3396
Sök

850 laddtryck??

Volvomekaniker
299 Inlägg
5 december 2007
Trådstartare
#1
Hur mycket vågar man ladda utan att blocket spricker?? med en b5234t motor

Vad kan man göra för att få mer hållbarhet i blocket??


8 252 Inlägg
5 december 2007
#2
Du lär ora dig för stakarna långt innan fodren. Men om vi utgår från att du bytt stakarna så lär du uppåt 500hk innan det är dags för en stödgördel eller shimsning av blocket. Och det är dessutiom inte laddtrycket då ska oroa dig för, utan förbränningstrycket.


tysk.
592 Inlägg
6 december 2007
#3
Som sagt, satsa på nya stakar osv innan du börjar oroa dig för blocket wink


145 Inlägg
6 december 2007
#4
orginalstakarna pallar väl runt 350hk?


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
6 december 2007
#5
zoddan skrev:
orginalstakarna pallar väl runt 350hk?

Ja, på ett ungefär.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

145 Inlägg
6 december 2007
#6
är väl därför nästan alla chip till dom ligger runt 270-290hk på steg1


tysk.
592 Inlägg
6 december 2007
#7
zoddan skrev:
är väl därför nästan alla chip till dom ligger runt 270-290hk på steg1

Sen så är det väl inte direkt ärliga hästar dom där 270-300 som anges. wink


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
6 december 2007
#8
zoddan skrev:
är väl därför nästan alla chip till dom ligger runt 270-290hk på steg1

Du får inte ut 290hk efter bara ett chip.
För att få det får du höja ladd så mycket att det börjar bli skadligt för den stackars 15T-turbon.

Sen om det är automatlåda så hänger inte den med så långt upp på 3xx-hk. 350hk vet jag att dom ska klara med förbättrad oljekylning, men mot 400 ger dom upp.

Litet sidospår kanske... roll

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

IT-Tekniker
376 Inlägg
6 december 2007
#9
John87 skrev:
15T-turbon.

Du menar 15g ? smile

Man får väl runt 250-270 med ett chip.. beroende på skick på motor osv..


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
6 december 2007
#10
billy skrev:
John87 skrev:
15T-turbon.

Du menar 15g ? smile

Man får väl runt 250-270 med ett chip.. beroende på skick på motor osv..

Ja, usch. T och G ligger så nära varandra >.<

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

IT-Tekniker
376 Inlägg
6 december 2007
#11
John87 skrev:
Ja, usch. T och G ligger så nära varandra >.<

Självklart. smile


145 Inlägg
6 december 2007
#12
270-280hk hade jag räknat med på steg1 hos autotech iaf smile


Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
6 december 2007
#13
zoddan skrev:
270-280hk hade jag räknat med på steg1 hos autotech iaf smile

Tro inte alltid på försäljarsiffror.

Chipbranchen är inte bättre än någon annan kompetativ branch när det gäller siffror..

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

Sidledesförare
268 Inlägg
6 december 2007
#14
John87 skrev:
zoddan skrev:
270-280hk hade jag räknat med på steg1 hos autotech iaf smile

Tro inte alltid på försäljarsiffror.

Chipbranchen är inte bättre än någon annan kompetativ branch när det gäller siffror..

...och vanligt folk inom motorintresset är inte mycket bättre än allmänt folk när det gäller att tro på siffrorna.
Senast redigerat av Wezzli (6 december 2007)

Man vet aldrig, före man vet

8 252 Inlägg
6 december 2007
#15
zoddan skrev:
270-280hk hade jag räknat med på steg1 hos autotech iaf smile

Då kan du ha räknat fel... Kan plocka fram papper på en kompis 855 Turbo som han bromsade, både bsr och autotech steg 3. Den kom knappt över 260hk i motorn.

Stakarna är en faktor som är lite svår att bedöma. Men säkert är att om man börjar trimma så minskar chansen att de håller rejält. 350hk med orginalstakar? Ja.. Om man ser till att laddtrycket kommer väldigt sent så kan man få det att hålla ett tag. Siktar man på över 300hk (ärliga) i maskin så är det bara att byta stakar. Man kan chansa och kanske klara sig ett tag, men raset kommer.
finns de som bromsat 350 och ändå upp till 400hk på orginalstakar, dock har de motorerna (läs:stakarna) haft en kort livslängd.



Sök