3236
Sök

Vilket och varför 2,5" + 3" på V70 2,5T

104 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
Som rubriken lyder: Varför har avgasförsäljare/trimmare förslag på både 3" före cat och sen 2,5" efter?
Finns flera olika förslag med de storlekarna som de rekomenderar att man ska välja. Vissa har jag förståelse för som t ex. 3" ända ut bak,men de som föreslår 2,5" efter katalysatorn förstår jag inte varför.Kan Ni som är duktiga förklara för mig enkelt varför och rekomendera mig ett system.Vill ha gött ljud,men jag har familj som ska stå ut på långa turer.

Volvo håller Ford ifrån konkurs,fast nu rasar de utför för alla

inte som alla andra...
127 Inlägg
17 november 2007
varma avgaser är större än kalla= mindre längre bak.
Feritta gör fina system med lagom ljud.

En motor KAN inte få för mycket bränsle, Bara för lite luft!

8 156 Inlägg
17 november 2007
Katten ger även lite motstånd vilket gör att det inte behövs lika stort rör efter antar jag.

*Edit
Jag är trött. Får se om jag ändrar åsikt imorgon.
Det som skrevs ovan (om värmen) är det som betyder mest iaf.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 250 Inlägg
17 november 2007
3" dp med 2,5" efter kat är den mest effektiva lösningen, om man inte har runt 350hk. Därikring så blir det vettigt att gå upp på helt 3". Under de effekterna så blir ett helt 3" för stort och då tappar man effekt istället.

104 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
Ok.Äntligen vettiga svar!Jag har frågat runt i de kretsar som "meckar" med bilar och de svar Ni har gett känns mer trovärdiga än deras.
Då vet jag att jag inte behöver gå upp till 3" hela vägen som de flesta ha sagt.
Tack!

Volvo håller Ford ifrån konkurs,fast nu rasar de utför för alla

1 688 Inlägg
18 november 2007
Marlboroman skrev:
3" dp med 2,5" efter kat är den mest effektiva lösningen, om man inte har runt 350hk. Därikring så blir det vettigt att gå upp på helt 3". Under de effekterna så blir ett helt 3" för stort och då tappar man effekt istället.

2.5" hänger me en bit över 400 häst om det skulle vara så, vet en som kör 500 med 2.5" :-)

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!

Sök