3477
Sök

Tips på bra turbo B230FT?

Diktator
433 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
#1
Tjenare! Undrar om någon har nå tips på någon bra turbo till en B230FT. Köpte bilen i förgår med helsliten turbo som är lite större än orginal. Men det är bara oljekylning på den. Vill helst ha en turbo med vatten och oljekylning. Det sitter SMT 6 system, 2.5" remussystem. Nersvarvade turbokolvar och bilen har gått med 1,4 bar laddtryck tidigare innan turbon blev dålig.. Någon som har nå tips på en bra turbo?

Varför köra sakta när man kan köra fort?

486 Inlägg
18 november 2007
#2
TD04- 15G från Volvo 850 Turbo?

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

Långtradarchaffis
224 Inlägg
18 november 2007
#3
Kkk 26/27 ? smile

Den som påstår att sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Diktator
433 Inlägg
18 november 2007
Trådstartare
#5
är lite sugen på en GT 40. Vill ha en som klarar iaf 400-500hk nånstans därikring. vad tror ni om en Gt40?

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Trimmare
129 Inlägg
18 november 2007
#6
en t3 t4 skulle vara lagom inte så dyra heller räcker till 300-400 hästar


10 287 Inlägg
18 november 2007
#7
Men Micke.....

Hur gick det med din gamla tråd?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 62&p=1

Du fick ju massor med tips där. Försök förstå att du inte gör något med en turbo för "400-500Hkr" innan du har ett koncept som lirar för den effekten.

Du fick numret till TTR Stefan - ring honom så får du veta hur verkligheten ser ut när det gäller Volvo och rödblockstrimning. Han renoverar dessutom turboaggregat.

Det är helt ok att drömma men skall du ha något som lirar för den budget du har så gäller det faktiskt att lyssna på dom som har gjort alla misstag och lärt sig av dom istället för att kuta rätt in i väggen själv. Det gör bara ont och kostar pengar.


I all välmening
Göran


Micke754 skrev:
är lite sugen på en GT 40. Vill ha en som klarar iaf 400-500hk nånstans därikring. vad tror ni om en Gt40?

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Diktator
433 Inlägg
19 november 2007
Trådstartare
#8
Jo du sharky, men jag har bytt bil nu serru, big_smile Du kan ju spana in nya åket på min sida. smile

Varför köra sakta när man kan köra fort?

10 287 Inlägg
20 november 2007
#9
Jodå, det fattar jag. Men det är samma ball-game ändå. Skall det vara någon mening med en "400-500HKr turbo" så måste allt annat lira också. Det är meningslöst att dimensionera turbon efter vad man vill ha. Turbon skall dimensioneras efter vad man bygger för.

/Göran

Micke754 skrev:
Jo du sharky, men jag har bytt bil nu serru, big_smile Du kan ju spana in nya åket på min sida. smile

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
20 november 2007
#11
En länk till motorer till salu??

/Göran

Frallans skrev:
http://www.lmshop.se/index.php?cat=12

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

10 287 Inlägg
20 november 2007
#12
Ja men Micke är lite tjurig... wink

Två mil söder om Uppsala - i Knivsta - har han en av dom mest kunniga i Sverige på trimning av Volvos rödblock - TTR Stefan. Desutom så renoverar Stefan turboaggregat på löpande band och har sysslat med det i tjugo års tid. Han fixar rätt turbo åt Micke bara Micke ringer till honom och tar ett snack. Då får han det billigare än att lämna in aggregatet till en firma och dessutom är det nära.

/Göran

gle skrev:
en t3 t4 skulle vara lagom inte så dyra heller räcker till 300-400 hästar

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Diktator
433 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
#13
Haha, men jag tror att jag kan få ut dom hästarna ur den här bilen, Har inte skrivit upp allt som är gjort på den.. Det är en hel del mer än det som står skrivet..

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Bilmekaniker
199 Inlägg
20 november 2007
#14
Micke754 skrev:
Haha, men jag tror att jag kan få ut dom hästarna ur den här bilen, Har inte skrivit upp allt som är gjort på den.. Det är en hel del mer än det som står skrivet..

Då kan du la berätta vad som är gjort? så är det lite lättare att rekomendera en turbo som passar till det... roll

Diktator
433 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
#15
Ok, blev en GT40 nu iaf.

B230 FT-95 Nyrenoverad för ca 70 mil sedan.

Nersvarvade turbokolvar
Lättat svänghjul
Allt ombalanserat med modifieringarna
Portat insug
Portad topp
Portat grenrör
SMT 6 tänd/bränsle/laddtrycksstyrning
Modell stor intercooler
v70R spridare
Walbro 255L /h dränkpump.
Öppet pipercrossfilter
2.5" remus avgassystem från turbon
3" tryckrör
3" luftmassemätare
Finns säkert mer jag inte kommer på just nu. Men det är ju en bra grund iaf.

Varför köra sakta när man kan köra fort?

Diktator
433 Inlägg
20 november 2007
Trådstartare
#16
Sitter VX3 kam i den också

Varför köra sakta när man kan köra fort?


Sök