2382
Sök

dumpventilens funktion

42 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
#1
jag är inte så haj på sånnt här.. och undrar vad en dumventil igentligen gör??
och sådana dumventiler som man köper på tuning sidor vad skillnaden gör``???
behöver man tänka på vissa saker??

1 207 Inlägg
23 oktober 2007
#2
En dumpventil sitter på tryckröret och lättar på trycket i systemet när du stänger gasspjället. Annars blir det ett stort tryck och turbon "stannar". Vilket inte är bra som du kanske kan förstå.

En illustration: Om du blåser genom ett sugrör som är helt fritt så går det ju bra. Om du sedan täcker för ändan på sugröret med ett finger (vilket nu spjället gör i moton) så bildas ett högt tryck i sugröret och du kan inte blåsa nå mer. Om du sedan gör ett hål på sugröret och håller för det med ett finger så kan du göra samma procedur igen fast när du täcker för ändan denna gång så kan du ta bort fingret från det ny gjorda hålet. Luften finner en annan väg ut och du kan fortsätta blåsa.

Kanske en sjukt konstig förklaring men... tongue Hoppas att du förstod lite grand nu iaf.

plattsättare!
804 Inlägg
23 oktober 2007
#3
maco skrev:
En dumpventil sitter på tryckröret och lättar på trycket i systemet när du stänger gasspjället. Annars blir det ett stort tryck och turbon "stannar". Vilket inte är bra som du kanske kan förstå.

En illustration: Om du blåser genom ett sugrör som är helt fritt så går det ju bra. Om du sedan täcker för ändan på sugröret med ett finger (vilket nu spjället gör i moton) så bildas ett högt tryck i sugröret och du kan inte blåsa nå mer. Om du sedan gör ett hål på sugröret och håller för det med ett finger så kan du göra samma procedur igen fast när du täcker för ändan denna gång så kan du ta bort fingret från det ny gjorda hålet. Luften finner en annan väg ut och du kan fortsätta blåsa.

Kanske en sjukt konstig förklaring men... tongue Hoppas att du förstod lite grand nu iaf.

hehe det var faktiskt bra beskrivet mer förståligt för dom som inte vet smile

Man är inte full förrän man ligger på golvet och måste hålla i sig!!
Medlem
www.pro-racing.se

42 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
#4
jo de va en bra förklaring..
nu undrar jag bara lite om monteringen..
kan ventilen monteras där den gammla dumpen satt??

Smålänning
7 883 Inlägg
23 oktober 2007
#5
jolet skrev:
jo de va en bra förklaring..
nu undrar jag bara lite om monteringen..
kan ventilen monteras där den gammla dumpen satt??

Japp.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 207 Inlägg
23 oktober 2007
#6
jolet skrev:
jo de va en bra förklaring..
nu undrar jag bara lite om monteringen..
kan ventilen monteras där den gammla dumpen satt??

Det går alldeles utmärkt, misstänker jag. Du skall dock inte montera en öppen(atmosfärisk)dump på din bil om den nu har en luftmassemätare. Då bestraffar ditt stursystem dig.

42 Inlägg
23 oktober 2007
Trådstartare
#7
maco skrev:
jolet skrev:
jo de va en bra förklaring..
nu undrar jag bara lite om monteringen..
kan ventilen monteras där den gammla dumpen satt??

Det går alldeles utmärkt, misstänker jag. Du skall dock inte montera en öppen(atmosfärisk)dump på din bil om den nu har en luftmassemätare. Då bestraffar ditt stursystem dig.

då ska jag ha en återcirkulerande dump eller`??

25 Inlägg
23 oktober 2007
#8
Här finns allt annars!

http://www.jbraceparts.se/guide/

1 207 Inlägg
23 oktober 2007
#9
jolet skrev:
maco skrev:
jolet skrev:
jo de va en bra förklaring..
nu undrar jag bara lite om monteringen..
kan ventilen monteras där den gammla dumpen satt??

Det går alldeles utmärkt, misstänker jag. Du skall dock inte montera en öppen(atmosfärisk)dump på din bil om den nu har en luftmassemätare. Då bestraffar ditt stursystem dig.

då ska jag ha en återcirkulerande dump eller`??

Alldeles riktigt.

Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
23 oktober 2007
#10
jolet skrev:
då ska jag ha en återcirkulerande dump eller`??

Vilket du redan har original, en dyr polerad AV från valfritt företag gör inte jobbet bättre än den som redan sitter där, om den du redan har inte är trasig vill säga.


1 661 Inlägg
23 oktober 2007
#11
insane_1 skrev:
jolet skrev:
då ska jag ha en återcirkulerande dump eller`??

Vilket du redan har original, en dyr polerad AV från valfritt företag gör inte jobbet bättre än den som redan sitter där, om den du redan har inte är trasig vill säga.

På vissa bilar, t ex 3000GT är org dumpen ganska dålig och otät.
Så många köper dumpar från EVO eller atmosfäriska, och då slippa läcka laddluft.

Better than God \o/
1 883 Inlägg
23 oktober 2007
#12
De flesta bilar fungerar bäst med en återcirkulerande by-passventil!!!!  Mycket få undantag! På en original bil räcker en original ventil. Om du behöver byta eller inte bestäms av hur mycket du laddar. Se bilder;
http://www.mustangpower.se/upload/uppladd/19794AVstangd.jpg
http://www.mustangpower.se/upload/uppladd/5174AVoppen.jpg
http://www.mustangpower.se/upload/uppladd/30129AVdump.jpg

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Smålänning
7 883 Inlägg
23 oktober 2007
#13
Hardjim skrev:
insane_1 skrev:
jolet skrev:
då ska jag ha en återcirkulerande dump eller`??

Vilket du redan har original, en dyr polerad AV från valfritt företag gör inte jobbet bättre än den som redan sitter där, om den du redan har inte är trasig vill säga.

På vissa bilar, t ex 3000GT är org dumpen ganska dålig och otät.
Så många köper dumpar från EVO eller atmosfäriska, och då slippa läcka laddluft.

Samma sak gäller omvänt.
På en del bilar är originaldumpen bättre än någon billig eller ens halvdyr eftermarknadshistoria.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

2 283 Inlägg
23 oktober 2007
#14
Denna dump ska du ha perfekt till Audi 1.8T
http://www.streetside.se/dump_hybrid_18tedition.asp

R.I.P. Michael Jackson!

Better than God \o/
1 883 Inlägg
23 oktober 2007
#15
Pikey skrev:
Denna dump ska du ha perfekt till Audi 1.8T
http://www.streetside.se/dump_hybrid_18tedition.asp

Gaaaah? Betala 2000:- för något som inte ger (snarare snor) en enda hkr? Oj, borde ju vara olagligt att blåsa folk så.  smile

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

8 883 Inlägg
23 oktober 2007
#16
MrTurbo skrev:
Pikey skrev:
Denna dump ska du ha perfekt till Audi 1.8T
http://www.streetside.se/dump_hybrid_18tedition.asp

Gaaaah? Betala 2000:- för något som inte ger (snarare snor) en enda hkr? Oj, borde ju vara olagligt att blåsa folk så.  smile

Ja när man kan uppnå samma "effekt" för 232:- så kan det nästan anses som ocker roll
Men man får ju en "fin" aluminium klump att sätta på bilen och placebo effekten får man heller inte glömma...

Fotograf på tierpidag.se

Solfilmsmontör
947 Inlägg
23 oktober 2007
#17
Om det nu bara är pyset du är ute efter kan du lika gärna montera ett öppet sport filter. Det gav ett jäkla swoosh ljud på min audi s4'a iaf. En hybrid ventil gör bara att istället för att de ska bli helt fel så blir det ju "hälften så fel".

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

2 283 Inlägg
23 oktober 2007
#18
Man kan se det som så att detta är en engångskostnad och denna är gjord för 1.8T och speciellt till Audi. Denna "klump" är inget skit som dem som går sönder lättare som billigt kinesiskt skit.

Men men vill man vara "snål" och kanske får byta LMM som kostar mer än vad dumpen gör så...

R.I.P. Michael Jackson!


Sök