2866
Sök

Saaben har lagt av!?

3 Inlägg
9 november 2007
Trådstartare
#1
Hej! Nu är det så att jag var ute och brassade lite med saaben och så kom jag till en korsning och saktade ner då la den helt plötsligt av. Startade och skulle dra iväg för det var kö bakom och då börjar det knaka om hela bilen, och själv fallet så stänger jag av den. och nu är det så att den inte startar alls, Motorn snurrar inte när man ska starta den och det går inte att bogsera igång den heller, nästan som om den nyper aldrig varit med om detta förut tror inte att den har skurit. Någon som vet vad det kan vara? Tack för ärliga svar Saab 900 95:a
Senast redigerat av T-H (9 november 2007)

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
10 november 2007
#2
går motorn runt men den startar inte?, förstår inte riktigt...

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

265 Inlägg
10 november 2007
#3
snacka med ronnyo här på garaget han kan mycket saab smile han har ett företag som heter www.racestuff.se  å han trimmar saab  å pillar mycket med dom =)han kan ha bra ider osv

nu med 470 hk

121 Inlägg
10 november 2007
#4
T-H skrev:
Hej! Nu är det så att jag var ute och brassade lite med saaben och så kom jag till en korsning och saktade ner då la den helt plötsligt av. Startade och skulle dra iväg för det var kö bakom och då börjar det knaka om hela bilen, och själv fallet så stänger jag av den. och nu är det så att den inte startar alls, Motorn snurrar inte när man ska starta den och det går inte att bogsera igång den heller, nästan som om den nyper aldrig varit med om detta förut tror inte att den har skurit. Någon som vet vad det kan vara? Tack för ärliga svar Saab 900 95:a
Ojdå, var lite svårt att hjälpa dej då det är knapphändigt med info.
lite mer tex.
"saktade ner då la den helt plötsligt av" Nöp den med ett mega brak eller stannade den bara?

Går det att växla?
Det skulle kunna vara att kopplingen har gått helt sönder alt. att växellådan har nypt.
Då skulle inte startmotorn kunna starta motorn heller.

Kolla efter läkage under bilen.


2 164 Inlägg
10 november 2007
#5
De du ska göra först är att kolla oljan och kylvätskan hur den ser ut.
Sen är de kopplingens funktion.
Kan du trycka ner kopplingen och bilen rullar är de nått med motorn.
Kan du få motorn att snurra runt nått?
Gör den inte de är de bara köpa ny motor.

MVH

F


Fordonstekniker
157 Inlägg
10 november 2007
#6
Vad ja förstått så e de ingen turbo på den. Kollade du om de fanns någon lampa som tändes strax innan som tex oljetrycket?Låter som att den skulle ha skurit tyvärr:(

De ska vara mer än det verkar;)

3 Inlägg
10 november 2007
Trådstartare
#7
Tack för svaren. Det kom inte upp någon som helst förvarning den la bara av. Inga lampor inget. Batteriet, startmotorn funkar. Har pillat lite idag och man hör hur det klickar i motorn när man ska starta den (relän?) Ska troligtvis dra till en firma så får de söka genom motorn. Snackade med en saabdoktor. Han hade aldrig hört talas om syndromet och det enda han kunde ana var att det var en givare som hade gjort sitt.

Fordonstekniker
157 Inlägg
16 november 2007
#8
Okej vi får holla tummarna för att det är det som spökat..... lycka till:)

De ska vara mer än det verkar;)

Lindahls Gräv AB
716 Inlägg
16 november 2007
#9
Min polare tänkte köpa en 900 från en bilfirma, så han lnade hem den över helgen, och hände typ samma sak, den skar ihop:S


435 Inlägg
16 november 2007
#10
en kompis fick exat de problemet på sin saab 9000 eller 900 tubro(tror de är en 96a) de va batteriet som gav upp fick de å funka med starthjälp men när man tog bort startkablarna gick den kanske 1-2min sen la den av så han bytte batteri å den funka hur ra som hälst


Sök