4862
Sök

Ljudisolera...

95 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
Vet inte riktigt var detta ämne passar in, så lägger tråden här.

Tycker det susar lite väl mkt i min bil i högre hastigheter (motorvägen framför allt). Ljudet från vägen kan störa lite ibland, speciellt på längre färder, så tänkte höra vilka ingrepp man kan göra för att få bukt på överflödigt buller etc? Motor o avgassystem är redan tysta nog, det är väl mer vägljudet o suset från luftdraget jag vill isolera. Tips?

95 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
...och för all del, isolera motorljudet lite mer är ju inte heller fel, så tipsa på där med bara...

Miklen
29 augusti 2006
va !! ska du isolera motorljud..!! byt bil istället om du inte e nöjd wink hehe.. Ne men angående d andra..suset som sådant e nog svårt eftersom d e vinden delvis som låter den blir ju svår att blir av me.. Du kanske kan släta till ytorna eller göra dom mer aerodynamiska sen angående vägbullret kan man ju byta däck smile d kan göra mycke annars så d e ju bara å slänga dit isolering..asfaltsmatta eller så..men då får du räkna me nåra extra kilon i bilen..

95 Inlägg
29 augusti 2006
Trådstartare
Miklen skrev:
va !! ska du isolera motorljud..!! byt bil istället om du inte e nöjd wink hehe.. Ne men angående d andra..suset som sådant e nog svårt eftersom d e vinden delvis som låter den blir ju svår att blir av me.. Du kanske kan släta till ytorna eller göra dom mer aerodynamiska sen angående vägbullret kan man ju byta däck smile d kan göra mycke annars så d e ju bara å slänga dit isolering..asfaltsmatta eller så..men då får du räkna me nåra extra kilon i bilen..

Njä, motorljudet är inte det viktiga, stör inte så mkt. Är mer suset jag vill få bukt med. Men tack för övriga tips smile

8 156 Inlägg
29 augusti 2006
Kolla in dynamat...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

95 Inlägg
30 augusti 2006
Trådstartare
Phaetoon skrev:
Kolla in dynamat...

ok. var får man tag på det? pris?

95 Inlägg
30 augusti 2006
Trådstartare
hittade dynamat här: http://www.billjud.nu/completeprodinfo. … 2d4b9553c9

verkar ju iofs bra, men är nog inte värt det skyhöga priset... tror jag satsar på asfaltsmattor istället.

8 156 Inlägg
30 augusti 2006
www.dynamat.com
Nja. Det är ju lite dyrt med dynamat, det kan jag hålla med om.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
1 september 2006
aaronp skrev:
...Ljudet från vägen kan störa lite ibland, speciellt på längre färder, så tänkte höra vilka ingrepp man kan göra för att få bukt på överflödigt buller etc?...

Gå in på ex BRL eller MDS och köp deras produkter för att spruta/pensla i ex dörr.
Spruta alt pensla på insidan (direkt på plåten, bakom golvmattorna och isoleringen) av hjulhusen inuti kupén så får du bort en del vägljud.

Sätt extra isoleringsmattor mot torpedväggen (mot motorn/ -utrymmet) på insidan av kupén

Åk till en välsorterad däckhandlare och byt däck, till en tystare modell/variant.

Har du en gammal bil, kan det löna sig att byta till en ny fönsterlist (som tätar bättre mot rutan)

Har du en kombi eller annan bil med öppning / lös hatthylla ner till skuffen, så kan det löna sig att lägga en extra ljudisoleringsskiva under originalmattan.

Mvh
Saablejon

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

1 163 Inlägg
1 september 2006
Jag har en fundering angående det här med ljudisolering.
Köpte mig en Chevrolet Blazer igår och det var ett "problem", det sitter grova 35" off road däck runt om vilket medför en hel del buller...

Min fundering är om det är möjligt att bara slänga in vanlig väggisolering till hus innanför panelerna i bagaget, platsen finns ju! smile
Men kan det hjälpa?

Mvh

ÖSM #1 -08
484 Inlägg
1 september 2006
NightCruiser skrev:
...det sitter grova 35" off road däck runt om vilket medför en hel del buller...

Min fundering är om det är möjligt att bara slänga in vanlig väggisolering till hus innanför panelerna i bagaget, platsen finns ju! smile ...

Typ gullfiber eller vad ?

Har aldrig provat gullfiber i bil, för ljuddämpning.

Tänk bara på att dämpmaterialet inte får binda upp eller absorbera för mycket fukt, för då kommer din bil rosta bort på nolltid.

R.I.P.
2004-01-10
2007-06-17

1 163 Inlägg
1 september 2006
Har aldrig provat gullfiber i bil, för ljuddämpning.

Tänk bara på att dämpmaterialet inte får binda upp eller absorbera för mycket fukt, för då kommer din bil rosta bort på nolltid.

Aha... Tänkte jag inte på, rost vill jag helst hålla borta...
Dånet kommer ju från bakhjulen så behöver dämpa upp allt där, men med vad om det ska tåla fukt och smuts?

Mvh

23 Inlägg
17 november 2007
gammal tråd men måste fråga,ang peak off.
Hade en kompis som för några år sedan sysslade med billjud (är minst 3-4 år sedan) o använde peak off på de mesta ställena.
Även i reservhjulsbaljan,efter ett tags åkande skulle han mixtra med kablar osv o lyfte då ut hjulet o upptäckte att de låg vatten på botten av baljan vilket inte funnits där förut.
Pratade inte med han mer om detta o idag så jobbar han utomlands så jag har inte chansen att fråga om vattnet kom tillbax o han fick hålla på att torka lite då o då eller om de va för att peak offen "härdat" en ggn för alla?
hade nämligen tänkt peak off i mina "slutna" abs plast lådor men sammlas vatten i dem kan inte vattnet ta sig ut o jag kommer åka runt med en sjukt massa vatten i plast lådor inuti dörrarna vilket kommer medföra kortis när vatten nivån är tillräckligt hög roll
Ska även inhandla dynamat lr Gas M1,frågan är vilket som är mest prisvärt? Dynamat kostar ju en del om man jämnför hur mycket man får,gas mattan räcker ju till 2 dörrar sägs det.

8 156 Inlägg
17 november 2007
NightCruiser skrev:
Min fundering är om det är möjligt att bara slänga in vanlig väggisolering till hus innanför panelerna i bagaget, platsen finns ju! smile
Men kan det hjälpa?

Mvh

Det är inte lämpligt. Gullfiber dämpar visserligen, men det innehåller också ämnen som man inte vill ha i sina lungor. Så man ska nog undvika att ha det i en bilmiljö.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

8 156 Inlägg
17 november 2007
VWV skrev:
gammal tråd men måste fråga,ang peak off.
Hade en kompis som för några år sedan sysslade med billjud (är minst 3-4 år sedan) o använde peak off på de mesta ställena.
Även i reservhjulsbaljan,efter ett tags åkande skulle han mixtra med kablar osv o lyfte då ut hjulet o upptäckte att de låg vatten på botten av baljan vilket inte funnits där förut.
Pratade inte med han mer om detta o idag så jobbar han utomlands så jag har inte chansen att fråga om vattnet kom tillbax o han fick hålla på att torka lite då o då eller om de va för att peak offen "härdat" en ggn för alla?
hade nämligen tänkt peak off i mina "slutna" abs plast lådor men sammlas vatten i dem kan inte vattnet ta sig ut o jag kommer åka runt med en sjukt massa vatten i plast lådor inuti dörrarna vilket kommer medföra kortis när vatten nivån är tillräckligt hög roll
Ska även inhandla dynamat lr Gas M1,frågan är vilket som är mest prisvärt? Dynamat kostar ju en del om man jämnför hur mycket man får,gas mattan räcker ju till 2 dörrar sägs det.

Skapa gärna en ny tråd om det!

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.

23 Inlägg
17 november 2007
okej,jag skapar en ny tråd i bilstereo forumet då, passar den ej där får du flytta den smile

Sök