2388
Sök

Bygga turbo motor av en 740 gl......hjälp

3 Inlägg
8 december 2007
Trådstartare
#1
Jag ska bygga om min volvo 744 gl till en turbo och nu är frågan vad måste jag göra åt bilen för att fixa det?? vill ha ca 200 hk  om det går.
??

Detta har jag liggandes:

530 topp med grenrör för turbo.
spridare från ltt(97)



Har funderat på att köpa en komplett b230fk/ft och lyta i de borde ju fungera samt att man måste byta styrenheterna så man får boxar från en 740 turbo......det är nog lättare än att bygga på en orginal motor som inte är turbo eller tips och förslag??

403 Inlägg
8 december 2007
#2
finns massor med såna här trådar testa sök funktionen!

645 Inlägg
8 december 2007
#3
För dig blir det lättare att skaffa en turbobil från början, hade du haft en äldre 740 än -89 så hade du kunnat slängt i en original turbo motor med katt och regbesiktat men nu går det inte på din och du måste lyfta ur motorn / turbo grejjerna varje år men ska du verkligen genomföra detta är det lättast att köpa en färdig motor och hissa ner och sedan trimma (annan kam, 3" från turbo och chip så har du dina 200hästar.)
Senast redigerat av zajja (8 december 2007)

//Marcus Saari

36 Inlägg
8 december 2007
#4
zajja skrev:
För dig blir det lättare att skaffa en turbobil från början, hade du haft en äldre 740 än -89 så hade du kunnat slängt i en original turbo motor med katt och regbesiktat men nu går det inte på din och du måste lyfta ur motorn / turbo grejjerna varje år men ska du verkligen genomföra detta är det lättast att köpa en färdig motor och hissa ner och sedan trimma (annan kam, 3" från turbo och chip så har du dina 200hästar.)

Det är en 1988 enligt reg papprena men den togs ut sent. och då går det alltså att regga den med som tic???????

645 Inlägg
8 december 2007
#5
Gosan skrev:
Det är en 1988 enligt reg papprena men den togs ut sent. och då går det alltså att regga den med som tic???????

Om bilen inte hade katalysator från början går det att sätta i en turbo motor från en bil som har katalysator t.ex 940 så ska det gå att regbesikta med den motorn.

//Marcus Saari

36 Inlägg
8 december 2007
#6
zajja skrev:
Gosan skrev:
Det är en 1988 enligt reg papprena men den togs ut sent. och då går det alltså att regga den med som tic???????

Om bilen inte hade katalysator från början går det att sätta i en turbo motor från en bil som har katalysator t.ex 940 så ska det gå att regbesikta med den motorn.

Ok min bil har ju kat...hmm då går det inte att regga det eller hur? katten avgör detta alltså?
men turbo bilar med kat då?? hur är de reg besiktade??

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
8 december 2007
#7
alltså orginal från fabrik är det ju inga problem men vid ett visst årtal så blev bilarna helbilsgodkända å då får man inte ändra ett skit på bilen å det är runt 88

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

486 Inlägg
8 december 2007
#8
turboforssen skrev:
alltså orginal från fabrik är det ju inga problem men vid ett visst årtal så blev bilarna helbilsgodkända å då får man inte ändra ett skit på bilen å det är runt 88

Från och med 1 Januari 1998 är alla nya personbilar helhetsgodkända (EG-typgodkända).


// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

10 287 Inlägg
8 december 2007
#9
Läs här så får ni mera info:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=64463

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

92 Inlägg
9 december 2007
#10
88an´s modell sitter de katt på, men den behöver inte fungera, en ska däremot fungera på en från 89 och uppåt, så du kan dra ett rör igenom katten

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna

92 Inlägg
9 december 2007
#11
ska du kompsänka genom toppen el kolvarna, man kan slipa ur i toppen 10cc ur var förbränings rum, de motsvarar som om du skulle sätta i turbokolvar, slipar du ur de i toppen, slipper du riva blocket o byta kolvar smile

jag kunde inte motstå, var tvungen att ta denna


Sök