3341
Sök

Klickar när jag ska starta?

25 Inlägg
16 januari 2006
Trådstartare
jag har en firebird 92 som klickar bara när man ska starta den, vad kan vara felet?

Rutinerad medlem
1 938 Inlägg
16 januari 2006
Urladdat batteri?

SAABlare
190 Inlägg
16 januari 2006
kasst batteri?
Mvh

Mja Mjo! Så kan de gå!

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
16 januari 2006
mmm, som sagt lär vara dåligt batteri, annars kan du kolla jord flätorna, e de dåliga kan starten få lite dåligt kräm, varit med om det...

5 710 Inlägg
16 januari 2006
Moonshine skrev:
jag har en firebird 92 som klickar bara när man ska starta den, vad kan vara felet?

-Dåligt batteri.
-Dåligt kontakt mellan batteriet och bilens övriga nät>startmotor.
-Dålig jord mellan motor och batteri.
-Dålig startmotor.

MVH Jonas
..............

10 287 Inlägg
16 januari 2006
Eller startspärr i larm som jävlas.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

764 Inlägg
16 januari 2006
Moonshine skrev:

Troligtvis kasst batteri.

TeQuilla

429 Inlägg
16 januari 2006
Det kan vara som startmotorn har fastnat eller vad man ska säga. Du kan göra som så här be någon kompis putta på bilen sen lägger du i 1:an eller kanske backen om du ska backa igång den, sen när du har fått lite fart på bilen vrid på nycklen som startmotorn ska gå igång sen släpp upp koplingen då ska starmotorn gå igång om den är hel och får bra med ström till den. Det funkade iaf på skolans bil när jag gjorde så.

21 761 Inlägg
16 januari 2006
Går det att starta med startkablar? Om det inte gör det så kanske startmotordrevet har fastnat, jordkabeln/flätan är trasig, någon kabel till startmotorn har lossnat.

Om den startar med startkablar så är batteriet mest troligt dåligt. Har du en syraprovare så är det bara att kolla densiteten.

129 Inlägg
16 januari 2006
tjao när min klicka sådär så hade ja inte sopat i P läget riktigt big_smile

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
16 januari 2006
hade ett liknande problem på audin, var bränslepumpsreläet som gått åt helvete, klickade som en kulspruta... =/

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

25 Inlägg
21 januari 2006
Trådstartare
Tyvärr är det inte bateriet pga den klickar även om jag använder startkablarna samt att jag lägger alltid i P riktigt så det är inte problemet. Den där iden om att jag skulle rulla igång den är inte så bra pga det går inte att rulla igång en automat växlad bil. med det där med klickningarna det är till och från.

21 761 Inlägg
21 januari 2006
Kanske kabeln som går till startrelät som glappar eller drevet som fastnar.

Det är ganska enkelt att ta reda på om startmotordrevet fastnar. Mät med multimeter på batteriet när du vrider på startmotorn, om spänningen sjunker till kanske 10V eller lägre så borde vara drevet som fastnar.

Solfilmsmontör
947 Inlägg
22 januari 2006
Skulle kanske kunna vara solenoiden, batteriet, dålig jord?

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

77 Inlägg
22 januari 2006
så gör min ibland mä eller ibland de har hänt 2 ggr brukar bara vänta en stund så funkar de men vettifan va de e på en 142a ja hade hade solenojden satt sig efter o stårr still en vinter då hände ingenting eller strömmen sjunk när man försökte starta bara knackade på startmotorn samtidigt som en vred på nycklen so släppte de men ja skulle ochså vilja veta varför de bara knäpper när ja försöker mä bilen ibland kan ju klart va daolig jord

direktörn

77 Inlägg
22 januari 2006
ska kanske tilläggas att jag har ett helt nytt batteri

direktörn

21 761 Inlägg
22 januari 2006
140-occe skrev:
så gör min ibland mä eller ibland de har hänt 2 ggr brukar bara vänta en stund så funkar de men vettifan va de e på en 142a ja hade hade solenojden satt sig efter o stårr still en vinter då hände ingenting eller strömmen sjunk när man försökte starta bara knackade på startmotorn samtidigt som en vred på nycklen so släppte de men ja skulle ochså vilja veta varför de bara knäpper när ja försöker mä bilen ibland kan ju klart va daolig jord

Det skadar aldrig att plocka isär startmotorn och rengöra lite, kontaktytorna i solenoiden kan man putsa upp tex. Det kan bli dålig kontakt, då slår inte drevet in och startmotorn snurrar inte.

Rinkan
22 januari 2006
Tjena har du ett chipp på start nyckeln (ett motstånd)
dom brukar krångla på camaro och firebird
Det är nog ett hett tips

677 Inlägg
24 januari 2006
Tillslaget på startmotorn har nog börjat kärva.

Gör volvo-knepet nästa gång det händer. Be nån vrida på nyckeln samtidigt som du knackar på startmotorn.

Sök