3562
Sök

Bränsletrycksregulator Progresiv och Linjär ?

32 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
#1
Tjenare, har bara en liten fråga, va menas med att en BTR är Linjär eller Progresiv? hmm vad är skiladerna? något av dom som är bättre än den andra? eller bros de på vilken typ av bil man ska ha den till?
uppskattar så mycke info som möjligt wink

Tack på förhand
//Alexander


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
29 november 2007
#2
Enkelt kan man säga att en linjär regulator hela tiden ger samma signal förhållande ut. Regulatorn kan t.ex. vara en 1:3 vilket betyder att om 1 blir 2 blir 3=6 osv.. Är bäst till sugbilar rent allmänt.

En progresiv ökar på lite mer för varje förändring som sker en 1:3 progresiv kanske (extrem) ökar när 1 blir 2 blir 3 = 9 och när 2 blir 3 blir 9 = 18 till exempel. Den typen används i turboinstallationer för att få nödvändig uppfetning av bränslet med ökat laddtryck.

Bränsltrycket kan naturligtvis inte bli högre än vad soppapumpen klarar av att leverera. På en sugis med linjär 1:3 regulator innebär det att 1 = trycket i plenumkammaren och 3=bränsletrycket. Om du då ger stängt gasspäll och lyckas suga absolut vakum d.v.s 0 i tryck i plenumet kommer den ändå att leverera ett bränsletryck på 2. eftersom 1-1=0 : 3-1=2 linjär..

Har du en progresiv blir det i samma exepel som ovan: 1-1=0 : 3-1*1,1 = 1,9
eller eftersom jag sagt att den progresiva används i turbobilar: ett bars övertryck i stället
1+1=2 : 3+ 1*1,1 = 4,1 medans den linjära bara hade givit 4. Mutliplikationsfaktorn skiljer sig mellan olika progresiva regulatorer.

Gemensamt för alla är att de ställer bränsletrycket efter trycket i plenumkammaren (insuget)

Hoppas ni förstår resonemanget big_smile

/Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

32 Inlägg
29 november 2007
Trådstartare
#3
jo tack...ja e me på hur du menar smile tack så mycke för upplysningen tongue



Sök