3214
Sök

Elfel Volvo 740

8 Inlägg
5 november 2007
Trådstartare
#1
Jag har ett elfel i min bil (Volvo 740GLE -85) och mina idéer om vad felet kan vara har börjat ta slut. Hoppas någon av er kan ge mig några vettiga svar.

Laddlampan i bilen lyser och jag får slut ström tillslut när jag ska starta den på morgonen. Den orkar helt enkelt inte ladda upp tillräckligt men jag har bytt kol och sen bytte jag generator (55A) och felet är kvar. Har även kollat jordkablarna, kan kanske ha missat någon.
Det konstiga är att laddlampan börjar lysa när jag kör ungefär 70-80km/h. Även också när jag slår på fläktarna och lägger i backen på tomgång. Men står bilen vanligt på tomgång lyser inte lampan. Fick detta fel i våras och sen när sommaren kom slutade lampan lysa och elfelet löste sig men nu när det har blivit kallare har det kommit tillbaka.

På tomgång är det ca 13.3-13.4V på batteriet. Står jag på tomgång och gasar (5000-6000 varv) och har fläkten på fullt går spänningen ner till 12.4-12.7V och då lyser lampan.

Är det någon som har några tips att ge skulle det vara väldigt bra för jag har inga bra tips att ge mig själv.

21 761 Inlägg
5 november 2007
#2
Finns det en jordkabel från generatorchassie till motorblocket/karossen?

Om det finns en sån, kolla upp så att den har bra kontakt. På min 240-86 så finns en sån kabel iaf, vet inte hur det är på 740.

8 Inlägg
7 november 2007
Trådstartare
#3
jo, men var tyvärr inte den ^^ Du råkar inte ha nå fler tips? eller någon annan?

Det konstiga är att lampan även börjar lysa när jag kör fort, borde det inte vara tvärtom? Borde ju ladda mer när jag kör fort tycker jag ^^

120 Inlägg
7 november 2007
#4
jag hade ett liknande fel jag plockade bort kontakten till draget så blev allt som vanligt igen!

De där med att lampan lyser redan vid 12V låter skumt me, ska inte den lysa vid typ 9-10V?!

Mvh Emil
Senast redigerat av v4_backram (7 november 2007)

21 761 Inlägg
7 november 2007
#5
rappupenu skrev:
Det konstiga är att lampan även börjar lysa när jag kör fort, borde det inte vara tvärtom? Borde ju ladda mer när jag kör fort tycker jag ^^

13,3-13,4V på tomgång är för lite, även på tomgångsvarv så ska spänningen kunna ligga stabilt på minst 14V med halvljuset igång. Den borde orka ladda mer när du ökar varven, det tycker jag också.

Hur ser fläktremmarna ut, är de slitna och hårda?

296 Inlägg
7 november 2007
#6
har bilen gått långt ?  generatorn kan börja behöva en service,  eller så finns det sånna där hur många som helst begangnade. 
Lycka till

som batterinörden från skogen säger  13,3 är alldeles för lågt.


8 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
#7
v4_backram skrev:
jag hade ett liknande fel jag plockade bort kontakten till draget så blev allt som vanligt igen!

De där med att lampan lyser redan vid 12V låter skumt me, ska inte den lysa vid typ 9-10V?!

Mvh Emil

Jo, det var någon som sa det till mig så jag drog ut kablarna i kofferten till draget om det är dom du menar?

120 Inlägg
8 november 2007
#8
rappupenu skrev:
v4_backram skrev:
jag hade ett liknande fel jag plockade bort kontakten till draget så blev allt som vanligt igen!

De där med att lampan lyser redan vid 12V låter skumt me, ska inte den lysa vid typ 9-10V?!

Mvh Emil

Jo, det var någon som sa det till mig så jag drog ut kablarna i kofferten till draget om det är dom du menar?

ja de va de ja mena smile

Blev de bättre då?

8 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
#9
Drönirettab skrev:
13,3-13,4V på tomgång är för lite, även på tomgångsvarv så ska spänningen kunna ligga stabilt på minst 14V med halvljuset igång. Den borde orka ladda mer när du ökar varven, det tycker jag också.

Hur ser fläktremmarna ut, är de slitna och hårda?

Okej, då laddar det ganska mycket för lite. Fläktremmarna ser väl kanske lite slitna ut och känns ganska hårda. Jag kan fråga någon kunnig hur dåliga dom är för jag är ingen bra bedömmare på det.

8 Inlägg
8 november 2007
Trådstartare
#10
v4_backram skrev:
rappupenu skrev:
v4_backram skrev:
jag hade ett liknande fel jag plockade bort kontakten till draget så blev allt som vanligt igen!

De där med att lampan lyser redan vid 12V låter skumt me, ska inte den lysa vid typ 9-10V?!

Mvh Emil

Jo, det var någon som sa det till mig så jag drog ut kablarna i kofferten till draget om det är dom du menar?

ja de va de ja mena smile

Blev de bättre då?

okej, faktiskt inte som oturen var. Drog ut dom redan i våras när problemet började dyka upp tongue

120 Inlägg
8 november 2007
#11
rappupenu skrev:
v4_backram skrev:
rappupenu skrev:

Jo, det var någon som sa det till mig så jag drog ut kablarna i kofferten till draget om det är dom du menar?

ja de va de ja mena smile

Blev de bättre då?

okej, faktiskt inte som oturen var. Drog ut dom redan i våras när problemet började dyka upp tongue

okej då var de inte samma fel som jag hade då!

men har du kollat under huven när motorn är igång, om det snurrar över huvud taget?
eller de kanske de gör eftersom den laddar lite..
men på min v4 gick utgående axel av å då laddade den VÄLDIGT dåligt! hehe tongue

8 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
#12
v4_backram skrev:
rappupenu skrev:
v4_backram skrev:

ja de va de ja mena smile

Blev de bättre då?

okej, faktiskt inte som oturen var. Drog ut dom redan i våras när problemet började dyka upp tongue

okej då var de inte samma fel som jag hade då!

men har du kollat under huven när motorn är igång, om det snurrar över huvud taget?
eller de kanske de gör eftersom den laddar lite..
men på min v4 gick utgående axel av å då laddade den VÄLDIGT dåligt! hehe tongue

joo, nog snurrar det ^^

120 Inlägg
10 november 2007
#13
du kan väl skriva i min gästbok när du löst problemet! den vore kul å veta lösningen och orsaken!

Mvh Emil

9 Inlägg
10 november 2007
#14
Klurigt problem!
Jag antar att du även bytade laddningsregulatorn när du bytade kol eftersom dom sitter ihop, om inte kan det vara värt att prova, kostar ca 100 kr.
Du kan mäta spänningen på generatorns fältmagnetiseringsanslutningen, det bör vara en tunn röd kabel ansluten på den, är osäker på vad korrekt spänning ska vara men gissar ca 6 volt.



Sök