Det kan vara som startmotorn har fastnat eller vad man ska säga. Du kan göra som så här be någon kompis putta på bilen sen lägger du i 1:an eller kanske backen om du ska backa igång den, sen när du har fått lite fart på bilen vrid på nycklen som startmotorn ska gå igång sen släpp upp koplingen då ska starmotorn gå igång om den är hel och får bra med ström till den. Det funkade iaf på skolans bil när jag gjorde så.
Går det att starta med startkablar? Om det inte gör det så kanske startmotordrevet har fastnat, jordkabeln/flätan är trasig, någon kabel till startmotorn har lossnat.
Om den startar med startkablar så är batteriet mest troligt dåligt. Har du en syraprovare så är det bara att kolla densiteten.
Tyvärr är det inte bateriet pga den klickar även om jag använder startkablarna samt att jag lägger alltid i P riktigt så det är inte problemet. Den där iden om att jag skulle rulla igång den är inte så bra pga det går inte att rulla igång en automat växlad bil. med det där med klickningarna det är till och från.
Kanske kabeln som går till startrelät som glappar eller drevet som fastnar.
Det är ganska enkelt att ta reda på om startmotordrevet fastnar. Mät med multimeter på batteriet när du vrider på startmotorn, om spänningen sjunker till kanske 10V eller lägre så borde vara drevet som fastnar.
så gör min ibland mä eller ibland de har hänt 2 ggr brukar bara vänta en stund så funkar de men vettifan va de e på en 142a ja hade hade solenojden satt sig efter o stårr still en vinter då hände ingenting eller strömmen sjunk när man försökte starta bara knackade på startmotorn samtidigt som en vred på nycklen so släppte de men ja skulle ochså vilja veta varför de bara knäpper när ja försöker mä bilen ibland kan ju klart va daolig jord
så gör min ibland mä eller ibland de har hänt 2 ggr brukar bara vänta en stund så funkar de men vettifan va de e på en 142a ja hade hade solenojden satt sig efter o stårr still en vinter då hände ingenting eller strömmen sjunk när man försökte starta bara knackade på startmotorn samtidigt som en vred på nycklen so släppte de men ja skulle ochså vilja veta varför de bara knäpper när ja försöker mä bilen ibland kan ju klart va daolig jord
Det skadar aldrig att plocka isär startmotorn och rengöra lite, kontaktytorna i solenoiden kan man putsa upp tex. Det kan bli dålig kontakt, då slår inte drevet in och startmotorn snurrar inte.