3284
Sök

Bult-on turbo till 740 tic

510 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
#1
Hejsan alla gasglada .. Finns det andra turbosar som passar bult-on på 740 tic´s grenrör/940grenrör .. Börjar bli dags för mer effekt .. En bra, hyffsat billig, som är bättre än originalet .. Finns det andra som man inte behöver modda så mycket på grenröret? Vill ju inte bygga ett helt nytt grenrör ..

Mvh Johan
Senast redigerat av wimhed (27 november 2007)


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
27 november 2007
#2
hybrid aggregat behöver du inte modda så mycket

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

73 Inlägg
27 november 2007
#3
t3/t4 turbo skulle nig sitta bra på bilen alternativ holset hx35 dock är ju dessa agg lite större än original tb03:an

510 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
#4
whitebitch_gt35 skrev:
t3/t4 turbo skulle nig sitta bra på bilen alternativ holset hx35 dock är ju dessa agg lite större än original tb03:an

Att dom är större gör ingenting wink .. Bara dom passar bult-on .. Är i planerna att byta .. Så lite större gör heller inget .. Har läst lite om olika flänsar .. Är det inte samma sak som fästet på turbon, den som skruvas fast i grenröret? .. Hur blir det med downpipen? Måste man göra en ny anslutning till den, så den passar på turbon? .. Olje och vattenkanalerna är samma på t3/t4 eller? Mvh Johan


10 287 Inlägg
27 november 2007
#5
Du Wimhed, börja med att berötta hur mycket effekt du har tänkt bygga för. Det är meningslöst med en maxad T3/04 om du bara har ekonomi för 300Hkr.

Dessutom så är det väl en B230ET du har. I så fall är det rätt meningslöst att byta turbo innan du har ett bättre block.


/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

510 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
#6
Sharky skrev:
Du Wimhed, börja med att berötta hur mycket effekt du har tänkt bygga för. Det är meningslöst med en maxad T3/04 om du bara har ekonomi för 300Hkr.

Dessutom så är det väl en B230ET du har. I så fall är det rätt meningslöst att byta turbo innan du har ett bättre block.


/Göran

Effekt vet ja ännu inte .. Men då motorn verkar ha rasat igen (anledning har ja inte kollat) så blir det att skicka ut skiten igen .. Förra renoveringen så byttes alla lager, kolvar o ringar, ft-stakarna åkte in i motorn .. Så bottendelen borde ju faktiskt hålla .. 300hk låter inte mycket i mina öron .. Och har ingen aning om vad det kommer att kosta .. Denna månaden kommer ja väl ha runt 15 000kr att lägga på motorn .. Kanske inte är så mycket, men borde komma en liten bit. Hade inte tänkt att göra så mycket mer med bilen, än att byta kam, turbo, 3" avgas och lite sånt smått o gott .. Det ska inte vara något 500hk projekt rent sagt. Et blocket isig är det väl inget fel på. Alla tycks bara klaga på stakarna, och att det inte är någon oljekylning. Men måste man ha oljekylning när man ska hamna runt 250-300 gränsen?

Mvh Johan


10 287 Inlägg
27 november 2007
#7
Nej, du behöver ingen oljekylning. Och med andra stakar så är du hemma.
Det som brukar ge bästa reslutaten för typ 260-280Hkr är ett Mitshu 15G/16T aggregat. För typ 300 - 330Hkr så räcker ett 18T eller 19T. Skall du upp över det så behöver du kunna pumpa mera luft och ha ett avgashus som det inte blir tvärstopp i. Då brukar hybrider typ T3/04 med minst A/R 0.82 i avgashus vara nåt som lirar bra till över 400Hkr med yttre wastegate.
Och skall man bygga för över typ 330Hkr så bör man absolut skaffa ett tubgrenrör. Det blir alldeles för mycket mottryck i orginaljoxet.

/Göran

wimhed skrev:
Effekt vet ja ännu inte .. Men då motorn verkar ha rasat igen (anledning har ja inte kollat) så blir det att skicka ut skiten igen .. Förra renoveringen så byttes alla lager, kolvar o ringar, ft-stakarna åkte in i motorn .. Så bottendelen borde ju faktiskt hålla .. 300hk låter inte mycket i mina öron .. Och har ingen aning om vad det kommer att kosta .. Denna månaden kommer ja väl ha runt 15 000kr att lägga på motorn .. Kanske inte är så mycket, men borde komma en liten bit. Hade inte tänkt att göra så mycket mer med bilen, än att byta kam, turbo, 3" avgas och lite sånt smått o gott .. Det ska inte vara något 500hk projekt rent sagt. Et blocket isig är det väl inget fel på. Alla tycks bara klaga på stakarna, och att det inte är någon oljekylning. Men måste man ha oljekylning när man ska hamna runt 250-300 gränsen?

Mvh Johan

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Koenigsegg Automotive
481 Inlägg
27 november 2007
#8
alla som säger så har rätt tongue ET stakar är bara skräp..kör på h-profil kostar inte mkt,sen håller de mycke bättre än fk/ft stakar...


510 Inlägg
27 november 2007
Trådstartare
#9
Du du verkar ge bästa svar, och innom ämnet så kanske jag ska fråga dig lite mer .. Om ja nu är ute efter ca 300hk .. Håller mina bytta ftstakar då? och ska jag köpa en 18t eller 19t?
Mvh Johan

Sharky skrev:
Nej, du behöver ingen oljekylning. Och med andra stakar så är du hemma.
Det som brukar ge bästa reslutaten för typ 260-280Hkr är ett Mitshu 15G/16T aggregat. För typ 300 - 330Hkr så räcker ett 18T eller 19T. Skall du upp över det så behöver du kunna pumpa mera luft och ha ett avgashus som det inte blir tvärstopp i. Då brukar hybrider typ T3/04 med minst A/R 0.82 i avgashus vara nåt som lirar bra till över 400Hkr med yttre wastegate.
Och skall man bygga för över typ 330Hkr så bör man absolut skaffa ett tubgrenrör. Det blir alldeles för mycket mottryck i orginaljoxet.

/Göran

wimhed skrev:
Effekt vet ja ännu inte .. Men då motorn verkar ha rasat igen (anledning har ja inte kollat) så blir det att skicka ut skiten igen .. Förra renoveringen så byttes alla lager, kolvar o ringar, ft-stakarna åkte in i motorn .. Så bottendelen borde ju faktiskt hålla .. 300hk låter inte mycket i mina öron .. Och har ingen aning om vad det kommer att kosta .. Denna månaden kommer ja väl ha runt 15 000kr att lägga på motorn .. Kanske inte är så mycket, men borde komma en liten bit. Hade inte tänkt att göra så mycket mer med bilen, än att byta kam, turbo, 3" avgas och lite sånt smått o gott .. Det ska inte vara något 500hk projekt rent sagt. Et blocket isig är det väl inget fel på. Alla tycks bara klaga på stakarna, och att det inte är någon oljekylning. Men måste man ha oljekylning när man ska hamna runt 250-300 gränsen?

Mvh Johan



486 Inlägg
27 november 2007
#10
wimhed skrev:
Du du verkar ge bästa svar, och innom ämnet så kanske jag ska fråga dig lite mer .. Om ja nu är ute efter ca 300hk .. Håller mina bytta ftstakar då? och ska jag köpa en 18t eller 19t?
Mvh Johan

Om det e FT stakar från 940 så ska dom hålla 300hk. Jag har bromsat 290hk/460nm i min 940 B230FT motor med 16T agg.

// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

279 Inlägg
27 november 2007
#11
köp ett 19t bassadfe bult-on i min 940 har bild på det så kan du se. hur mycket som skilljer sej.

bränt gummi luktar kärlek


Sök