3237
Sök

Fråga angående obalans i däck

1 237 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
Hej!

När jag lade på mina vinterdäck märkte jag genast att bilen började skaka lätt när jag kör, det är ingen skillnad vilken hastighet jag har, det skakar ändå.. i ratten skakar det dock inget..

Nu undrar jag följande :

1) beror detta på obalans i däcken? det är det enda jag skulle kunna tänka mig, men det skakar inte i ratten..

2) är det dåligt att köra med obalans i däcken, jag menar jag behöver bilen varje dag till jobbet och jag hinner inte få det fixat på en tid så vill veta ifall bilen tar skada av detta.

//MVH

MED[liten]LEM
226 Inlägg
13 november 2007
Om det skakar i alla hastigheter, även vid nästan krypkörning, liksom guppar, så kan det vara cordbrott i däcken, då blir det som bulor som gör att det guppar, kan lätt bli så om man t.ex. har haft i för mycket luft i lite äldre däck, jag har t.o.m fått brott på ett däck som hade frusit fast i marken och när jag backade loss så blev det så.  Att köra med obalans är inte så bra för framvagnsdetaljerna, men inte är det någon fara att köra så i några dagar.

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!

121 Inlägg
13 november 2007
liquisole skrev:
Hej!

När jag lade på mina vinterdäck märkte jag genast att bilen började skaka lätt när jag kör, det är ingen skillnad vilken hastighet jag har, det skakar ändå.. i ratten skakar det dock inget..

Nu undrar jag följande :

1) beror detta på obalans i däcken? det är det enda jag skulle kunna tänka mig, men det skakar inte i ratten..

2) är det dåligt att köra med obalans i däcken, jag menar jag behöver bilen varje dag till jobbet och jag hinner inte få det fixat på en tid så vill veta ifall bilen tar skada av detta.

//MVH

1) Kan vara obalans; men kanske det du känner egentligen är den grova mönstringen på vinterdäcken? Kolla även så att du har däcken centrerade med rätt bultar/muttrar. (Du sa du hade bytt.)

2)Nej ingen fara med att ha lite obalans i däcken, klart bussningar och sådant tar ju lite,lite mer vibrationer och borde nötas lite,lite fortare. Mest störande bara.

1 237 Inlägg
14 november 2007
Trådstartare
spj : hmm det kanske kan vara för mycket luft, när jag lagt på däcken skulle jag dra o fylla på luft då jag var säker på att de var toma.. när jag lade fast "luftsprutarn" lol vet inte vad det heter, anyway så visade det på 2bar, tvivelaktigt fyllde jag på att det visade kring 2.3bar då jag tyckte att däcken såg tomare ut... så kanske det är det?

Du : hmm kör med friktionsdäck.. de är rätt så slitna så tvivlar att det är mönstret jag känner, dessutom var det inte såhär förra vintern. Använder samma muttrar som förra vintern.

//MVH

MED[liten]LEM
226 Inlägg
15 november 2007
Om du hissar upp och snurrar på hjulen så kan du se om du har bulor på däcken, om dom guppar och inte verkar riktigt helt runda... Då kan det ha blivit cordbrott, däcken ska iofs tåla 2,3 bar, men det kan ju hända ändå.

---> Om du kan läsa det här har du Internetanslutning <---
* * * Att bli gammal är oundvikligt, att växa upp är valfritt * * *
Det spelar ingen roll hur lite man skiter i byxorna, det är ändå för mycket!

1 237 Inlägg
15 november 2007
Trådstartare
spj skrev:
Om du hissar upp och snurrar på hjulen så kan du se om du har bulor på däcken, om dom guppar och inte verkar riktigt helt runda... Då kan det ha blivit cordbrott, däcken ska iofs tåla 2,3 bar, men det kan ju hända ändå.

hmm borde testa smile tack för tipset

nån annan som har några aningar? smile
Senast redigerat av liquisole (15 november 2007)

Sök