Vad jobbar ni med?
1: Kör dragbil + semitrailer på linjen Jönköping-Stockholm kväll/natt.
2: Driver eget inom biltillbehörsbranschen.
3: Eventuellt ett eller två företag till på väg att starta upp.
Hur blev det så?
1: Arbetade tidigare som ekonomiadministratör med ansvar för Hemköpskedjans bankkonton inom Axfood-koncernen, men så rationaliserades min tjänst bort på grund av ny programvara. Ville ha ett nytt jobb där man kunde tjäna mer pengar utan lång utbildning, så polaren övertalade mig att sadla om till yrkeschaufför.
2: Ville få tag på billigare delar till bilen utan att behöva köpa budgetprylar från Kina, startade upp företag och skaffade en massa nyttiga kontakter.
Trivs ni?
1: Ja och nej. Arbetar tre dagar i veckan och får ut bättre lön än många som jobbar heltid, så sätt är det bra. Sen suger det med arbetstider (12:00-01:00) och att man inte har några egentliga arbetskamrater. Chefen och trafikledaren är jäkligt bra att ha och göra med, men ganska skabbiga bilar och mycket annat strul (vanligt inom chaufförsyrket). Finns dock ingen möjlighet till övertid, så det är svårt att påverka lönen.
2: Det varierar beroende på hur det går för stunden. Ibland är det kul som fan och ibland suger det vändstekt gasellpung.
Om inte, vad vill ni helst jobba med?
1: Skulle gärna utbilda mig till arkitekt och arbeta med in- och utvändig design av bostadshus, men är för dålig på matematik för att ha en suck att komma in på utbildningen. Är tyvärr inte så tekniskt lagd, hade annars gärna arbetat med motorkonstruktion/-utveckling.
2: Den biten är bra som den är, har mestadels kund- och leverantörskontakter och sköter övriga administrativa uppgifter i företaget. Har annat folk som sköter det praktiska arbetet i verkstaden. Skulle gärna se att företaget utvecklades så jag kunde koncentrera mig helt på kunder och leverantörer och lämna resten av det administrativa åt någon anställd eller inhyrd.
00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex