3453
Sök

Ljud Från bromsar bak Golf 5 - 2006, Har ni/känner ni någon med samma problem?

24 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
Hej.

Köpte min Golf för i månad sedan.

Märkte direkt att något inte stämde på bromsar bak. det förekommer skrapljud /gnissel från bakre bromsar. Din bil säger det är normalt? " Jaha då kan ni göra så det gnisslar och skrapar på dem främre" med sade jag. Men alltså hur kan man påstå att det är normalt? Bilen lämnades in och fick den några timmar senare då det ansågs att det var normalt-.

Snälla om det nu är normalt. Vad ska jag själv göra? Byta klossarna? Vet ni om någon har samma problem och vad isf som åtgärdades!

Tycker det är pinsamt dåligt på en bil för 140 000 kr.!

MVh Patrik

3 235 Inlägg
15 december 2007
Bullshit, bromsar ska inte låta vid normal körning/användning av bilen.

Gnissel kan ju uppstå på bromsar med ojämn bromsverkan och andra diverse orsaker.

Se om bromsskivorna bak inte är rostiga. Kan ju också be DINBIL ta ner oken och motionera de lite samt lägga på lite kopparpasta eller nåt så att de inte kärvar i framtiden. Det kommer de säkert att vilja ha betalt för, men vad göra?...

143 Inlägg
15 december 2007
Jag har hör inget "gnissel" från min golfs bromsar så det är nog något som är fel.

24 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
Din bil sa att det var normalt. En annan sak är också att jag fick ju lånebil likadan golf och där lät det också. Men jag menar ursäkta bilälskare en gammal bil från 70 talet låter fan bättre. Det är ju sinnessjukt. Jag bad dem rensa dem och så vidare men eftersom det fortfarande låter så är det mysko. Funderar på att byta klossarna själv. Ingen stor grej o så. och jag tror där felet ligger. Men har man nybilsgaranti så är det sjukt. Kanske ska reklamera? FÖr normalt är det i helsike heller! Din bil Malmö kan dra åt skogen.

3 235 Inlägg
15 december 2007
Har du garanti på skroten, så ska du klart reklamera.

Klossar kan man nog inte reklamera på, eftersom det är förbrukningsvara, men om det är oken som krånglar, så bör de åtgärda det.
Jag har aldrig hört om att det är "normalt" när bromsar gnisslar och skrapar.

Har du sett skivorna bak? Mycket rost eller ojämnheter på de? Mycket kvar på klossarna?

Kan ju testa att bromsa in hårt några gånger när du backar med bilen, kanske försvinner det...

24 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
Alltså efter jag tagit ner däcket så såg det OK ut. Jag har ju lämnat in den för att jag sa det gnisslade och skrapade från bak bromsarna när jag bromsar. Jag har provat att bromsa hårt, handbroms allt. U name it men det försvinner inte. Sen när jag rullar sakta så gnisslar skitet. Vad skall jag göra ??? På klossarna finns ca hälften kvar

3 235 Inlägg
15 december 2007
Ja du...

Men vad menar du, gnisslar bromsarna även när du släpper bromsarna?

Du kan ju försöka att motionera oken bak, men då måste du ju ta av de.
Fast det är kanske det bästa att göra, så slipper man boka tid och inte få nåt gjort.

Finns det utstående kant på bromsskivorna bak? Kanske det är det som skrapar/tar i när du bromsar?

24 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
Det gnisslar även när jag släpper bromsarna. Alltså jag tror det är något defekt på de bromsklossar jag har. Jag vet att det har funnits mycket problem med klossar efter man tagit bort Asbest medlet. Men det kanske inte heller är det ?

Fritidsforskande yrkesförare
938 Inlägg
15 december 2007
Vet att golfen som morsan körde i jobbet kunde skrika nåt hemskt bakifrån ibland, å de berodde på att en liten sten fastnade mellan skivan å bromsskölden...  For in på verktad å dom plockade ut stenen... Var ju inge allvarligt fel, men irriterande å naturligtvis så for dom ju in för minsta lila då de var en jobb bil...

Så ett tips, kolla de, kan vara så enkelt om du har tur...

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**

2 271 Inlägg
15 december 2007
Skumt det där! Men håller med, bromsarna ska inte låta.
Med tanke på att det gnisslar när du rullar vittnar ju om att nån av dom ligger an?
Dåligt av Din Bil att inte ta in den och motionera oken/byta belägg om det behövs.

812 Inlägg
15 december 2007
Senast redigerat av golf4gti (15 december 2007)

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
15 december 2007
det är inte så pass illa att det är hjullager eller liknande då? eller att golf orginal inte har skrikskydd på sina belägg??

24 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
Xoff : det finns skydd.

lingua: tycker jag också iom jag lämnade in den så tycker man ju att de borde löst det. Men de kanske inte ens tittade på den ? det kändes så iaf.

SEn är ju saken den att det låter från bägge hjulen. När jag rullar sakta så gnisslar det. När jag bromsar så skrapar det så som om bromsskivan var gjord av sten eller något. Men klossar och skiva är intakta. Därför frågar jag igen:) Finns det någon där ute som vet något mer, kanske har en vän med en golf av 2006 års ´modell som kan fråga?? alla tips är jätte hjärtligt välkomna. Får jag inte in det så reklamerar jag skitet eller byter klossar själv.

Tack åter för er som svarar fortsätt att skriva Bra att ha folk som bollplank! smile

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
15 december 2007
Dum fråga men har du kollat på insidan av skivan?
Har du provat o smörja utsidan på beläggen? Inte alltid skrikdämpningen är så bra...

Naturligtvis tycker jag ju att det är fel av firman att inte lösa det men det kan ju vara kul o komma med ett övertag...

Sök