om du typ t.e.x sätter på en dragkrok så är bilen ej längre Helfordonsgodkänt
jo den är fortfarande Helbilsgodkänd, fast med en dragkrok då man ändå måste regbesikta när man monterar en dragkrok.
som en annan sa"Du får inte ändra nånting på bilen, inte trimma, inte styla osv" dock så har reglerna ändrat ganska mkt så en del saker får man göra. ta ett besök på www.vv.se så får du veta mer..
En del säger 1994, en del 1998 så sannine är väll där emellan.
En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område! Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
det gäller från 1996 årsmodell, men om du gör det diskret och riktigt seriöst så brukar dom itne bry sig så mkt..
Alltså fälgar och kanske i viss mån avgassystem osv då?
Skönt att man iaf kan pusta ut om Calibran.
Ja, egentligen får du inte ens byta fälgar till annat än orginal, men det krävs en riktigt grinig besiktningsgubbe för att fälla dig på det. Fast rent lagligt får dom göra det.
det gäller från 1996 årsmodell, men om du gör det diskret och riktigt seriöst så brukar dom itne bry sig så mkt..
Alltså fälgar och kanske i viss mån avgassystem osv då?
Skönt att man iaf kan pusta ut om Calibran.
Ja, egentligen får du inte ens byta fälgar till annat än orginal, men det krävs en riktigt grinig besiktningsgubbe för att fälla dig på det. Fast rent lagligt får dom göra det.
Man får ha större fälgar på en helfordonsgodkänd bil bara rullomkretsen är den samma.
Ja, egentligen får du inte ens byta fälgar till annat än orginal, men det krävs en riktigt grinig besiktningsgubbe för att fälla dig på det. Fast rent lagligt får dom göra det. ........
VI besiktningsmän är INTE grinig av oss................... MEN vi följer de regler å lagar som finns! Det är ägaren till bilen som gjort den olaglig som är felet
VI besiktningsmän är INTE grinig av oss................... MEN vi följer de regler å lagar som finns! Det är ägaren till bilen som gjort den olaglig som är felet
Precis som med alla andra yrken finns det bra och dåliga yrkesmän. Det jag ville poängtera var att det krävs otur för att bli kuggad p.g.a. fälgbyte på en helbilsgodkänd bil.
Man får sätta på fälgar och andra däck så länge dom är godkända och är inom rätt ET och rätt rätt rullomkrets (inte skilja mer än 4%). Sen får man byta ut mot andra delar så länge dom uppfyller samma funktion som orginal delarna. de är värre om man ska uppgradera till större bromsar, byter turbo, motor, ändrar i chassit m.m.