Det du kommer behöva göra då är ju å fila ut bulthålen på förgasaren så den passar bättre, möjligtvis porta ut kanterna på insuget där förgasaren kommer sitta, dom är lite mindre än 36mm på bredden. Om inte annat så får du då ett helt annat register, i form av mer drag på låga varv, samt ett mysigt rallybröl.
Ska du göra mycket mer än detta så kommer det börja kosta mer. Men tänk på att desto mer du gör själv, desto mindre kommer det kosta dig.
Angående brytarlösa tändsystem så är det högst relevant att vi får reda på precis vilket tändsystem det är för det finns flera olika. Har man t.ex. det brytarlösa tändsystemet från Volvo 740 med förgasarmotorer så är det bara plus och minus på tändspolen och en kontakt till fördelaren. Inte svårare än så.
Vad jag även kom på är att, när du kör med ett B23 block överhuvudtaget så är det oftast M-stakar, som är en av de stadigaste stakarna på dessa motorer. Om du skulle känna att du har kunskapen och viljan att genomföra en magisk turboladdning, så fungerar dessa stakar mycket bra, utan problem upp till laddtryck som 1.5 bar, förutsatt att det jävlat säkert inte spikar ett skit, att du kör med ett grenrör och turbo med lågt mottryck, rätt kompförhållanden och så vidare.
Senast redigerat av Wezzli (22 oktober 2007)
Man vet aldrig, före man vet