3554
Sök

besiktiga 245:an, avgas problem

948 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
japp var och besikta 240in nu imorse och alla avgasvärden var för höga CO 2.7 (0.5) CO2500 8.1 (0.3) HC 173 (100) och lambda 0.82 (0.96-1.04) iom lambdan är låg så måste den få för mkt bensin men hur? har även fått felkoder ibland det sista tiden att bränsle/luftblandning för mager eller för fet. och att när man trycker ner gasen fort så bluddrar den och baksmäller vid luftfiltret och skjuter i avgasröret och blir helt orkeslös men när den klarar förbi ca 3000 varv så varvar den på som vanligt mer om detta och vad jag har gjort med bilen kan ni läsa här http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=65242

testa även efter besiktningen att byta tillbaka lmm som jag hade förut utan resultat, blev inget bättre

försökte se om kamremmen stod rätt men var inga markeringar kvar på remmen så det blev jag inget klokare på (ska dock tilläggas att dom 2.5 åren jag har haft bilen har jag aldrig rört kamremmen

just det om man gasar sakta eller väldigt sakta då är det inga problem då "klarar" den förbi där den skjuter å bluddrar det är mest när man gasar till fort det blir så

jag har slut på idéer nu... hmm

Smålänning
7 883 Inlägg
14 december 2007
Låter som att din lamdasond är trasig. Då beter sig bilarna så.
Sen verkar det som att din katalysator är körd också...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

191 Inlägg
14 december 2007
katalysatorn är nog slut iaf. Det andra vet jag inte.

948 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
he he biltemas katt höll två år då iallaf wink men jag testa att rycka ur lambda sonden och var samma jävelskap ändå
testat två ggr att rycka kabeln till lmm när bilen vart igång ena gången gick han i "limp home" läge bluddra inget utan blev mer svag
andra gg blev det ingen skillnad
kan bilen bete sig så jävligt pga av dålig lambda sond?
sen kan man väl hinka i en del etanol?
Senast redigerat av TobbeTT (14 december 2007)

Mr White
1 072 Inlägg
14 december 2007
till 99% så är katen slut...fick samma flygande värden förra året ja bes 245an...byte katten sen vipps så var de kanon värden igen.

Passa även på å köp en ny lambdasond..De har du bara igen på värderna oxå.
Senast redigerat av Robban 245 (14 december 2007)

948 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
Robban 245 skrev:
till 99% så är katen slut...fick samma flygande värden förra året ja bes 245an...byte katten sen vipps så var de kanon värden igen.

jo men bilen beter sig väl inte så om katten är dålig? och ny lambda har jag verkligen ingen lust att köpa till den tänkte köpa nån från skroten

948 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
Babbel skrev:
TobbeTT skrev:
Robban 245 skrev:

jo men bilen beter sig väl inte så om katten är dålig? och ny lambda har jag verkligen ingen lust att köpa till den tänkte köpa nån från skroten

Klart den gör..Värderna blir ju helt fel då katen är slut så kan den inte förbränna...Kan inte lamdan bestämma nått heller av värderna när de blir överflöd av dom=)

Ja värdena ja men det beror ju även på vart lambdan sitter sitter den på min 940 i downpipen så mäter den ju före katten men dock så sitter den lambda sonden i katten på 245:an wink
Senast redigerat av TobbeTT (14 december 2007)

948 Inlägg
14 december 2007
Trådstartare
kan det vara fel på BTR:en alltså bränsletrycksregulatorn att det får för mkt bränsle?

Mr White
1 072 Inlägg
14 december 2007
TobbeTT skrev:
Babbel skrev:
TobbeTT skrev:

Klart den gör..Värderna blir ju helt fel då katen är slut så kan den inte förbränna...Kan inte lamdan bestämma nått heller av värderna när de blir överflöd av dom=)

Ja värdena ja men det beror ju även på vart lambdan sitter sitter den på min 940 i downpipen så mäter den ju före katten men dock så sitter den lambda sonden i katten på 245:an wink

Jo men är värderna så då går ju bilen som en påse nötter oxå så där av katen som han säjer.Sen splar de ju ingen större roll om den sitter i downpipen eller nere vid katen...På 2,2LH sitter den i grenröret å ha även haft problem me dom på jobbet..Då har de varit mestadels lamdan eller katen som gjort värderna skumma..Min har snart gått 56000 å btr har då aldrig krånglat..De är nog mer vanligt på turbobilar.

Då borde väll din lamdalampa lysa oxå om du har sånna värden?
Senast redigerat av Robban 245 (14 december 2007)

948 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
Robban 245 skrev:
TobbeTT skrev:
Babbel skrev:

Jo men är värderna så då går ju bilen som en påse nötter oxå så där av katen som han säjer.Sen splar de ju ingen större roll om den sitter i downpipen eller nere vid katen...På 2,2LH sitter den i grenröret å ha även haft problem me dom på jobbet..Då har de varit mestadels lamdan eller katen som gjort värderna skumma..Min har snart gått 56000 å btr har då aldrig krånglat..De är nog mer vanligt på turbobilar.

Då borde väll din lamdalampa lysa oxå om du har sånna värden?

nej lambda lampan lyser inte den blinkar när den går dåligt och konstigt nog så sparar den inga felkoder på det
ska tilläggas att testade att byta BTR ingen skillnad
ska testa längre fram att byta lambdasond med en beg. från skroten

2 271 Inlägg
15 december 2007
Mät lambdan! Ska pendla mellan 0,1-0,9v.
Hade också höga värden på 16ventilarn, böt lambda (min va paj) och drog på rätt bra ett par mil motorväg så katten blev ursotad.
Innan va HCvärdet 480 (miljöbov) efter va det 90.

948 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
det kan ju inte skada men testa att rycka ur kabeln för lambdasonden men ingen skillnad inte ens lambdalampan tände sig hmm skumt
ursotad? varvstoppet på både 2:an och 3:ans växel innan besiktning wink
och mitt hc värde var inte så jätte högt heller 173 (100)

2 271 Inlägg
15 december 2007
TobbeTT skrev:
det kan ju inte skada men testa att rycka ur kabeln för lambdasonden men ingen skillnad inte ens lambdalampan tände sig hmm skumt
ursotad? varvstoppet på både 2:an och 3:ans växel innan besiktning wink
och mitt hc värde var inte så jätte högt heller 173 (100)

Det va skumt att lampan inte tändes? låter knas.
Men å andra sidan eftersom värderna inte va så höga kan det ju räcka med en hyffsad service. Olja, filter, stift osv. Har funkat för många andra.

948 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
sån service var för några månader sen och sitter även ett nytt jr luftfilter på och jag har svårt att tänka mig att en vanligt oljebyte skulle sänka mina värden så mkt

509 Inlägg
15 december 2007
Lambdasonden Lambdasonden Lambdasonden

2 271 Inlägg
15 december 2007
TobbeTT skrev:
sån service var för några månader sen och sitter även ett nytt jr luftfilter på och jag har svårt att tänka mig att en vanligt oljebyte skulle sänka mina värden så mkt

Gör mer än vad man tror!
Men om du har en multimeter? så mät lambdan! så slipper du tänka på den.

948 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
ska göra det tack för alla svar förresten smile

p:s nästa vinter blir det en fräschare vinterbil smile

2 Inlägg
15 december 2007
är nog katten och lamban. in inte fördelare,kablar och stiftena är kassa du kan ju kolla sånt först innan så det kanske blir lite billigare

948 Inlägg
15 december 2007
Trådstartare
Trim_torsk skrev:
är nog katten och lamban. in inte fördelare,kablar och stiftena är kassa du kan ju kolla sånt först innan så det kanske blir lite billigare

"sån service var för några månader sen och sitter även ett nytt jr luftfilter på och jag har svårt att tänka mig att en vanligt oljebyte skulle sänka mina värden så mkt" och sen går den rent och bra på höga varv

Sök