3763
Sök

Turbobygge 740

15 Inlägg
22 oktober 2007
Trådstartare
#1
Tjena, tänkte att ja skulle bygga turbo av min 740 (fögasare), har 2 olika toppar 1000530 och 1000531, villken av dessa är bäst och vad för block bör ja ha t den?  har ett b230k block och ett b23e block..eller är de något annat som hadde vatt bätre?

Tacksam för snabba svar.


948 Inlägg
22 oktober 2007
#2
531 har bättre flöde

Green Street Elite
676 Inlägg
22 oktober 2007
#3
b230k är den bästa toppen :=


Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
22 oktober 2007
#4
B230k är ett block, ingen topp wink

Som sagt så flödar 531:an bättre än 530. 531 har något lägre komp än 530 vilket passar bra när man ska överladda.


948 Inlägg
22 oktober 2007
#5
samt ett b23et block eller b230ft från 94-95 och framåt

43 Inlägg
22 oktober 2007
#6
Helt klart 531:an å blocket... som dom andra sejer.. Dock så hade dom äldre 230 blocken rätt så veka vevar, men vet inte hur det var me turbo blocken

385 Inlägg
22 oktober 2007
#7
"Den store"
Sitter original på följande motorer: tidiga B23E med H/K-kam, B23ET, vissa B230E och ET
Ventiler: 44-35 mm, ventilsäten 46-38 mm
Förbränningsrum dia: 94mm, något bredare kanal framförallt runt avgaskanalerna. 531:an har något mer centrerad tändstiftsplacering..
Höjd: 12mm
Volym: 53.7cc i.e. 4.5cc/mm
Insugskanaler: "Svanhals"-formad, mycket större kanaler och plant, stort innerradie.
Avgaskannaler: Högre, ej plana som 530, rak utformning efter ventilstyrning
SCP (Small Cooling Passages)
Gjutnummer: 1000531

smile


15 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
#8
okok tack för svaren, får bli 531 toppen då och förmodligen ett b23et block om ja får tag i nått.sitter rotorn i blocket eller toppen på b23et blocket?sitter ju i toppen på 531:an..villken årsmodell sitter b23et blocket i? Någon som har nån aning om hur många hk man får ut på de ung?


10 287 Inlägg
23 oktober 2007
#9
sitter rotorn i blocket eller toppen på b23et blocket? = Sitter i blocket

villken årsmodell sitter b23et blocket i = Tidiga 760 Turbo om jag minns rätt

Någon som har nån aning om hur många hk man får ut på de ung? = Beror på vad du har utanför motorn, dvs sprut, spridare, turbo, intercooler etc.

/Göran


Ante89 skrev:
okok tack för svaren, får bli 531 toppen då och förmodligen ett b23et block om ja får tag i nått.sitter rotorn i blocket eller toppen på b23et blocket?sitter ju i toppen på 531:an..villken årsmodell sitter b23et blocket i? Någon som har nån aning om hur många hk man får ut på de ung?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

948 Inlägg
23 oktober 2007
#10
Ante89 skrev:
okok tack för svaren, får bli 531 toppen då och förmodligen ett b23et block om ja får tag i nått.sitter rotorn i blocket eller toppen på b23et blocket?sitter ju i toppen på 531:an..villken årsmodell sitter b23et blocket i? Någon som har nån aning om hur många hk man får ut på de ung?

Försök att få tag i några gammla bilsport när dom byggde TurboContainern (första versionen) dom använde sig av B23ET block, 405 eller var det 531 topp?(något bearb) nerkapad lastbils intercooler , egentillverkat grenrör, turbo är jag osäker på vad dom använde och mappning av orginal system..fyll gärna i om jag missat eller har fel på nått wink

10 287 Inlägg
23 oktober 2007
#11
Eller fåga mig som var med och byggde den....tongue

/Göran

TobbeTT skrev:
Försök att få tag i några gammla bilsport när dom byggde TurboContainern (första versionen) dom använde sig av B23ET block, 405 eller var det 531 topp?(något bearb) nerkapad lastbils intercooler , egentillverkat grenrör, turbo är jag osäker på vad dom använde och mappning av orginal system..fyll gärna i om jag missat eller har fel på nått wink

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

948 Inlägg
23 oktober 2007
#12
Sharky skrev:
Eller fåga mig som var med och byggde den....tongue

/Göran

TobbeTT skrev:
Försök att få tag i några gammla bilsport när dom byggde TurboContainern (första versionen) dom använde sig av B23ET block, 405 eller var det 531 topp?(något bearb) nerkapad lastbils intercooler , egentillverkat grenrör, turbo är jag osäker på vad dom använde och mappning av orginal system..fyll gärna i om jag missat eller har fel på nått wink


Ja just det ja det var du ja ursäkta wink fixa lite el å sånt har jag för mig för vet dom hade strul med att få igång den...

10 287 Inlägg
23 oktober 2007
#13
Jo tack. Panik dagarna före premiären nere på Tullinge. Karossen var tom på el så jag tog en motorhärva från en senare 240 med LH2.4 och moddade den för att den skulle passa.
Och som bekant så jordas LH2.4 med en kabelsko i insuget. Bland det sista som gjordes var att lacka insuget. Sedan skruvades jorden tillbaka....ovanpå lacken.

Men man lär så länge man lever: Kolla tre gånger, fråga fyra gånger och mäta fem gånger.

/Göran

TobbeTT skrev:
Ja just det ja det var du ja ursäkta wink fixa lite el å sånt har jag för mig för vet dom hade strul med att få igång den...

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

948 Inlägg
23 oktober 2007
#14
Sharky skrev:
Jo tack. Panik dagarna före premiären nere på Tullinge. Karossen var tom på el så jag tog en motorhärva från en senare 240 med LH2.4 och moddade den för att den skulle passa.
Och som bekant så jordas LH2.4 med en kabelsko i insuget. Bland det sista som gjordes var att lacka insuget. Sedan skruvades jorden tillbaka....ovanpå lacken.

Men man lär så länge man lever: Kolla tre gånger, fråga fyra gånger och mäta fem gånger.

/Göran

TobbeTT skrev:
Ja just det ja det var du ja ursäkta wink fixa lite el å sånt har jag för mig för vet dom hade strul med att få igång den...


fy fan vad jobbigt är ju inte riktigt sånt man tänker på när man är stressad till 1000:(

8 156 Inlägg
23 oktober 2007
#15
Sharky skrev:
Jo tack. Panik dagarna före premiären nere på Tullinge. Karossen var tom på el så jag tog en motorhärva från en senare 240 med LH2.4 och moddade den för att den skulle passa.
Och som bekant så jordas LH2.4 med en kabelsko i insuget. Bland det sista som gjordes var att lacka insuget. Sedan skruvades jorden tillbaka....ovanpå lacken.

Men man lär så länge man lever: Kolla tre gånger, fråga fyra gånger och mäta fem gånger.

/Göran

Jag hittade lite trevliga bilder från det projektet... wink

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)


Sök