3502
Sök

Bilstereoexperter, behöver AKUT hjälp ang. avstånd mellan magnet och plåt!

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
Tjo!

Håller på och skruvar fast ramarna till basarna till baslådan i bilen och limmet håller på att torka.
Satte fast ena ramen först och sedan i med en bas, sen kollade jag avståndet mellan magneten och bagageluckan och tycker det är lite väl litet men måste fråga ni som kan först!

försökte mäta lite och fick fram att det är runt 3-4 cm från magnetens närmaste kant till luckan, är det för kort avstånd?

Basarna ska alltså sitta med magneten utåt!
Kicker L5 12"

Skickar med några bilder så får ni se själv:

http://www.garaget.org/gallery/archive/2968/192585_g040ko.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/2968/192587_8r4qf7.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/2968/192588_30jph2.jpg

http://www.garaget.org/gallery/archive/2968/192590_cwhbyw.jpg

Snälla hjälp mig, måste veta om jag bör kapa stagen i nerkant mer för att slippa störningar?!
Hur långt avstånd bör man ha?
Vill ju även ha en ganska rejäl lutning på basarna med i utseende syfte!

Tacksam för alla svar! Speciellt de snabba för jag har tänkt att limmet till ramarna ska ha torkat tills i morgon!

Mvh DJ AGGWA / Magnus
Senast redigerat av dj_aggwa (18 november 2007)

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

16 197 Inlägg
18 november 2007
de första ja undrar varför du ha basarna bakåt för i en sedan??

sen kan basen sitter hur nära plåten som helst.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

2 933 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
evilaudio skrev:

De ska sitta "åt fel håll" p.g.a. ett skönhetsfel på den ena basens framsida.

Okey, är lite osäker på det jag eftersom det är en magnet och magneter fastnar ju i bakluckans plåt.. Basen lär ju inte dra luckan tills sig men det kan bli störningar.. När man sätter magneterna till två högtalare för nära varandra så blire ju brus osv.

mvh

16 197 Inlägg
18 november 2007
dj_aggwa skrev:
evilaudio skrev:

Okey, är lite osäker på det jag eftersom det är en magnet och magneter fastnar ju i bakluckans plåt.. Basen lär ju inte dra luckan tills sig men det kan bli störningar.. När man sätter magneterna till två högtalare för nära varandra så blire ju brus osv.

mvh

ja menar inte att du har dom me magnetarna utåt utan varför du har dom bakåt??

blir störningar om du har 2 högtalare me magnetarna nära varann?? de har ja då ALDRIG varit me om.. å då har ja hållit på me bilstereo i 12 år.

2 933 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
evilaudio skrev:
dj_aggwa skrev:
evilaudio skrev:

mvh

blir störningar om du har 2 högtalare me magnetarna nära varann?? de har ja då ALDRIG varit me om.. å då har ja hållit på me bilstereo i 12 år.

Att de är bakåt ja, har mest med utrymmesskälet att göra. Hade tänkt ha dem på sidorna på nåt vis men då hade jag inte kunnat göra speciellt stora lådor för att få plats med allt som ska in.

Inte det? Skulle prova sätta in ett par extra / onödiga basar i bagaget en gång och magneterna kom alldeles för nära magneterna till 6x9:orna och det tjöt som bara fan i högtalarna..

16 197 Inlägg
18 november 2007
dj_aggwa skrev:
evilaudio skrev:
dj_aggwa skrev:

mvh

Att de är bakåt ja, har mest med utrymmesskälet att göra. Hade tänkt ha dem på sidorna på nåt vis men då hade jag inte kunnat göra speciellt stora lådor för att få plats med allt som ska in.

Inte det? Skulle prova sätta in ett par extra / onödiga basar i bagaget en gång och magneterna kom alldeles för nära magneterna till 6x9:orna och det tjöt som bara fan i högtalarna..

oki ja skulle då riktat basarna framåt, mot ryggstödet. fast i 240 e de ju bäst å köra me 10" isf.

ja har då aldrig varit me om att de stör om man monterar dom nära varann.. å ja har byggt i MASSAOR me bilar.

2 933 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
evilaudio skrev:
dj_aggwa skrev:
evilaudio skrev:

oki ja skulle då riktat basarna framåt, mot ryggstödet. fast i 240 e de ju bäst å köra me 10" isf.

ja har då aldrig varit me om att de stör om man monterar dom nära varann.. å ja har byggt i MASSAOR me bilar.

Hade tänkt rikta basarna framåt men nu gjorde jag det inte då jag inte kunnat gjort lådor större än de pappkartongerna de levererades i.. 10" kunde jag kört med ja, men nu hade jag en 12" och köpte en till billigt så då blev det så.

Okey, bara jag som lyckats med det alltså.

130 Inlägg
18 november 2007
du kan ju alltid limma fast asfaltsmatta på bagageluckan! så om det är så att den blir störningar pga att magneten sitter nära plåt ska ju den risken försvinna då!

2 933 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
lillrackarn skrev:
du kan ju alltid limma fast asfaltsmatta på bagageluckan! så om det är så att den blir störningar pga att magneten sitter nära plåt ska ju den risken försvinna då!

Ja det kanske går med de ja. Tror företaget brevid där jag jobbar gör sån matta, om inte annat så har de gjort.. Får se om man kanske kan få en bit då. Vet en kompis mora som jobbar där tongue

Tack för bra svar smile

mvh

70 Inlägg
18 november 2007
med dom där basarna lär du lägga matta i luckan och hellst i hela skufen då all plåt kommer vibrera och låta satan.

good cars gets you from point A to point B.
Great cars just get you in to trouble!
att ha en fet brud e som å åka moped.
de e roligt ända tills polarna ser en

338 Inlägg
18 november 2007
Ursäkta för mitt offtopic men var det inte trångt att ligga i bagaget och ta bilden? tongue

2 123 Inlägg
18 november 2007
Vi kan ju utesluta att dina störningar berodde på att dina magneter var för nära varann.
Förmodligen hade du kass jord till steget.
Sen har du ju vänt basarna åt helt fel hål, är väl roligare att lyssna i takt till musiken och inte den rytmiskt skakande plåten ?
"Gör om, gör rätt" ; )

2 933 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
chilibyte skrev:
Ursäkta för mitt offtopic men var det inte trångt att ligga i bagaget och ta bilden? tongue

Haha. har inga bakljus på bilen så de va inga problem big_smile xD

2 933 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
bodiluknow skrev:
med dom där basarna lär du lägga matta i luckan och hellst i hela skufen då all plåt kommer vibrera och låta satan.

Hehe, jo det kommer nog vibrera lite plåt så får nog dämpa bagageutrymmet lite ja smile tongue

2 933 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
Fredrik.Gustavsson skrev:
Vi kan ju utesluta att dina störningar berodde på att dina magneter var för nära varann.
Förmodligen hade du kass jord till steget.
Sen har du ju vänt basarna åt helt fel hål, är väl roligare att lyssna i takt till musiken och inte den rytmiskt skakande plåten ?
"Gör om, gör rätt" ; )

Okey, kanske va det de berodde på ja. Va längesen så kommer inte ihåg.. ^^
big_smile Va ett j*kla tjat om att basarna är åt fel håll big_smile
Vill inte ha mjölkkartonger som lådor så då fick det bli åt det hållet ändå! Ska försöka få in några basportar så lite luft kommet till rätt ställe iaf.!
Sen så vill ja ha basarna så man ser dem så det finns inte mycke andra sätt å göra på! smile
Inte i lådan alltså utan på nå annat vis för lådan ska vara sluten!

Sök