Hej.
Detta kommer bli ett ganska långt inlägg, men finns det någon som kan ge mig ett råd vore jag mycket tacksam..
Köpte för ca 5 veckor sedan en saab 9-5 sedan -01 av en bilhandlare i stockholm.
Bilen var importerad från tyskland och hade gått 10,600 mil
När jag rullar ut från handlaren tänds "check engine" lampan varpå jag omedelbart ringer handlaren. handlaren säger åt mig att dagen efter åka ut till en bilverkstad i norrort vilket jag gör.
Bilmeken kopplar in en dator som visar att bilen går orent. Han säger att det förmodligen är tändkasetten, vilket jag tycker låter märkligt då den skulle vara nybytt.
Han ber mig ringa dagen efter för o se om dom fått hem kassetten, och släcker ner varningslampan o säger att det inte är någon fara att köra.
När jag ringer så säger dom att det kan ta tid då det är ett reklamationsärende till saab då tändboxen var nybytt. veckor går o ja ringer med jämna mellanrum. sedan säger dom att bilhandlaren tydligen inte kan visa kvitto från den nybytta boxen och att det är därför det tar tid.
Igår startade jag bilen för att hämta barnen på dagis och tycker att det kommer ett vitt rökmoln bakom bilen när jag trampar ur.
Lagom till jag kommer fram börjar "check Engine" lampan att lysa igen och det blir enorm rökutveckling ur avgassystemet.. tjock vit/grå/blå rök väller ut och jag slår av motorn o ringer verkstaden omedelbart. Då säger dom att det e klart att då e det topppackningen som har gått och att det var felet hela tiden.
Jag ringer bilhandlaren och då säger han att nej men varför ringer du oss? 6 månadersgarantin gäller ju inte om du kör sönder toppen måste du ju förstå..
Jag påpekar att de var fel på den från början, men då säger han att det var ju tändkassetten som skulle bytas och att han inte hört något om en trasig topp av verkstaden...
Han säger efter tre samtal att han ska ordna en bärgare, men ringer ej upp igen, sedan efter ytterligare en halvtimme ringer han och säger att det inte finns någon bärgare förrän i morgon , men jag kan ställa bilen olåst o lägga nyckeln i handsfacket!!!
Jag säger att nej, då ordnar jag det genmom min försäkring.
Ringer folksam jour o bilen blir inom en kvart bärgad till auktoriserad saab verkstad.
Försäkringen teknades i samband med köpet och var en så kallad "körklar" försäkring som gäller i ett halvår och täcker ALLT.
I försäkringsbrevet står att bilen hade gått 10,600 mil och är försäkrad för ex. maskinskada o räddning, och premien för dessa e XX per halvår osv.
Dock läser jag på folksams hemsida att maskin ej gäller efter att bilen gått 10 000 mil!!
Så... på måndag öppnar dom och jag undrar om någon vet:
Borde inte bilhandlaren stå för hela kalaset?
Finns risk för att jag köpt en bil för två månader sedan med fullförsäkring och ändå får stå o betala för rubbet " vad nu en topppackning kostar o byta på en saab"
Tack på förhand och kom gärna med synpunkter
Bhodi
Detta kommer bli ett ganska långt inlägg, men finns det någon som kan ge mig ett råd vore jag mycket tacksam..
Köpte för ca 5 veckor sedan en saab 9-5 sedan -01 av en bilhandlare i stockholm.
Bilen var importerad från tyskland och hade gått 10,600 mil
När jag rullar ut från handlaren tänds "check engine" lampan varpå jag omedelbart ringer handlaren. handlaren säger åt mig att dagen efter åka ut till en bilverkstad i norrort vilket jag gör.
Bilmeken kopplar in en dator som visar att bilen går orent. Han säger att det förmodligen är tändkasetten, vilket jag tycker låter märkligt då den skulle vara nybytt.
Han ber mig ringa dagen efter för o se om dom fått hem kassetten, och släcker ner varningslampan o säger att det inte är någon fara att köra.
När jag ringer så säger dom att det kan ta tid då det är ett reklamationsärende till saab då tändboxen var nybytt. veckor går o ja ringer med jämna mellanrum. sedan säger dom att bilhandlaren tydligen inte kan visa kvitto från den nybytta boxen och att det är därför det tar tid.
Igår startade jag bilen för att hämta barnen på dagis och tycker att det kommer ett vitt rökmoln bakom bilen när jag trampar ur.
Lagom till jag kommer fram börjar "check Engine" lampan att lysa igen och det blir enorm rökutveckling ur avgassystemet.. tjock vit/grå/blå rök väller ut och jag slår av motorn o ringer verkstaden omedelbart. Då säger dom att det e klart att då e det topppackningen som har gått och att det var felet hela tiden.
Jag ringer bilhandlaren och då säger han att nej men varför ringer du oss? 6 månadersgarantin gäller ju inte om du kör sönder toppen måste du ju förstå..
Jag påpekar att de var fel på den från början, men då säger han att det var ju tändkassetten som skulle bytas och att han inte hört något om en trasig topp av verkstaden...
Han säger efter tre samtal att han ska ordna en bärgare, men ringer ej upp igen, sedan efter ytterligare en halvtimme ringer han och säger att det inte finns någon bärgare förrän i morgon , men jag kan ställa bilen olåst o lägga nyckeln i handsfacket!!!
Jag säger att nej, då ordnar jag det genmom min försäkring.
Ringer folksam jour o bilen blir inom en kvart bärgad till auktoriserad saab verkstad.
Försäkringen teknades i samband med köpet och var en så kallad "körklar" försäkring som gäller i ett halvår och täcker ALLT.
I försäkringsbrevet står att bilen hade gått 10,600 mil och är försäkrad för ex. maskinskada o räddning, och premien för dessa e XX per halvår osv.
Dock läser jag på folksams hemsida att maskin ej gäller efter att bilen gått 10 000 mil!!
Så... på måndag öppnar dom och jag undrar om någon vet:
Borde inte bilhandlaren stå för hela kalaset?
Finns risk för att jag köpt en bil för två månader sedan med fullförsäkring och ändå får stå o betala för rubbet " vad nu en topppackning kostar o byta på en saab"
Tack på förhand och kom gärna med synpunkter
Bhodi
0
0
0
0