3613
Sök

Renovera turbon själv, Hur svårt?

Diktator
433 Inlägg
17 november 2007
Trådstartare
#1
Som rubriken lyder, hur svårt är det att renovera turbon själv? Går fordonslinje och ärinte dålig på att skruva, tänkte bara höra om man behöver några special verktyg eller tips som är bra att tänka på?

Varför köra sakta när man kan köra fort?

1 058 Inlägg
17 november 2007
#2
det går inte att göra själv, seriöst iaf...

PoLoud =D

Diktator
433 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
#3
ok.. Tips på bra firmor som kan ge utbytes turbo/renovera då? helst i närheten av uppsala.

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
18 november 2007
#4
Det går att göra själv men grejerna är gänsliga och sitter fast hårt.
Problemet är balanseringen av axeln om du tar ut den..

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Teddan
2 495 Inlägg
18 november 2007
#6
jag har bytt glidlager i många av mina turbos, försök å märk upp hur turbinhjulen satt innan så sabbar man inte allt för mycket av balanseringen.

kanske inte går lika länge som en fabriksrenoverad.
Men jag har iaf kört 5000mil med en bonnmeckad turbo, å jag sålde sedan bilen å tror nog den går fortfarande.

så att det inte går är skin snack från folk som inte kan.

Bara för att du inte kan så är det inte omöjligt ! ! !  ! !

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

1 058 Inlägg
18 november 2007
#7
r-ted skrev:
jag har bytt glidlager i många av mina turbos, försök å märk upp hur turbinhjulen satt innan så sabbar man inte allt för mycket av balanseringen.

kanske inte går lika länge som en fabriksrenoverad.
Men jag har iaf kört 5000mil med en bonnmeckad turbo, å jag sålde sedan bilen å tror nog den går fortfarande.

så att det inte går är skin snack från folk som inte kan.

Bara för att du inte kan så är det inte omöjligt ! ! !  ! !

lägg märke till det sista jag skrev, "det går inte att göra själv, seriöst iaf..."
det går ju självklart att plocka isär och montera nya lagringar i en turbo, jag har själv renoverat ett par av mina turbos. men tyvärr blir det inte bra, även om man märker upp och monterar som det var innan.

men det var ju bra att du var så in i helvete grym på att mecka med turbosar! då skickar jag mina turbos till dig när dom behöver renoveras då ?

PoLoud =D

1 058 Inlägg
18 november 2007
#8
r-ted skrev:
jag har bytt glidlager i många av mina turbos, försök å märk upp hur turbinhjulen satt innan så sabbar man inte allt för mycket av balanseringen.

kanske inte går lika länge som en fabriksrenoverad.
Men jag har iaf kört 5000mil med en bonnmeckad turbo, å jag sålde sedan bilen å tror nog den går fortfarande.

så att det inte går är skin snack från folk som inte kan.

Bara för att du inte kan så är det inte omöjligt ! ! !  ! !

lägg märke till det sista jag skrev, "det går inte att göra själv, seriöst iaf..."
det går ju självklart att plocka isär och montera nya lagringar i en turbo, jag har själv renoverat ett par av mina turbos. men tyvärr blir det inte bra, även om man märker upp och monterar som det var innan.

men det var ju bra att du var så in i helvete grym på att mecka med turbosar! då skickar jag mina turbos till dig när dom behöver renoveras då ?

PoLoud =D

Teddan
2 495 Inlägg
18 november 2007
#9
vw_performance skrev:
r-ted skrev:
jag har bytt glidlager i många av mina turbos, försök å märk upp hur turbinhjulen satt innan så sabbar man inte allt för mycket av balanseringen.

kanske inte går lika länge som en fabriksrenoverad.
Men jag har iaf kört 5000mil med en bonnmeckad turbo, å jag sålde sedan bilen å tror nog den går fortfarande.

så att det inte går är skin snack från folk som inte kan.

Bara för att du inte kan så är det inte omöjligt ! ! !  ! !

lägg märke till det sista jag skrev, "det går inte att göra själv, seriöst iaf..."
det går ju självklart att plocka isär och montera nya lagringar i en turbo, jag har själv renoverat ett par av mina turbos. men tyvärr blir det inte bra, även om man märker upp och monterar som det var innan.

men det var ju bra att du var så in i helvete grym på att mecka med turbosar! då skickar jag mina turbos till dig när dom behöver renoveras då ?

värst va sur man kan bli då .. jag har inte sagt att jag är så helvetes grym , men har ju kunnat köra 5000mil med 1,2 i ladd utan några driftsstörnignar, från en turbo där axeln satt fast tidigare.

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Almännt tokig
481 Inlägg
18 november 2007
#10
fan han måste vaknat på fel sida idag lol

visst det kan säkert gå men är nog inte alla gånger det blir bra antar att R ted hade flytet med sig samt en stor skopa skicklighet.

är det org aggregat till volvon så tycker jag beggat är ett alternativ finns för typ 1500kr lite här och var.
Senast redigerat av LoFET (18 november 2007)

Inline sixes ist sie scheisse.......

Diktator
433 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
#11
Jo, det är ju tyvärr inte ett orginal aggregat. det är en modell lite större aggregat, har inte hunnit kolla vad det är för aggregat äm sålänge. tongue

Varför köra sakta när man kan köra fort?

1 058 Inlägg
19 november 2007
#12
r-ted skrev:
vw_performance skrev:
r-ted skrev:
jag har bytt glidlager i många av mina turbos, försök å märk upp hur turbinhjulen satt innan så sabbar man inte allt för mycket av balanseringen.

kanske inte går lika länge som en fabriksrenoverad.
Men jag har iaf kört 5000mil med en bonnmeckad turbo, å jag sålde sedan bilen å tror nog den går fortfarande.

så att det inte går är skin snack från folk som inte kan.

Bara för att du inte kan så är det inte omöjligt ! ! !  ! !

lägg märke till det sista jag skrev, "det går inte att göra själv, seriöst iaf..."
det går ju självklart att plocka isär och montera nya lagringar i en turbo, jag har själv renoverat ett par av mina turbos. men tyvärr blir det inte bra, även om man märker upp och monterar som det var innan.

men det var ju bra att du var så in i helvete grym på att mecka med turbosar! då skickar jag mina turbos till dig när dom behöver renoveras då ?

värst va sur man kan bli då .. jag har inte sagt att jag är så helvetes grym , men har ju kunnat köra 5000mil med 1,2 i ladd utan några driftsstörnignar, från en turbo där axeln satt fast tidigare.

jag tog åt mig av det sista du skrev, eftersom jag var den som skrev att man inte kan göra det själv. anledningen att jag inte vill skriva att det går att göra själv är att risken att nånting går snett, att det blir obalans i axeln är såpass stor att det faktiskt kan orsaka mer skada än nytta till slut.

PoLoud =D

176 Inlägg
19 november 2007
#13
Gör d INTE själv.Prova christer på NLR, grymt duktig-riktigt bra priser (Next Level Racing)

Alla borde få ha en Cossie och en e30 nån gång...

42 Inlägg
19 november 2007
#14
Är nog inget att rekomendera om du vill få de bra.
Tänkt på att axeln snurrar ca 100k+ min då ska de vara ballanserat med o sånt.
men iof ska de inte vara nå seriöst så är de väl bara att köra på hehe, men reservdelarna blir nog inte så billiga och lätta att hitta. så en bytesturbo är nog lattast och nästa samma pris.

Turbo!

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
19 november 2007
#15
vw_performance skrev:
r-ted skrev:
vw_performance skrev:

lägg märke till det sista jag skrev, "det går inte att göra själv, seriöst iaf..."
det går ju självklart att plocka isär och montera nya lagringar i en turbo, jag har själv renoverat ett par av mina turbos. men tyvärr blir det inte bra, även om man märker upp och monterar som det var innan.

men det var ju bra att du var så in i helvete grym på att mecka med turbosar! då skickar jag mina turbos till dig när dom behöver renoveras då ?

värst va sur man kan bli då .. jag har inte sagt att jag är så helvetes grym , men har ju kunnat köra 5000mil med 1,2 i ladd utan några driftsstörnignar, från en turbo där axeln satt fast tidigare.

jag tog åt mig av det sista du skrev, eftersom jag var den som skrev att man inte kan göra det själv. anledningen att jag inte vill skriva att det går att göra själv är att risken att nånting går snett, att det blir obalans i axeln är såpass stor att det faktiskt kan orsaka mer skada än nytta till slut.

För att vara diplomatisk så rekommenderar varken du eller jag att göra det själv. Det KAN bli bra men de e långt ifrån säkert...

Gällande material så är det inte alls dyrt...
Tror renoveringssats till garret T25 kostade 260 på GIK...



Sök