3264
Sök

Fördelar/Nackdelar med bmw 325 e36 vanos?

425 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
#1
Undrar om det är bättre att köpa en bmw 325 e36 med vanos eller utan har hört både fördelar och nackdelar, men på www.autopower.se står det endast fördelar
Senast redigerat av sprox (9 oktober 2007)

Hur kan ett gott skratt förlänga livet om tiden går fortare när man har roligt ¿-?

50 Inlägg
9 oktober 2007
#2
JO det är endast fördelar.
Mindre bränsle förbrukning mer effekt nyare motor.

Smålänning
7 883 Inlägg
9 oktober 2007
#3
sprox skrev:
Undrar om det är bättre att köpa en bmw 325 e36 med vanos eller utan har hört både fördelar och nackdelar, men på www.autopower.se står det endast fördelar

Klart det bara står fördelar på autopower... det är ju en BMW-sida.

Jag är inte alls en stjärna på BMW, men det finns alltid någon nackdel med allt.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 418 Inlägg
9 oktober 2007
#4
finns som sagt bara fördelar med vanos.

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

671 Inlägg
9 oktober 2007
#5
vanos? <- vad e det får man fråga?

Second is the first loser

dARKiE
5 031 Inlägg
9 oktober 2007
#6
kohler skrev:
vanos? <- vad e det får man fråga?

VANOS är förkortning för "Variabeler Nockenwellen Steuerung" och betyder variabel styrning av kamaxeln.

Systemet fungerar så att motorelektroniken på hydraulisk-mekanisk väg kan ställa in kamaxeln (för insugsventilerna), vinkeln kan ändras upp till 12.5 grader.

I praktiken innebär det att ventilerna öppnas lite senare i det undre varvtalsregistret, för att ge förbättrade tomgångsegenskaper.

I det mellersta varvtalsregistret öppnas ventilerna tidigare än normalt, för ett högre vridmoment och återföring av avgaserna till motorn, vilket även sänker förbrukningen och avgasvärdena.

I det högre varvtalsregistret öppnas ventilerna åter sent för att få ut så mycket effekt som möjligt.

När man pratar om VANOS menas oftast enkel VANOS, d.v.s. VANOS på insugskamaxeln. Medan modernare bilar som t.ex. 330 har dubbel VANOS, vilket innebär att motsvarande system även finns på utblåskamaxeln.

Kort och gott ger VANOS, högre vridmoment (framför allt på lågvarv) och lägre förbrukning och avgasvärden.
Senast redigerat av Darkie (9 oktober 2007)

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

1 867 Inlägg
9 oktober 2007
#7
Nackdelarna är att det är gördyrt att laga, och plockar man isär en sån motor får man anlita specialister för att få ihop skiten igen.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

425 Inlägg
9 oktober 2007
Trådstartare
#8
okej tack för alla svar.. Sammanfattning: Man ska ha vanos om man inte ska "öppna motorn" i trimsyfte

Hur kan ett gott skratt förlänga livet om tiden går fortare när man har roligt ¿-?

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
BMW-328I
9 oktober 2007
#10
Koop skrev:
Nackdelarna är att det är gördyrt att laga, och plockar man isär en sån motor får man anlita specialister för att få ihop skiten igen.

dyrt....kunde inte sagt det bättre själv äntligen nån som kan BMW o VANOS..hehe inga nackdelar? den va bra den smile

3 120 Inlägg
9 oktober 2007
#11
Du kan gott trimma en motor med vanos. Så himla svårt att skruva vanos är det inte, det hävdar bara vissa BMW specialister för att få behålla sina kunder wink

Till vissa modeller finns det även racevanosar från tex Gruppe M.

Hade du tänkt på sugmotor trim eller konstgjord andning?


VÄLDIGT få har bytt vanos pga av ras. En del har bytts i garantisyfte för att de väsnades lite alt har någon bytt för motorn inte har dragit jämnt över hela registret.

Var en DIY artikel i Performance BMW (eller om det var Total BMW) där de gick igenom vanosrenoveringar osv som kan vara bra att ha till hands om man inte skruvat så mycket innan.
Senast redigerat av viccoA (9 oktober 2007)


Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
9 oktober 2007
#12
Vanos har nästan bara fördelar som alla andra skrivit, ända nackdelen är att det är dyrt att laga om man inte kan skruva själv. Men det är väldigt sällan som vanos strular.


1 Inlägg
9 oktober 2007
#13
köper du en bil med vanos för -95 så bör du uppgradera till en tryckfjädersats (kostar runt 500ingen)
drar mkt jämnare och låter inte illa!

BMW 325 Limo....

425 Inlägg
12 oktober 2007
Trådstartare
#14
okej tack för alla svaren.


Om man ska turbo konventera räcker det då med att byta: lager, kolvar, stakar, grenrör. öka soppatrycket kanske? Behöver man mappa bilen?

Hur kan ett gott skratt förlänga livet om tiden går fortare när man har roligt ¿-?

40 Inlägg
8 november 2007
#15
En Bmw m3 från -93 har dom vanos eller hur ligger det till?



Sök