3598
Sök

Vevhusventilation FEL!?!?!? Väldigt skummt!

Koenigsegg Automotive
481 Inlägg
3 maj 2006
Trådstartare
#1
har nyss renoverat gammal 740n(b230ET) nya packningar ihela motorn lager, ringar allt!..
sen hade vi fått igång den efter vi vart och planat toppen...sen tog vi en tur på ungefär 2  km sen började den gå på 3 burkar sen nästan 2 en kunde den knappt hålla sig vaken...då stanna vi och öppna huven och slangen till vevhusventilationen inkl flamfilter hade lossnat och olja hade flugit upp runt inguset och på huven
sen satte jag dit den.gick lika dåligt...


idag har jag plockat när vakum slangen till vevhus..... och den var de stopp i..helt fyld med gammalt gägg från 85:P så jag antar att dneh ade tagit in olja i insuget och sen ut i förbränningsrummen?? sen misstänt nå så grymmt?!?!

vill gärna hära vad ni tror det är och om det kan vara mer konsekvenser???

Tackar för svar!! Richard


88 Inlägg
3 maj 2006
#2
Jag hade en 740 87:a tic med 940 tic motor som det hände typ samma med tryckte ut olja i vevhusventilationen så in i men då hade 4:ans kolv ringar gott så den tryckte ner komp i tråget och så vidare till topp och ut i vevhusventilationen sad


5 710 Inlägg
3 maj 2006
#3
Låter faktiskt som du väääldans mycket "blow-by" vilket ofta bara brukar betyda en sak ....ett tråkigt motorhaveri sad
MEN, gör först rent alla slangar till VV:n och kolla om det blir någon förändring.

MVH Jonas
..............

Vw trimmare
2 995 Inlägg
3 maj 2006
#4
catchtank hjälper att förhindra "Blow-by" fångar iaf upp det värsta slammet...hoppas motorn klarade sig!


5 710 Inlägg
3 maj 2006
#5
MeloveGolf skrev:
catchtank hjälper att förhindra "Blow-by" fångar iaf upp det värsta slammet...hoppas motorn klarade sig!

Nja den förhindrar inte "blow-by":n utan det som följer med I blow-by:n.... d.v.s mestadels olja.

MVH Jonas
..............

Koenigsegg Automotive
481 Inlägg
4 maj 2006
Trådstartare
#6
hmm tror inte motorn har havererat iaf...den gick ju trots allt när det hade hänt men inte speciellt bra..lär som den gick på 3 men antar nog att det var oljan som gjorde så de gick så fett?!


32 Inlägg
4 maj 2006
#7
Hade samma fel på min golf när jag renoverat den.
Kom då fram till att man får sånt högt vevhustryck att den trycker ut luft och olja den lättaste vägen dvs, vevhusvent. Testa att plocka bort den och kolla om det blir nå bättre, blev iallafall det på min golf.

www.garaget.org/kapten222
Corrado G60
Golf III VR6

Klubbmannen
4 maj 2006
#8
Eftersom du har renoverat hela motorn så har du väl honat cylindrarna också gissar(och hoppas) jag.
Nu är inte jag en motorguru(än), men jag vill slänga fram en hypotes.
Med nyhonade cylindrar och nya kolvringar kan du nog ha en hel del leakdown från cylindrarna innan de är inkörda.
Mycket olja kommer in i vevhusventen, skickas in i insuget och sotar igen stiften, därav den otrevliga motorgången.

Åtgärd: Montera oljafälla och kör in motorn ordentligt
Senast redigerat av Klubbmannen (4 maj 2006)

Koenigsegg Automotive
481 Inlägg
5 maj 2006
Trådstartare
#9
ok hopaps verkligen att ud har rätt smile ( har hornat smile vad menar du med olje fälla?? catch tank ?? tackar för bra svar smile


Koenigsegg Automotive
481 Inlägg
6 maj 2006
Trådstartare
#10
honat**


Vw trimmare
2 995 Inlägg
6 maj 2006
#11
rille_ skrev:
ok hopaps verkligen att ud har rätt smile ( har hornat smile vad menar du med olje fälla?? catch tank ?? tackar för bra svar smile

En catchtank (Oljefälla) sätter du mellan vevhus/Insug....på så sätt kommer inge slamm (Olja) in igen utan fångas upp av catchtanken.


Koenigsegg Automotive
481 Inlägg
6 maj 2006
Trådstartare
#12
ok...blir bog att köpa en sådan då smile vet ni nån bra sida ?? tror ni turbon kan ha tagit mycke stryk av oljan för IC och alla rör var inge olja i...

Tckar för svaren:)


Vw trimmare
2 995 Inlägg
7 maj 2006
#13
rille_ skrev:
ok...blir bog att köpa en sådan då smile vet ni nån bra sida ?? tror ni turbon kan ha tagit mycke stryk av oljan för IC och alla rör var inge olja i...

Tckar för svaren:)

köpte min från www.dalhems.se


203 Inlägg
28 december 2006
#14
jag har oxå nyss renoverat en motor men det är en B230et. den gick igån och gick lite dåligt på tommgången. men jag provade en sväng på 1km. sedan öpnnade jag huven och det var fullt med olja på väggen mellan motorrumet och kupén och lite på huven. vart komm den oljan ifrån.
och så vet jag inte vart alla vakumslangar ska gå till..har 4st utag på insuget. Vart ska alla dom slangarna gå till ?

ProJekt AudI A4 B5 Gets Low and Loud.
Doing it my Way! Tyskstuk.

1 813 Inlägg
28 december 2006
#15
jag har haft samma problem med min förra peugeot. verkstäderna jag ringde sa att dom inte hade hört talas om det på en peugeot utan det var mer vanligt på dom äldre volvo modelerna.. men han sa till mig att göra som man gjorde på volvon göra rent alla slangarna byta olja köra med ny olja i ca 2 veckor byta olja igen... och som han sa och jag gjorde sen dess hade jag aldrig problem med det igen.. det var stopp i vv slangen!!!
fast min olja sprutade rätt upp genom oljestickan det tar bästa vägen ut som han sa till mig hehe...!!!  det var ca 2 år sen det hände och jag har fortfarande kontakt med honom som kör bilen nu och han har inte stött på samma problem igen som jag hade... Lycka till!!

Åk före du så väntar jag på dig där..!

510 Inlägg
26 november 2007
#16
gammal tråd, jag vet .. Men är det någon därute som vet varför motorerna gör såhär? Råkade ut för samma fel igår .. Bara det att allt vatten hade runnit ut under torbon .. Pinkar ut därifrån haha .. Sen va det olja i hela motr-rummet med .. Har motorn rasat eller är detta "normalt" under inkörningen? Mvh En förvirrad 740 ägare ..


510 Inlägg
28 november 2007
#17
wimhed skrev:
gammal tråd, jag vet .. Men är det någon därute som vet varför motorerna gör såhär? Råkade ut för samma fel igår .. Bara det att allt vatten hade runnit ut under torbon .. Pinkar ut därifrån haha .. Sen va det olja i hela motr-rummet med .. Har motorn rasat eller är detta "normalt" under inkörningen? Mvh En förvirrad 740 ägare ..

Somsagt, är detta normalt? Han i det första inlägget körde 2km .. Jag körde 36 problemfria mil .. Hade lite bensin och körde verkligen som en kärring för att kunna komma hem .. Och det va då den började knacka lite .. Stannade .. Knackade inte .. Gasade, inget knackande .. Men när man började köra, då kom knackningarna igen .. Körde en liten bit, och det började låta värre .. körde på en 2+1väg, så kunde inte stanna rirekt, utan fick köra ca 100m till .. Och då började den gå på 3 burkar .. Sen tryckte ja ner kopplinge för att rulla sista biten .. Då bara dog den yikes Rök mycket ifrån motor-rummet, och när ja öppnade huven va grenröret helt lysande rött, fast ja inte ansträngt motorn nått .. Olja var överallt .. Förutom på högersidan (sett framifrån) .. Va olja på insuget, motorhuven, ventilkåpan osv .. Men inget på generatorn .. Inget på batteriet eller något .. Var kommer denna olja ifrån, och en den viktigaste frågan .. VARFÖR!?

Mvh Johan



Sök