3913
Sök

kom igen nu alla mekare!! min 320 skjuter som s.t.n efter 3500rpm

77 Inlägg
6 december 2007
Trådstartare
#1
hjälp mig nu alla duktiga mekare. har en bmw 320-86. den skjuter eller formligen exploderar om jag försöker varva mer än 3500rpm. det slår upp till 1meter eldflammor där bak. har bytt, fördelarlock, rotor, kablar, stift, tändmodul,tändspole. inget funkar. kan det va hallgivaren som spökar så tändningen blir fel??. eller soppapump eller filtret kanske?? tacksam för all hjälp!!

"men bara min åsikt.."

IT-Tekniker
376 Inlägg
6 december 2007
#2
Hahah, är det inte en bmw du har ? ska inte dom göra så?

förlåt, men det lät faktiskt lite kul..


4 670 Inlägg
6 december 2007
#3
Varför sätta dit en klisterlapp med en gubbe som pissar? lovar du blir nog ifrån åkt av många saab!

tyvärr vet ja inte svaret på din fråga men va tvungen o fråga varför man sätter dit ett sådant klistermärke


77 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
#4
ingen som vet??

"men bara min åsikt.."

10 287 Inlägg
7 december 2007
#5
Överskottsbensin/missad tändning. Skulle nog titta på tändlägesgivaren.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

77 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
#6
Sharky skrev:
Överskottsbensin/missad tändning. Skulle nog titta på tändlägesgivaren.

/Göran

tror oxå på tändningsfel, men vet inte hur man vet om lägesgivaren e hel eller inte. har ingen o byta med heller. de e inte alltid det händer heller. när den funkar så går den som den ska, om inte e den trött o skjuter som f..n efter 3500rpm..

"men bara min åsikt.."

83 Inlägg
7 december 2007
#7
kan nästan slå vad om att det är något mysko med tändningen, ska kolla lite närmare på det så återkommer jag.


77 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
#8
edineN skrev:
kan nästan slå vad om att det är något mysko med tändningen, ska kolla lite närmare på det så återkommer jag.

tror nästan 100% det jag oxå. men vet inte hur man kollar den där hallgivaren tror ja det heter. sitter framme o läser på remhjulet iaf. när man ställer tändningen ska man göra det på 3000rpm o det är där min börjar krångla, har inte ställt eller kollat den än men har kanske nån koppling där, att den ska ändra graderna efter detta varv o uppåt, men att den inte gör det.....

"men bara min åsikt.."

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
7 december 2007
#9
När du testat allt annat så är det dags att riva ner lådan, har hänt att en utstickande pinne till en av triggergivarna släpper från svänghjulet = kass signal.

Stod med det felet ute på banan förra sommarn, dock inte helt säker att det e samma på 320...


77 Inlägg
7 december 2007
Trådstartare
#10
bumpe skrev:
När du testat allt annat så är det dags att riva ner lådan, har hänt att en utstickande pinne till en av triggergivarna släpper från svänghjulet = kass signal.

Stod med det felet ute på banan förra sommarn, dock inte helt säker att det e samma på 320...

okej . va hade du för modell då?? hur vet ja om de sitter sån på min?? sitter där en givare på lådan eller motorn vid svänghjulet?? men borde inte bilen gå som en håsa alltid då, om den trillar ut menar jag. ibland går ju bilen som den ska....
mvh

"men bara min åsikt.."

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
7 december 2007
#11
BeMWe skrev:
bumpe skrev:
När du testat allt annat så är det dags att riva ner lådan, har hänt att en utstickande pinne till en av triggergivarna släpper från svänghjulet = kass signal.

Stod med det felet ute på banan förra sommarn, dock inte helt säker att det e samma på 320...

okej . va hade du för modell då?? hur vet ja om de sitter sån på min?? sitter där en givare på lådan eller motorn vid svänghjulet?? men borde inte bilen gå som en håsa alltid då, om den trillar ut menar jag. ibland går ju bilen som den ska....
mvh

S14 motor (M3E30) och nej den började spotta runt 3000 varv/fullgas på lägre varv. Var längsen jag kollade på en m20 men har den flera givare vid svänghjulet så finns risken. Men börja med att mäta givaren med oscilloskop så du är säker på att det inte finns signal, finns det inte signal så prova med en annan givare. Är ju inte överdrivet roligt att riva ner lådan...


246 Inlägg
8 december 2007
#12
Vet inte mycket av dessa motorer
Men moror som motor..
Har du katt på den??  Rasad katt o totalstopp.
Annars ett vanligt problem LMM..
Luftmängdmätaren..
Hoppas du får fler förslag
Mvh Mimmi

Fiat och Alfa Romeo mekaniker
285 Inlägg
8 december 2007
#13
Börja med att ställa tändningen rätt, vet ej om tändingen är vakum eller elektronik styrd, kolla vakumslangar isåfall, annars är det bara att börja byta givare.


77 Inlägg
8 december 2007
Trådstartare
#14
S14 motor (M3E30) och nej den började spotta runt 3000 varv/fullgas på lägre varv. Var längsen jag kollade på en m20 men har den flera givare vid svänghjulet så finns risken. Men börja med att mäta givaren med oscilloskop så du är säker på att det inte finns signal, finns det inte signal så prova med en annan givare. Är ju inte överdrivet roligt att riva ner lådan...

okej. oscilloskop, e inte van vid alla tkniska benämningar, e de den man ställer tändningen med, strobon??

"men bara min åsikt.."

77 Inlägg
8 december 2007
Trådstartare
#15
whitesnake skrev:
Börja med att ställa tändningen rätt, vet ej om tändingen är vakum eller elektronik styrd, kolla vakumslangar isåfall, annars är det bara att börja byta givare.

har ju en kontakt på fördelaren som går till givaren framme på motorn på remhjulet, sen har jag en vanlig vacuumklocka på fördelaren med slang från insuget.

"men bara min åsikt.."

77 Inlägg
8 december 2007
Trådstartare
#16
speedshop skrev:
Vet inte mycket av dessa motorer
Men moror som motor..
Har du katt på den??  Rasad katt o totalstopp.
Annars ett vanligt problem LMM..
Luftmängdmätaren..
Hoppas du får fler förslag
Mvh Mimmi

har ingen katt. 1986årsm, där e bra flöde, om inte annat e de rätt bra utrensat av alla knallar!! tänkte jag skulle mäta LMMen idag, har ju den gamla modellen med "svängdörren" den går ju o mäta med Ohmmeter.

"men bara min åsikt.."

108 Inlägg
8 december 2007
#17
Ställ in tändningen på den , låter som den inte står rätt !

MVH


Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
8 december 2007
#18
BeMWe skrev:
okej. oscilloskop, e inte van vid alla tkniska benämningar, e de den man ställer tändningen med, strobon??

Nej oscilloskop är ungefär som EKG-mätarna de ha på sjukhus, den ger en kurva för varje hjärtslag/signal från givaren. Kan gå att mäta med en riktigt fin multimeter. Har du tur så har någon av dina kompisar utrustning för det...



Sök