3522
Sök

bmw 525 tds motor -91 i bmw e30 318i

65 Inlägg
12 november 2007
Trådstartare
kan få tag på detta billigt inklusive växellåda, antar att motorfästet behöver flyttas en del. Finns det någon som gjort detta, så man vet om man behöver flytta och bygga om en massa annat? Passar kablarna? Hur pass passar det om man väl får fast allting, med kardanaxeln osv i den nya växellådan?

Finns det någon som byggt något liknande, tänkte sätta turbo i detta isåfall om detta skulle vara ett möjligt bygge utan att behöva bygga om hela karossen. Har tillgång till billyft och oändligt med verktyg, har kontakter som kan svetsa bra.

Tackar för svar

65 Inlägg
13 november 2007
Trådstartare
bump

1 418 Inlägg
13 november 2007
varför inte ta en 324td motor och slänga i?

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

22 Inlägg
15 november 2007
Hej!

Jag har nog lite info som kan vara till nytta.
Eftersom det är från en e34 så kommer oljetråget att passa, växellådan kommer passa i fästena, men är lite längre så du behöver en kardan från en e36 328.
Lådan på dom här är samma som på 328 och m3 förövrigt, dvs hållbara som fan...
Och jag är ganska säker på att e36 325tds motorfästen passar i e30 framvagnsbalken.
Så du behöver nog inte bygga mkt själv alls!

Sen blir de lite pill med elen, ta 525tds kabelhärva med boxar sen får du antagligen hitta ett elschema till 525tds samt 318, så får du göra en adapter till kabeln som går in på förarsidan av motorutrymmet, det mesta som går där är sånt som ska till mätarhus, varvtalssignal osv.

Observera att jag inte har nån erfarenhet av denna motor utan vissa saker är lite halvt gissningar, men det borde stämma.
Själv har jag en e30 325 med e36 325 motor, och e36 motorfästena passar direkt på framvagnsbalken, inte i originalhålet, men det finns ett till bredvid som passar.
Sen har jag även en e30 324td, och det är kul med förhållandevis stor dieselsnurra i en e30 smile

8 Inlägg
30 november 2007
Gör de något om jag lånar tråden lite? passar en 325/320 från en e30 motor i en e30 318 utan större modifikationer? kan förstå att man kanske måste dytta diff å kardan och osv...

Mazda turbo// till salu

Sök