3419
Sök

Bromsbelägg?

107 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
#1
Tjena. jag undrar vilket märke på bromsbelägg av ATE eller Mintex som är bäst! Måste byta beläggen bak. Men ska man ha samma märke bak som fram för dom fram är nästan nya byttes av förra ägaren.! Ska man lufta bromsarna när man byter belägg?

MVH Viktor

321 Inlägg
30 oktober 2007
#2
Mintex ska vara bättre. Men varför MÅSTE du ha samma fram som bak? Finns ingen bra anledning till det.

Nej, bromsarna ska inte luftas när du byter belägg.


107 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
#3
HardCore skrev:
Mintex ska vara bättre. Men varför MÅSTE du ha samma fram som bak? Finns ingen bra anledning till det.

Nej, bromsarna ska inte luftas när du byter belägg.

Nej alltså min fråga va om man behövde det? ha samma fram som bak.
Okej.. När behöver man lufta bromsarna då?

321 Inlägg
30 oktober 2007
#4
Vivel skrev:
HardCore skrev:
Mintex ska vara bättre. Men varför MÅSTE du ha samma fram som bak? Finns ingen bra anledning till det.

Nej, bromsarna ska inte luftas när du byter belägg.

Nej alltså min fråga va om man behövde det? ha samma fram som bak.
Okej.. När behöver man lufta bromsarna då?

Okej, sorry.

Det är när du "öppnat" systemet. T.ex när du bytt bromsrör, bromsslang, bromsok. Kort sagt något arbete där bromsvätska läcker ut. smile


107 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
#5
HardCore skrev:
Vivel skrev:
HardCore skrev:
Mintex ska vara bättre. Men varför MÅSTE du ha samma fram som bak? Finns ingen bra anledning till det.

Nej, bromsarna ska inte luftas när du byter belägg.

Nej alltså min fråga va om man behövde det? ha samma fram som bak.
Okej.. När behöver man lufta bromsarna då?

Okej, sorry.

Det är när du "öppnat" systemet. T.ex när du bytt bromsrör, bromsslang, bromsok. Kort sagt något arbete där bromsvätska läcker ut. smile

Aha okej då vet ja tack för dina svar:D

Servicerådgivare
715 Inlägg
30 oktober 2007
#6
HardCore skrev:
Vivel skrev:
HardCore skrev:
Mintex ska vara bättre. Men varför MÅSTE du ha samma fram som bak? Finns ingen bra anledning till det.

Nej, bromsarna ska inte luftas när du byter belägg.

Nej alltså min fråga va om man behövde det? ha samma fram som bak.
Okej.. När behöver man lufta bromsarna då?

Okej, sorry.

Det är när du "öppnat" systemet. T.ex när du bytt bromsrör, bromsslang, bromsok. Kort sagt något arbete där bromsvätska läcker ut. smile

kan vara bra att byta bromsvätska varannat år el så.. för behålla max effekt i bromsvätskan... o med att byta bromsvätska menar jag ine att bara byta i behållaren utan också suga ut hela vägen till alla hjul!

My Toyota is Fantastic www.garaget.org/chrille_

107 Inlägg
30 oktober 2007
Trådstartare
#7
chrille_ skrev:
HardCore skrev:
Vivel skrev:

Nej alltså min fråga va om man behövde det? ha samma fram som bak.
Okej.. När behöver man lufta bromsarna då?

Okej, sorry.

Det är när du "öppnat" systemet. T.ex när du bytt bromsrör, bromsslang, bromsok. Kort sagt något arbete där bromsvätska läcker ut. smile

kan vara bra att byta bromsvätska varannat år el så.. för behålla max effekt i bromsvätskan... o med att byta bromsvätska menar jag ine att bara byta i behållaren utan också suga ut hela vägen till alla hjul!

Aha okej men va bra då vet ja..! Då ska jag fixa det innan vintern! Bromsarna tar inte riktigt bra nu. Då kan man lika gärna köra på hela paketet samtidigt:D

321 Inlägg
30 oktober 2007
#8
chrille_ skrev:
HardCore skrev:
Vivel skrev:

Nej alltså min fråga va om man behövde det? ha samma fram som bak.
Okej.. När behöver man lufta bromsarna då?

Okej, sorry.

Det är när du "öppnat" systemet. T.ex när du bytt bromsrör, bromsslang, bromsok. Kort sagt något arbete där bromsvätska läcker ut. smile

kan vara bra att byta bromsvätska varannat år el så.. för behålla max effekt i bromsvätskan... o med att byta bromsvätska menar jag ine att bara byta i behållaren utan också suga ut hela vägen till alla hjul!

Har du något bra tips för de? Eller är det bara palla upp bilen, släppa nipplarna, låta de rinna och hålla koll på nivån?


1 867 Inlägg
30 oktober 2007
#9
Det rinner inte ut av sig självt.
Det finns pryttlar för att trycksätta behållaren, då kan du öppna nipplarna, luta dig tillbaka och vänta.
Annars får man göra på det gamla goda sättet. Pumpa, öppna pumpa öppna.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

1 827 Inlägg
31 oktober 2007
#10
I garaget har vi en fiffig behållare med en slang på som du vakumsätter via en pump.

Med den så tömmer du först behållaren och fyller på med ny vätska, därefter är det bara att ta slangen och sätta på nippeln och sen är det bara att pumpa. Liiite enklare än att sitta och trycka på pedalen.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two


Sök