3795
Sök

Hjälp! Olljud i högtalare!

4 Inlägg
24 oktober 2007
Trådstartare
Har problem med mina högtalare i bilen..
Jag har mellanregister och bas kopplade till samma slutsteg..
Ibland kommer det helt plötsligt olljud ur alla högtalarna,
mellanregistren "skriker" och basen slår febrilt utåt..

Om man stänger av stereon så tar det några sekunder innan högtalarna tystnar..
Misstänker att det har något med slutsteget att göra..

Någon som vet vad detta kan bero på?
Skiter ner mig varje gång det händer! =P

16 197 Inlägg
24 oktober 2007
låter som att de e nån form av signal fel.. lågnivån.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

57 Inlägg
25 oktober 2007
jag e inte så haj på ljud men vet att PLUS (+) och MINUS (-) kablarna till steget får inte ligga nära några andra kablar till/från steget osv, minst en halvmeter i avstånd typ...

* Nothing Beats Cubic Inches *

4 Inlägg
25 oktober 2007
Trådstartare
Hmm okej.. Har också funderat på signalfel, men tycker det är konstigt att tar så pass lång tid innan ljudet tystnar efter att manstängt av stereon..

Har faktiskt kopplat lågnivån lite speciellt, den är uppdelad i 4 hanar i slutänden som går till steget..

Alltså en RCA (med två hanar i slutändan) från stereon som delas upp till fyra ingångar på steget.. Var tvungen att göra detta för att få både bas och mellanregister att funger då de ligger på 4 kanaler..

Kanske skulle kopplat på något anant sätt?

10 287 Inlägg
25 oktober 2007
Jag tror att det är något i steget som jävlas.
Du kan själv utesluta glapp i tex lågnivå genom att jucka på kablar/kontakter och se om skriket kommer då.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

57 Inlägg
25 oktober 2007
Enbuske skrev:
Hmm okej.. Har också funderat på signalfel, men tycker det är konstigt att tar så pass lång tid innan ljudet tystnar efter att manstängt av stereon..

Har faktiskt kopplat lågnivån lite speciellt, den är uppdelad i 4 hanar i slutänden som går till steget..

Alltså en RCA (med två hanar i slutändan) från stereon som delas upp till fyra ingångar på steget.. Var tvungen att göra detta för att få både bas och mellanregister att funger då de ligger på 4 kanaler..

Kanske skulle kopplat på något anant sätt?

okej, nae vet inte men när jag köpte mitt steg, sub och 4 högtalare så sa han att jag skulle ha framhögtalarna och suben till steget och bakhögtalarna direkt från sterion eftersom suben skulle ligga i trunken, fast ja vet inte hur det blir för det ligger i lådor fortfarande, måste ut med inredningen och lacka och sen kan jag dra sladdar å installera sad

19 Inlägg
25 oktober 2007
Unknown_Hummer skrev:
jag e inte så haj på ljud men vet att PLUS (+) och MINUS (-) kablarna till steget får inte ligga nära några andra kablar till/från steget osv, minst en halvmeter i avstånd typ...

om man har ihop satta kblar med + och - då? tongue

Jävla tjyyyvar!

Team Autohifi!
865 Inlägg
25 oktober 2007
låter som om du ska testa en ny lågnivåkabel alt splitkabel..

Good luck!

57 Inlägg
26 oktober 2007
d-e skrev:
Unknown_Hummer skrev:

Dom får inte ligga nära högtalarna kablarna

391 Inlägg
26 oktober 2007
Sharky skrev:
Jag tror att det är något i steget som jävlas.
Du kan själv utesluta glapp i tex lågnivå genom att jucka på kablar/kontakter och se om skriket kommer då.

/Göran

är på sama linje som dig,  men det behöver inte vara slutsteget, kan lika gärna vara jorden i spelaren,  ( jag har ungefär samma problem)  med en annan spelare så uppstår inte problemet.

// Andreas

340 Inlägg
26 oktober 2007
Unknown_Hummer skrev:
d-e skrev:
Unknown_Hummer skrev:

Dom får inte ligga nära högtalarna kablarna

Det är inte så farligt, det är signalkablarna de inte får ligga nära!!

10 287 Inlägg
26 oktober 2007
Det du har är bränd signaljord i spelaren och då brukar det knäppa/smälla när man byter låt etc. Iofs så kan det börja tjuta/självsvänga också.

Tänkte vi skulle höra av Enbuske igen så vi får höra vad han har provat.

Singalkablar invid kraft är det knappast för då skulle det inte yttra sig så här.

/Göran

andreasl skrev:
är på sama linje som dig,  men det behöver inte vara slutsteget, kan lika gärna vara jorden i spelaren,  ( jag har ungefär samma problem)  med en annan spelare så uppstår inte problemet.

// Andreas

(Groucho Marx).

Team Autohifi!
865 Inlägg
26 oktober 2007
Jag tror dock att det är signalkabel som gör det.
Det kan vara så enkelt att kontaktens hölje har "skruvat" up sig och då signaljorden på kabel har försvinnut, eller kabel är av..?
Tror inte det är stereon i detta fall!
Låter lite som ett sådant problem, ganska vanligt att höra detta när man har huvudet i bilar med strereo utrustning i.

Testa en ny RCA kabel och ett par nya splitar, tror att ditt problem kommer vara historia sen!

Good luck!

10 287 Inlägg
26 oktober 2007
Notera vad han skriver. När remoten försvinner så skall högtalarutgångarna stängas av direkt för att undvika knäppar/smällar när man stänger av anläggningen.
Det är detta som gör att jag misstänker problem/självsvängning i slutsteget.

Om det vore lågnivåproblem så bör det bli tyst direkt när han stänger av stereon.

/Göran

Enbuske skrev:
Om man stänger av stereon så tar det några sekunder innan högtalarna tystnar..

(Groucho Marx).

4 Inlägg
28 oktober 2007
Trådstartare
Precis som Sharky säger låter högtalarna efter att man stängt av stereon..
Rca-splittarna är helt nya, och lågnivåkabeln också..
Ska prova att koppla högtalarna på lite olika sätt till steget och se om det blir någon skillnad, annars får jag prova med ett annant steg..
Tack för alla som svarat!

Sök