3583
Sök

kkk27 till Saab 900 turbo?

584 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
#1
Tjenare!
Har fått erbjudande om att få köpa en kkk27 till min Saab 900 turbo. Säljaren
tror att motorn ska klara av turbon och det ska fungera fint.. men jag tvivlar lite på detta.. tycker den turbon ser ruskigt stor ut.. Har ju bara en 2.0 liters motor..

Hur tycker ni jag ska göra?
Det är t3 fläns på den så den ska passa grenröret iaf.. Sen downpipe å sånt måste ju byggas om lite för de ska passa men.. ??

Saab 4 Life!

125 Inlägg
11 november 2007
#2
Finns en mängd olika kkk27 som jag förstått, tror att 27 hade nåt med turbinaxels storlek att göra och inte säger nåt om kapacitet eller storlek. inga mått in/ut på den? Vad ska du använda bilen till? vad ska göras mer åt motorn än byta turbo? t.ex ska toppen portas, värre kammar? orginalgrenrör verkar du ju ska ha? osv osv. Om turbon är stor som du säger så måste ju allt stämma också, går inte att säga att det kommer funka tillfredställande eller inte på din motor allt beror på vilka krav på respons och vilken annan kringutrustning som kommer användas. Men som sagt finns många olika kkk27


Troligen galen...
567 Inlägg
11 november 2007
#3
Ring och snacka med grabbarna borta på maptun. De hjälper dig med råd och programvara mm.

125 Inlägg
11 november 2007
#4
Mebb skrev:
Ring och snacka med grabbarna borta på maptun. De hjälper dig med råd och programvara mm.

Tror knappast dom kommer rekommendera nån annan turbo än deras egna så det hjälper ju inte med turbofrågan!


1 688 Inlägg
11 november 2007
#5
j0jje_ skrev:
Mebb skrev:
Ring och snacka med grabbarna borta på maptun. De hjälper dig med råd och programvara mm.

Tror knappast dom kommer rekommendera nån annan turbo än deras egna så det hjälper ju inte med turbofrågan!

Det var väl ändå ganska stora fördommar mot ett välkänt trim-företag.
Klart dom hjälper en om man frågar.

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

584 Inlägg
11 november 2007
Trådstartare
#6
Okej tackar för svaren! Vill ju helst inte modifiera allt för mkt på bilen.. Detta är ju en lastbilsturbo och måtten på den tror jag var, från luftfilter: 4" och till downpipe 2,5".. är inte helt säker men tror han sa så..

Saab 4 Life!

Troligen galen...
567 Inlägg
11 november 2007
#7
j0jje_ skrev:
Mebb skrev:
Ring och snacka med grabbarna borta på maptun. De hjälper dig med råd och programvara mm.

Tror knappast dom kommer rekommendera nån annan turbo än deras egna så det hjälper ju inte med turbofrågan!

Vad baserar du det uttalandet på?

Så länge dom har chansen att sälja en mappning och lite runtomkring lull lull så skiter dom nog i att de inte får sälja turbon...

Men är det så att de provat med denna turbomodell och ej fått bra resultat så kommer de säkerligen rekommendera en annan turbomodell som de har goda erfarenheter av.

169 Inlägg
11 november 2007
#8
En kkk k27 är en ganska stor turbo i bilsammanhang och inte att rekomendera till en 2 liters motor om den skall användas till vardags. särskillt inte om det är en lastbilsturbo. Spool-up tiden lär bli riktigt dålig. k27 står för att kompressorhjulet är 2,7" i ytterdiameter och har inte med axeldiametern att göra. Inducerdiametern varierar mellan olika k27or liksom exducer diametern.

k27or satt standard monterade i bla Audi sport quattro (2.1l R5) och BMW 745 E23 (3.4l R6). En hybrid av k26/27 används ofta till audis turbo femma vid effekter på >400hk.

Mitt råd är att köpa ett modernare och mindre aggregat som är anpassat till bilmotorer från början. Speedparts har väl olika trimsatser till saabs motorer om jag inte missminner mig.

Mvh Mattias

406 Inlägg
11 november 2007
#9
nja, föör stor turbo, har själv aningen större och har lite problem själv, ta en annan turbo istället, typ TD04, eller något sånt,

:DPlattan i mattan:D

584 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
#10
Okej då satsar jag nog på det! Den känndes lite väl stor.. hehe tongue
Tackar för alla svar!

Ni får se upp nu i vinter när jag får fart på kärran och skaffar körkort wink

Saab 4 Life!

2 164 Inlägg
12 november 2007
#11
Som sagt så är de väl en ganska stor turbo och ska du ha en sådan är nog detta jag skriver upp nu nödvändigt med.

3" helsats med race katt
Bättre koppling
Större spridare
Annan soppa pump
Större IC
Extraktor grenrör
Lämplig programvara

Så mitt tips är ju istället att du köper ett nyare TD04 agg av lämplig storlek så kan du få bra drag i kärran utan större modifikationer.

MVH

F


406 Inlägg
12 november 2007
#12
Fredrik-79 skrev:
Som sagt så är de väl en ganska stor turbo och ska du ha en sådan är nog detta jag skriver upp nu nödvändigt med.

3" helsats med race katt
Bättre koppling
Större spridare
Annan soppa pump
Större IC
Extraktor grenrör
Lämplig programvara

Så mitt tips är ju istället att du köper ett nyare TD04 agg av lämplig storlek så kan du få bra drag i kärran utan större modifikationer.

MVH

F

helt rätt, TD04, eller som jag garrett Tb25/28 som duger upp till 2 bars laddtryck alternativt 300hk

:DPlattan i mattan:D

5 710 Inlägg
12 november 2007
#13
Frågan är ju igentligen redan utreddd men för vidare turbofunderingar:
Det är t3 fläns på den så den ska passa grenröret iaf..

Du har inte T3 fläns på ditt grenrör utan "T25".

Välj snurra efter effekten du vill nå inte att någon har en liggandes.

mvh Jonas

MVH Jonas
..............

125 Inlägg
12 november 2007
#14
Losgard skrev:
j0jje_ skrev:
Mebb skrev:
Ring och snacka med grabbarna borta på maptun. De hjälper dig med råd och programvara mm.

Tror knappast dom kommer rekommendera nån annan turbo än deras egna så det hjälper ju inte med turbofrågan!

Det var väl ändå ganska stora fördommar mot ett välkänt trim-företag.
Klart dom hjälper en om man frågar.

Jag har inga fördomar mot maptun, vet att dom är duktiga saabtrimmare. Tänkte mest generellt frågar du ett företag som säljer egna turbos, vet inte om dom gör det? så kommer dom 9/10 inte rekommenderat något annat än deras egne produkter det är iaf min uppfattning. Bättre prata med dom som hållt på länge med turbotrimning i sina egna garage osv men då är ju det här fel forum går att få hyffsad respons i ett lastbilsagg på 2.0 liters motor om man har rätt komponenter men allt beror givetvis på vad man ska använda bilen till också.


2 164 Inlägg
13 november 2007
#15
j0jje_ skrev:
Losgard skrev:
j0jje_ skrev:

Tror knappast dom kommer rekommendera nån annan turbo än deras egna så det hjälper ju inte med turbofrågan!

Det var väl ändå ganska stora fördommar mot ett välkänt trim-företag.
Klart dom hjälper en om man frågar.

Jag har inga fördomar mot maptun, vet att dom är duktiga saabtrimmare. Tänkte mest generellt frågar du ett företag som säljer egna turbos, vet inte om dom gör det? så kommer dom 9/10 inte rekommenderat något annat än deras egne produkter det är iaf min uppfattning. Bättre prata med dom som hållt på länge med turbotrimning i sina egna garage osv men då är ju det här fel forum går att få hyffsad respons i ett lastbilsagg på 2.0 liters motor om man har rätt komponenter men allt beror givetvis på vad man ska använda bilen till också.

Jag rekomenderar dig att prata med dom på maptun för dom hjälper ju dig om du vill ha en specifik turbo.
Visst dom säljer andra turbo agregat men om man vill ha en annan lösning hjälper ju dom med de också.

MVH

F
Dom är väldigt duktiga men om du inte vill lägga ner så mycket pengar på saker runt omkring ska du inte köpa kkk27



Sök