3620
Sök

Volvo 850 T5R

Fortare än kvickt
241 Inlägg
7 november 2007
Trådstartare
#1
Skulle behöva ha svar från någon som är hemma på volvos olika modeller!
Jag har hittat en volvo 855 årsmodell 1997 som jag tänkte köpa, och i vägverkets papper står det att det är en T5-R. MEN den har bara 211 hästars motor och det står turbo på instrumentpanelen. Men om vägverket kallar den T5-R?? Vad är egentligen rätt att kalla denna bil??

Det är en italienimport om det kan hjälpa.
Senast redigerat av Gonken (7 november 2007)

Akta lacken pappskalle!

DFFL
9 020 Inlägg
7 november 2007
#2
Jag är inte hemma på volvos modellprogram, men jag vet att det är en T5.
Eftersom att i Italien så skattas bilarna efter motorvolym och därigenom så blev motorn lite mindre när modellen lanserades i Italien.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

Bry mindre, varva mer
5 753 Inlägg
7 november 2007
#3
FireTraXX skrev:
Jag är inte hemma på volvos modellprogram, men jag vet att det är en T5.
Eftersom att i Italien så skattas bilarna efter motorvolym och därigenom så blev motorn lite mindre när modellen lanserades i Italien.

har hört nått liknande jag med... italiens t5or har väll bara 2,0 liters motor har jag för mig

Jag skryter inte gärna och spelar inte känd men jag är född till en stjärna och kommer dö som en legend!

10 sec före dig...
540 Inlägg
7 november 2007
#4
hur vet du att det är en 211 Hk motor?


Fortare än kvickt
241 Inlägg
7 november 2007
Trådstartare
#5
det står 155kW i pappren från vägverket. vet någon om det går lika bra att exempelvis chiptrimma sådana här som en svensksåld?

Akta lacken pappskalle!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
7 november 2007
#6
Gonken skrev:
det står 155kW i pappren från vägverket. vet någon om det går lika bra att exempelvis chiptrimma sådana här som en svensksåld?

Det går, men du får inte samma effekt ur dom.

Det som skiljer är att italien-bilarna har 2,0-litersmotorn istället för 2,3-liters.
Detta ger då sådär 14hk mindre.
Båda kallas dock T5 och T5-R precis som vanligt.

Största skillnaden är att det sitter en mesigare turbo på italienbilarna.
Mitsu 15g sitter på "vanliga" T5'orna, men de från Italien har bara 14g.
Detta innebär att du tidigare får byta turbo om du ska börja trimma.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Fortare än kvickt
241 Inlägg
7 november 2007
Trådstartare
#7
John87 skrev:
Gonken skrev:
det står 155kW i pappren från vägverket. vet någon om det går lika bra att exempelvis chiptrimma sådana här som en svensksåld?

Det går, men du får inte samma effekt ur dom.

Det som skiljer är att italien-bilarna har 2,0-litersmotorn istället för 2,3-liters.
Detta ger då sådär 14hk mindre.
Båda kallas dock T5 och T5-R precis som vanligt.

Största skillnaden är att det sitter en mesigare turbo på italienbilarna.
Mitsu 15g sitter på "vanliga" T5'orna, men de från Italien har bara 14g.
Detta innebär att du tidigare får byta turbo om du ska börja trimma.

Big fucking deal som man säger på svenska smile turbo byter man ju ofta ändå. Tack så mycket för infot!

Akta lacken pappskalle!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
7 november 2007
#8
Gonken skrev:
John87 skrev:
Gonken skrev:
det står 155kW i pappren från vägverket. vet någon om det går lika bra att exempelvis chiptrimma sådana här som en svensksåld?

Det går, men du får inte samma effekt ur dom.

Det som skiljer är att italien-bilarna har 2,0-litersmotorn istället för 2,3-liters.
Detta ger då sådär 14hk mindre.
Båda kallas dock T5 och T5-R precis som vanligt.

Största skillnaden är att det sitter en mesigare turbo på italienbilarna.
Mitsu 15g sitter på "vanliga" T5'orna, men de från Italien har bara 14g.
Detta innebär att du tidigare får byta turbo om du ska börja trimma.

Big fucking deal som man säger på svenska smile turbo byter man ju ofta ändå. Tack så mycket för infot!

Ja, det är inte mkt som skiljer. Annan slaglängd och turbo gör inte mkt orginal, men när man ska trimma så börjar skillnaden bli märkbar.

Bara att fråga om det är nåt smile

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

*BECE**
334 Inlägg
7 november 2007
#9
Ja som sagt har italienimporter endast 211hk!


220 Inlägg
7 november 2007
#10
jag är inte så inne på volvo alls så ja passar på att ställa en fråga. har någon av t5, t5-r eller R nån sorts diffbroms?

4 823 Inlägg
7 november 2007
#11
Gonken skrev:
Skulle behöva ha svar från någon som är hemma på volvos olika modeller!
Jag har hittat en volvo 855 årsmodell 1997 som jag tänkte köpa, och i vägverkets papper står det att det är en T5-R. MEN den har bara 211 hästars motor och det står turbo på instrumentpanelen. Men om vägverket kallar den T5-R?? Vad är egentligen rätt att kalla denna bil??

Det är en italienimport om det kan hjälpa.

Är det en 97 så är det ingen T5-R för dom fanns bara i en begränsad upplaga 95



baen skrev:
jag är inte så inne på volvo alls så ja passar på att ställa en fråga. har någon av t5, t5-r eller R nån sorts diffbroms?

Nej, det sitter enbart på manuella X70 R.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

220 Inlägg
7 november 2007
#12
Christian S skrev:
Gonken skrev:
Skulle behöva ha svar från någon som är hemma på volvos olika modeller!
Jag har hittat en volvo 855 årsmodell 1997 som jag tänkte köpa, och i vägverkets papper står det att det är en T5-R. MEN den har bara 211 hästars motor och det står turbo på instrumentpanelen. Men om vägverket kallar den T5-R?? Vad är egentligen rätt att kalla denna bil??

Det är en italienimport om det kan hjälpa.

Är det en 97 så är det ingen T5-R för dom fanns bara i en begränsad upplaga 95



baen skrev:
jag är inte så inne på volvo alls så ja passar på att ställa en fråga. har någon av t5, t5-r eller R nån sorts diffbroms?

Nej, det sitter enbart på manuella X70 R.

Lite B me tanke på dess effekt. tack för svar.

2 452 Inlägg
7 november 2007
#13
måste tilläga att många 2,0 bilar från italien har 15 g med faktiskt,det är inte bara 14g aggregat...samnt så är det inga problem att chippa dom...har själv chippat ett antal 2,0 bilar....efter chippning så har dom bilarna jag chippat haft 260 hk samnt 400nm o det är bra på dom bilarna....

döden kommer tillbaka

Bilmekaniker
25 Inlägg
9 november 2007
#14
1997 års modell hade 225 hk....

37 Inlägg
9 november 2007
#15
jag hade en italien som var chippad och med 15g turbo.. och den drog 2,3 R utan några större problem +++ att den är så grymt billig att försäkra o äga... kan bara säga posetiva saker

Ja vad ska man säga...........


Sök